Met nieuwe technieken is vaak het geval dat er het een en ander uitgekristalliseerd moet worden, alvorens het op de markt komt. Zo zit de wereld met smart te wachten op solid-state accu’s. Nu worden accu’s in rap tempo beter. Kijk eens wat wij tien jaar geleden acceptabel vonden en de techniek die er nu is. Maar toch is de accu alsnog verreweg de zwakste schakel van een elektrische auto. Het Chinese merk BYD lijkt op schema te zitten om solid-state accu’s drie jaar eerder dan gepland te leveren.

Het is misschien een boude stelling, maar er is niet zoveel mis met een elektrische auto – behalve met de accu ervan. Bijna alle nadelen van EV’s komen door de accu. Een accu heeft een hele lage energiedichtheid. Het is ongeveer 17 keer kleiner dan benzine. Dit betekent dat accu’s heel erg groot en zwaar zijn, en dus ook heel prijzig. Ook ben je behoorlijk wat tijd kwijt om ze vol te laden en is de actieradius beperkt, zeker als het heel erg koud is.

Waarom zijn solid-state accu’s zo belangrijk?

Om die nadelen aan te pakken is de industrie aan het doorontwikkelen. De solid-state accu’s hebben een hogere energiedichtheid en kunnen dus kleiner en lichter zijn. Ook is sneller laden mogelijk en is de actieradius groter. Er gaan al langer verhalen en beloftes rond over dit type accu, maar het duurt aanzienlijk langer dan verwacht om ze productierijp te maken. BYD kan ze al vanaf 2027 leveren in hun grotere en duurdere modellen. Logisch, de techniek zal in het begin nog vrij prijzig zijn.

Fabriek BYD

Pas enkele jaren later kunnen ze de productie van de solid-state accu’s opschalen. Volgens CarNewsChina heeft BYD enkele jaren de tijd nodig om de nieuwe wonderaccu’s goedkoper te kunnen produceren. Dat zal zo rond 2030 zijn. BYD kan ze al vanaf 2027 leveren in hun grotere en duurdere modellen. Overigens zegt het merk er meteen bij dat dit niet het einde is van de traditionele lithiumfosfaat-accu. Uiteraard zijn het nu nog beloftes, over twee jaar controleren we of deze is waargemaakt.

Onderkant van de markt

Volgens BYD zullen de ouderwetse accu’s nog zeker tien tot twintig jaar in productie blijven. Met name aan de onderkant van de markt zijn deze accu’s zeer bruikbaar en interessant vanwege hun lage prijs. Die zullen dan nog goedkoper zijn en absoluut nuttig kunnen zijn voor bepaalde toepassingen. Als een grote SUV 10.000 euro duurder is vanwege die solid-state accu, maar een veel grotere actieradius heeft, vinden klanten dat prima. Als een stadsauto 5.000 euro duurder wordt, wordt hij al meteen uit de markt geprijsd.

Lees ook: Gooien automerken geld weg door te investeren in de ‘heilige graal van batterijen’?

BYD is niet het enige merk dat flink investeert in solid-state accu’s. Met name de Japanse automerken hebben hun zinnen gezet op deze batterijtechnologie. Als een stadsauto 5.000 euro duurder wordt, wordt hij al meteen uit de markt geprijsd. Al hun hoop is gevestigd op deze nieuwe accu’s. Een paar jaar geleden leek het alsof Toyota de boot zou missen, maar nu, in 2025, lijkt het erop dat ze de juiste keuze hebben gemaakt, omdat de overgang naar EV’s trager verloopt dan verwacht.

13 reacties op “Dit automerk gaat ‘batterij van de toekomst’ al drie jaar eerder dan gepland leveren”

  1. Dus nog een jaar of 5 tot 7 voor het in de luxere segmenten gemeengoed begint te worden en dan nog een jaar of 5 voor die 2e hands betaalbaar zijn. Dat moet lukken. 😉

  2. Hoeveel kinderarbeid wordt ingezet om deze dingen in het achterland van China te maken? Zonder dat hier buitenlanders of überhaupt kritische blikken bij mogen kijken?

    • “Steel Other’s IP”

      “Use Cheap Childlabour”

      “Disregard The Environment”

      “Support Putin’s War”

      “Spy On Everyone”

      “Export Subsidies Everywhere”

      “Hack The West”

      Pick one, multiple, or all of the above.

    • Ik volg al jaren de ontwikkeling van solid state accu’s. Het is goed om een pilot in de markt te zetten, maar voorlopig, d.w.z. 5-10 jaar, een niche. Daarnaast is een EV in koud weer gewoon ruk. Ik speek uit ervaring.

      • Daarnaast is een EV bij koud weer gewoon heerlijk.
        Alvast voorverwarmen via de app terwijl ie toch aan de stekker hangt.
        Nooit meer krabben.
        Ik spreek uit ervaring.

    • Dan heb jij een groot probleem. De grootste producent ter wereld van batterijen is CATL en dat is een chinees bedrijf. En die leveren batterijen aan Tesla, BMW, Mini, Mercedes, Volkswagen, Hyundai, Toyota, Volvo, Honda en Stellantis. En de nummer 2 is BYD.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meer van TopGear