
Met nieuwe technieken is vaak het geval dat er het een en ander uitgekristalliseerd moet worden, alvorens het op de markt komt. Zo zit de wereld met smart te wachten op solid-state accu’s. Nu worden accu’s in rap tempo beter. Kijk eens wat wij tien jaar geleden acceptabel vonden en de techniek die er nu is. Maar toch is de accu alsnog verreweg de zwakste schakel van een elektrische auto. Het Chinese merk BYD lijkt op schema te zitten om solid-state accu’s drie jaar eerder dan gepland te leveren.
Het is misschien een boude stelling, maar er is niet zoveel mis met een elektrische auto – behalve met de accu ervan. Bijna alle nadelen van EV’s komen door de accu. Een accu heeft een hele lage energiedichtheid. Het is ongeveer 17 keer kleiner dan benzine. Dit betekent dat accu’s heel erg groot en zwaar zijn, en dus ook heel prijzig. Ook ben je behoorlijk wat tijd kwijt om ze vol te laden en is de actieradius beperkt, zeker als het heel erg koud is.
Waarom zijn solid-state accu’s zo belangrijk?
Om die nadelen aan te pakken is de industrie aan het doorontwikkelen. De solid-state accu’s hebben een hogere energiedichtheid en kunnen dus kleiner en lichter zijn. Ook is sneller laden mogelijk en is de actieradius groter. Er gaan al langer verhalen en beloftes rond over dit type accu, maar het duurt aanzienlijk langer dan verwacht om ze productierijp te maken. BYD kan ze al vanaf 2027 leveren in hun grotere en duurdere modellen. Logisch, de techniek zal in het begin nog vrij prijzig zijn.

Pas enkele jaren later kunnen ze de productie van de solid-state accu’s opschalen. Volgens CarNewsChina heeft BYD enkele jaren de tijd nodig om de nieuwe wonderaccu’s goedkoper te kunnen produceren. Dat zal zo rond 2030 zijn. BYD kan ze al vanaf 2027 leveren in hun grotere en duurdere modellen. Overigens zegt het merk er meteen bij dat dit niet het einde is van de traditionele lithiumfosfaat-accu. Uiteraard zijn het nu nog beloftes, over twee jaar controleren we of deze is waargemaakt.
Onderkant van de markt
Volgens BYD zullen de ouderwetse accu’s nog zeker tien tot twintig jaar in productie blijven. Met name aan de onderkant van de markt zijn deze accu’s zeer bruikbaar en interessant vanwege hun lage prijs. Die zullen dan nog goedkoper zijn en absoluut nuttig kunnen zijn voor bepaalde toepassingen. Als een grote SUV 10.000 euro duurder is vanwege die solid-state accu, maar een veel grotere actieradius heeft, vinden klanten dat prima. Als een stadsauto 5.000 euro duurder wordt, wordt hij al meteen uit de markt geprijsd.
Lees ook: Gooien automerken geld weg door te investeren in de ‘heilige graal van batterijen’?
BYD is niet het enige merk dat flink investeert in solid-state accu’s. Met name de Japanse automerken hebben hun zinnen gezet op deze batterijtechnologie. Als een stadsauto 5.000 euro duurder wordt, wordt hij al meteen uit de markt geprijsd. Al hun hoop is gevestigd op deze nieuwe accu’s. Een paar jaar geleden leek het alsof Toyota de boot zou missen, maar nu, in 2025, lijkt het erop dat ze de juiste keuze hebben gemaakt, omdat de overgang naar EV’s trager verloopt dan verwacht.
Martin heeft op 18 februari 2025 geschreven:
Dus nog een jaar of 5 tot 7 voor het in de luxere segmenten gemeengoed begint te worden en dan nog een jaar of 5 voor die 2e hands betaalbaar zijn. Dat moet lukken. 😉
Alias heeft op 18 februari 2025 geschreven:
300km in 5min??
650 kilo watt lader
Welke lader kan dat?
Vraag heeft op 18 februari 2025 geschreven:
Hoeveel kinderarbeid wordt ingezet om deze dingen in het achterland van China te maken? Zonder dat hier buitenlanders of überhaupt kritische blikken bij mogen kijken?
Rutger heeft op 18 februari 2025 geschreven:
Jij heb vast geen enkel product wat gemaakt is in China? 🤣
@rutger heeft op 18 februari 2025 geschreven:
Dus daarmee praat je het goed? China is mega fout en hoe meer je het kan vermijden hoe beter. Hoe meer mensen hier aan bijdragen hoe beter het is voor de wereld.
Chinese Correction heeft op 18 februari 2025 geschreven:
“Build Your Dreams” should be “Kill The Ugyurs”. Because that’s is the actual reality in China.
Henri heeft op 18 februari 2025 geschreven:
Liever een EV met een loodaccu uit welk land dan ook dan een hyperdepiper accu uitvoering van een Chinees.
Björn heeft op 18 februari 2025 geschreven:
Dan heb jij een groot probleem. De grootste producent ter wereld van batterijen is CATL en dat is een chinees bedrijf. En die leveren batterijen aan Tesla, BMW, Mini, Mercedes, Volkswagen, Hyundai, Toyota, Volvo, Honda en Stellantis. En de nummer 2 is BYD.
@Bjorn heeft op 18 februari 2025 geschreven:
Ik denk dat hij doelde op die spyware auto’s waar de accu’s in zitten. En die zijn inderdaad verre van fris.
Ronnie heeft op 18 februari 2025 geschreven:
Ik volg al jaren de ontwikkeling van solid state accu’s. Het is goed om een pilot in de markt te zetten, maar voorlopig, d.w.z. 5-10 jaar, een niche. Daarnaast is een EV in koud weer gewoon ruk. Ik speek uit ervaring.
Ronwel heeft op 18 februari 2025 geschreven:
Daarnaast is een EV bij koud weer gewoon heerlijk.
Alvast voorverwarmen via de app terwijl ie toch aan de stekker hangt.
Nooit meer krabben.
Ik spreek uit ervaring.