Het is bijna onwerkelijk hoe erg een van de grootste autofabrikant ter wereld zo gigantisch achterloopt op het gebied van batterijauto’s. Het koppige merk maakt liever honderd benzineauto’s zuiniger met een kleine auto dan één auto zonder uitstoot. Een prima argumentatie, maar helaas wordt deze niet gedeeld door de regelmakers. Met ogenschijnlijke tegenzin werkt het merk daarom nu aan batterijauto’s, en dat doen ze gelijk goed.
Toyota laat weten een kleine doorbraak te hebben meegemaakt met de ontwikkeling van solid-state batterijen. Deze volgende generatie batterijen is kleiner en lichter. In 2027 denk het Japanse merk al productieauto’s met deze batterijtechniek te kunnen verkopen. De verwachting? Een actieradius van 1.200 kilometer en een laadtijd van slechts tien minuten. De prijs van een Toyota met een solid-state batterij is nog niet bekend.
Zorgt de solid-state batterij van Toyota voor goedkope EV’s?
Een EV met 1.200 kilometer actieradius zal alsnog wel een flinke duit kosten, maar wat als ze het batterijpakket halveren en in een kleine auto leggen? Dan heb je een elektrische auto met 600 kilometer bereik, een laadtijd van vijf minuten en als het goed is een heel schappelijk gewicht. De solid-state batterij kan een goede stap zijn richting betaalbare elektrische auto’s. Als Toyota de eerste autofabrikant is, kunnen ze in één klap weer relevant zijn in de EV-markt.
Eenvoudiger om te maken dan lithium-ion
Cleantechnica meldt dat Toyota een manier heeft gevonden om de productie van solid-state batterijen te versimpelen. De bovengenoemde batterij zou zelfs eenvoudiger zijn om te maken dan de lithium-ion batterijen die nu in elektrische auto’s zitten. ‘Voor zowel onze vloeibare als onze solid-state batterijen willen we de situatie drastisch veranderen waarin de huidige batterijen te groot, te zwaar en te duur zijn’, zo zegt het hoofd van de onderzoeksafdeling bij Toyota.
De vraag is of Toyota het gaat redden om in 2027 al met een solid-state batterij te komen. Talloze autofabrikanten stoeien met de techniek, maar tot nu toe lukt het nog niemand om de batterij productieklaar te krijgen. Als iemand het zou moeten lukken, dan is het wel één van de grootste autoconcerns ter wereld.
Paul van Druten heeft op 7 juli 2023 geschreven:
Te laat?
Ik reed een 16 jaar oude Prius (zonder problemen) 350.000 km en wilde wachten tot de Toyota EV…
Maar die kwam er niet, nu rijden we een MG4 Electric Luxury!
https://ev-database.org/nl/auto/1708/MG-MG4-Electric-64-kWh
Jak heeft op 7 juli 2023 geschreven:
Dus je hebt de pot van een Chinees staatsbedrijf gespekt en daarmee indirect Poetin gesteund in zijn oorlog in Oekraine? Is dat iets om trots op te zijn?
@Jak heeft op 7 juli 2023 geschreven:
Idd echt beschamend dat mensen dit nog doen wetende wat China allemaal doet in de wereld…
Bert heeft op 5 januari 2024 geschreven:
Ben het wel eens met jou reactie maar zullen er nog mensen rondlopen die nooit met China te maken hebben gehad wat spullen bestellen betreft.
Erik heeft op 5 juli 2023 geschreven:
Toyota probeert al jaren de ev markt te verstieren door of misinformatie te geven of door te zeggend dat ze volgend jaar met een ev komt die kan vliegen en maar 5€ kost.
En de auto “journalisten” vallen over elkaar heen om het iedere keer weer na te papagaaien. Denk dat de term journalist wellicht de lading niet meer dekt. Maar autoroddelaars klinkt weer zo negatief… Jullie nog een idee?
Wat is het alternatief? heeft op 5 juli 2023 geschreven:
Elon Musk doer niet anders met zijn aanhoudende leugens over wanneer nieuwe modellen echt echt echt in productie gaan.
NJB heeft op 5 juli 2023 geschreven:
Precies! Vette bluf!
autoMATICgrazy heeft op 5 juli 2023 geschreven:
Das een goed idee Tyota. Waarom rijdt er nog maar zo kort een EV ? Ben benieuwd, in 1x door naar Italië. Laadstress over! Wel groeien de km in de nieuwe auto’s hard. Iets anders… Als dit heel snel gaat, is het dan mogelijk dat de fabrikanten een update kunnen doen bij de oudere EV’s om te plussen. Volgens mij kunnen de batterijen meer kWh hebben dan er in zitten. Met Toyota hebben we nog ff. Als ze maar niet weer worden ingehaald.
Petrolhead heeft op 5 juli 2023 geschreven:
Als Toyota eenmaal ergens goed in is, dan worden ze niet snel ingehaald. Kijk naar het Toyota Production System of hybrides. Lopen ze beide al decennia in voorop. Dit kan geen enkele fabrikant, Oosters of Westers, oud of nieuw, ze nadoen.
Peter heeft op 5 juli 2023 geschreven:
Roept Toyota echt letterlijk al jaren, we zouden er nu al in moeten rijden volgens hun, maar ondertussen is dit nog steeds niet gelukt.
Eerst zien en dan pas geloven dus