Het zal je wel opgevallen zijn dat het uurloon van monteurs enorm hoog is. Bij een reguliere universele garage zit het rond de 75 euro per uur. Bij de merkdealer is het aanzienlijk hoger: zo’n 100 euro per uur. Dit zijn dan nog bedragen zonder btw, die jij als klant dient te betalen. Je zou verwachten dat monteurs allemaal in Ferrari’s rondrijden, maar dat is niet zo. Integendeel, ze hebben een dermate slechte cao dat ze vandaag gaan staken.

Er waren al langere tijd onderhandelingen tussen de BOVAG en de FNV Metaal (de vakbond). Deze onderhandelingen zijn helaas spaak gelopen. Uiteraard ziet de FNV dat anders. Op hun website spreken ze over het feit dat de BOVAG het door de FNV gestelde ultimatum heeft afgewezen. Volgens de FNV was dit de laatste kans om een goede cao af te spreken en is deze kans door de houding van de BOVAG uit elkaar geknald.

FNV gaat staken

Natuurlijk snappen we dat de FNV een overduidelijke mening heeft in de kwestie, maar het is wel opmerkelijk dat zelfs het persbericht doordrenkt is met veel emotie. Het is duidelijk dat emoties hoog opgelopen zijn. Omdat de BOVAG niet de eisen van de FNV (7 procent verhoging) wilde inwilligen, ziet de vakbond maar één alternatief: ze gaan staken.

Het blijft altijd een beetje tegenstrijdig, dat staken. Enerzijds is het een grondrecht, anderzijds pakt het lang niet altijd goed uit. De stakingen bij Fokker (je weet wel, van de vliegtuigen) en NedCar pakten echter niet al te best uit. De stakingen gaan uiteraard (het is toch Nederland) heel geleidelijk. Vandaag gaan de FNV-leden staken in Ridderkerk.

Het valt nu nog mee, maar het kan erger worden

Vervolgens zullen de medewerkers in andere plaatsen staken. De FNV zal van tevoren aangeven waar dat zal zijn. Dat is op zich wel netjes. De stakingen per regio duren 24 uur. Dat is in elk geval waar ze mee beginnen, maar ze kunnen het eventueel intensiveren. De FNV is ervan overtuigd dat het geld er is en dat die 7 procent geen probleem moet zijn.

Lees ook: Garagerekeningen: dit is het bedrag waarop mensen afhaken

We begonnen dit artikel weliswaar met het uurtarief, maar dat gaat uiteraard niet volledig naar de medewerkers. Alle apparatuur, vestigingskosten, gereedschappen en die Completa creamer voor in de koffie moet er ook van worden betaald, natuurlijk. Aangezien de marges op nieuwe auto’s niet meer zo hoog zijn als vroeger, is de omzet van de werkplaats belangrijker dan ooit.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)