Stellantis is een van de grootste autoconcerns ter wereld. Dat komt mede door een enorm merkportfolio waardoor er bijna voor elk wat wils is. Ondanks de beste bedoelingen loopt het wereldwijd nog niet heel denderend met al die merken, dus komt het concern in actie. De Stellantis automerken hebben nu nog maar twee tot drie jaar om zichzelf te bewijzen en anders is het over en uit.

Dat klinkt op zich niet raar: als er constant geld naar automerk moet dat geen geld oplevert, is de rekensom zeer eenvoudig. Het staat alleen haaks op wat Carlos Tavares niet zo lang geleden (in 2021) nog zei. Toen was de mededeling dat alle Stellantis automerken tien jaar de tijd zouden krijgen om een nieuwe strategie uit te zetten, nieuwe modellen te introduceren en zo de verkopen op gang te brengen.

Stellantis komt terug op eigen belofte

Diezelfde Carlos Tavares zegt tegen Automotive News dat er beslissingen gemaakt gaan worden over twee tot drie jaar. Daarmee lijkt Tavares toch een beetje terug te komen op zijn eigen belofte. Wellicht omdat hij anders de boel wel heel rommelig achterlaat. Tavares heeft onlangs zijn ontslag aangekondigd en op dit moment zijn ze op zoek naar een opvolger, dus je kan je CV en motivatiebrief sturen naar Stellantis NV in Amsterdam. Voor het einde van 2025 wordt de opvolger bekend gemaakt.

Hoe komt het dan allemaal? Nou, door typisch FCA-gedrag, eigenlijk. Al sinds een jaar of tien is de modelstrategie opportunistisch te noemen. Het modelgamma van de FCA-merken is een flinke gatenkaas. Stellantis is een samenvoeging van FCA (Fiat Chrysler Automobiles) en PSA (Peugeot), dat het aanzienlijk beter doet. Bij de PSA-klant is juist het nadeel dat de merken in dat portfolio juist te veel in elkaars vaarwater zitten.

Welke automerken vallen dan onder de Stellantis-vlag?

De uitspraak is extra schokkend, omdat er dus veertien merken zijn die onder de indruk waren, dat ze nog zeven resterende jaren hadden om hun boel op orde te krijgen. Het betreft deze merken:

  • Abarth
  • Alfa Romeo
  • Chrysler
  • Citroën
  • DS Automobiles
  • Dodge
  • Fiat
  • Jeep
  • Lancia
  • Maserati
  • Opel
  • Peugeot
  • RAM
  • Vauxhall

Lees ook: Waarom plotseling niemand meer zo’n leuke Fiat 500 wil hebben

Volgens Tavares hebben de merken bestaanszekerheid tot en met 2026, dan zal de Stellantis-geldkraan open blijven staan. Daarna zullen er toch een paar rigoureuze beslissingen genomen moeten worden, want veel merken presteren ondermaats. Zo liet Tavares al ontvallen dat de verliezen bij Maserati enorm zijn, mede doordat de marketing niet op orde zou zijn.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)