
We durven te beweren dat Duitse verkopers doorgaans goudeerlijk zijn. Niet omdat alleen maar omdat ze zo goed zijn opgevoed, maar omdat verkopers daar in grote problemen komen als ze sjoemelen met bijvoorbeeld de tellerstand. En toch zijn er talloze auto’s in Nederland die oorspronkelijk uit Duitsland komen met een teruggedraaide teller. Een geïmporteerde auto kopen (dus niet zelf importeren) is dus alsnog een risico in Nederland. Maar daar kan verandering in komen, hopelijk.
Er ligt een voorstel van de EU om wat regels aan te scherpen. Aan de ene kant willen ze dat vervuilende en onveilige auto’s van de weg verdwijnen – vooral de oudere auto’s – en aan de andere kant willen ze tellerfraude tegengaan. Het idee is simpel. Sterker nog: in Nederland doen we het al jaren. De EU wil dat alle landen een database gaan bijhouden met tellerstanden. Telkens als een auto voor een beurt gaat, wordt de tellerstand ingevoerd. Precies zoals we al in Nederland (en België) doen.
Deze database zou bereikbaar moeten zijn voor inspecteurs, de houder van het kentekenbewijs en de bevoegde autoriteiten in andere lidstaten die verantwoordelijk zijn voor de technische controle, voertuigregistratie en voertuiggoedkeuring. Oftewel: als een auto in Nederland aankomt, dan kan de RDW checken of de tellerstand logisch is. Als een beunhaas de boel loopt te neppen, dan loopt ie bij het registreren in Nederland al tegen de lamp.
Lees ook: Met deze simpele trucjes zie je zelf eenvoudig of de teller van een auto is teruggedraaid
Daarnaast moeten fabrikanten de kilometerstanden van auto’s met een internetverbinding elke drie maanden automatisch doorgeven. Daarnaast moeten de landen potentiële kopers gaan wijzen op het bestaan van de database. Op deze manier wil de EU dat er minder tellerfraude plaatsvindt wanneer een auto over de grens gaat.
Alweer een voordeel van Europese samenwerking.