Je kent het wel. Eet je alleen maar een radijs, een tomaat en 30 gram kip, val je nog niet af. Dat je als toetje een Toblerone-reep eet en wegspoelt met cola hebben we het niet over. Datzelfde beeld zien we ook met het elektriciteitsverbruik in Nederland. Er zijn tegenwoordig allerlei manieren en methodes om je verbruik te beperken, en toch gebruiken wij in Nederland meer en meer elektriciteit. Dat komt mede door het verbruik van elektriciteit voor de elektrisch auto, dat zelfs hoger ligt dan wat de NS verbruikt.

Nou, ga er maar voor zitten en laat je informeren. Het elektriciteitsverbruik in Nederland in 2024 bedroeg 407 petajoule. Dat is 2 procent meer dan vorig jaar. Wel is het alsnog minder dan pre-corona, in 2019 lag het verbruik nog 3 procent hoger. Dat zijn dus redelijk kleine verschillen. Toch rept men over een enorme toename betreft het verbruik voor elektrische auto’s. Hoe zit dat?

Eigenlijk heel erg simpel: relatief gezien valt het heel erg mee. Ja, het verbruik van elektrische auto’s verdubbelde bijna, van 9 naar 17 petajoule. Dat is een enorme stijging, volgens het CBS komt dat door een vervijfvoudiging van het binnenlands wegverkeer. Met andere woorden: er zijn meer EV’s bijgekomen. Wat ook bijzonder is, is dat de NS minder elektriciteit verbruikt dan de het Nederlandse wagenpark. Dat is al sinds 2023 het geval, aldus het CBS.

Waarom valt het verbruik van elektrische auto’s dan heel erg mee?

Maar als het Nederlandse wagenpark vijf keer zoveel elektriciteit verbruikt en zelfs grootverbruiker NS voorbij is, waarom zeggen we dan dat het heel erg meevalt? Het antwoord is simpel: slechts 4 procent van alle stroom is voor het binnenlands verkeer. Dat betekent dat 96 procent van de stroom door andere dingen word gebruikt. Denk aan diensten, nijverheid, woningen, landbouw en de energiesector. Bij die laatste moeten we wel aantekenen dat die sector ook energie oplevert.

JaarDiensten, afval, water en reparatie (PJ)Nijverheid (geen energiesector) (PJ)Woningen (PJ)Landbouw, bosbouw en visserij (PJ)Energiesector (PJ)Binnenlands vervoer (PJ)Overig (PJ)
2019133,9128,877,742,429,38,50,4
2020131,2129,379,139,226,08,30,4
2021134,5128,080,937,829,59,70,4
2022137,5122,680,125,829,212,00,3
2023136,8115,976,827,126,314,00,4
2024141,6114,875,532,225,616,70,3
Bron: Centraal Bureau voor de Statistiek

Nu zullen er lezers zijn met een scherp oog die zeggen: ‘ja, maar als mensen hun auto’s thuis laden, stijgt het verbruik van elektriciteit bij woningen?’ Daar heeft het CBS al rekening mee gehouden. Alle thuisladers zijn ondergebracht in de categorie binnenlands vervoer. Dus elke keer als men zegt: het elektriciteitsnet kan het nooit aan, zie je hier dat – statistisch gezien – de elektrische auto dus een bijzonder kleine rol hierin speelt.

Geef een reactie

(verplicht)

Meer van TopGear