
De rij-assistenten in moderne auto’s werken over het algemeen best goed. Ze houden afstand tot de voorganger en zorgen dat de auto netjes binnen de lijntjes blijft. Het voelt bijna alsof de auto zo ver is om het op de snelweg helemaal zelfstandig op te knappen. Maar iedereen die ooit eens een inschattingsfoutje van zulke systemen meemaakte, weet dat dat niet zo is. Bovendien houden wetten en regels die vorm van autonomie nog tegen.
En om ervoor te zorgen dat de bestuurders andere dingen gaan doen tijdens het rijden, verplichten auto’s met rijbaanassistent en adaptieve cruisecontrol om de handen aan het stuur te houden. Het stuur eventjes loslaten is geen probleem, maar bij langere afwezigheid van de twee bestuursorganen gaat de auto piepen. Heel goed, want de systemen zijn er zeker nog niet klaar voor om met rust gelaten te worden.
Maar er zijn altijd mensen die een manier vinden om misbruik te maken van de systemen. Door een klein gewichtje aan het stuur te hangen, kon je de stuurhulp foppen en de auto langere tijd zelfstandig laten rijden. De simpelste oplossing is een sinaasappel, een blikje of iets als een stressbal tussen de spaken van het stuur te klemmen. Bij de vernieuwde E-klasse is dat onmogelijk, want Mercedes heeft het detectiesysteem nu doorontwikkeld.
Waar oude sturen dus keken of er gewicht (in de vorm van handen) aan het stuurwiel zat, gebruikt het stuur van de nieuwe E-klasse twee sensoren die kijken of er iemand met zijn hand of handen aan het stuur zit. Dus een simpel duwtje of trekje aan het stuur elke 30 seconden, zit er ook niet meer bij. Een andere verbetering zijn de aanraakknoppen op het stuur, die de kleine swipe-vakjes vervangen.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Meer van TopGear


De duurste auto met meer dan 200.000 kilometer op de teller is deze bijzondere Mercedes

De beste auto ooit gebouwd kun je vanaf nu belastingvrij rijden in Nederland

Eenhoorn voor lange afstanden: de Mercedes E 300 de 4Matic Estate All-Terrain is een diesel-PHEV

Mercedes wil van zijn taxi-imago af: aandeel keldert

Koop deze E63 AMG zevenzitter met 514 pk voor weinig

Huh? Mercedes overweegt touchscreens in velgen van auto’s te bouwen

Mercedes G 580 EQ Edition One: meer vermogen dan de G63, meer koppel dan de diesel

Eindelijk: de Mercedes C 63 AMG heeft nu een achtcilinder

Diesel kopen? Bij deze (soms onverwachtse) automerken is de diesel nog springlevend

Mercedes gaat een heel ouderwets (en onhandig) designdetail terugbrengen

De politie vervangt snelle Audi’s door dikke diesels van Mercedes (t.w.v. 126.000 euro)

De vernieuwde Opel Mokka is een vriendelijke auto, en dat is precies zijn probleem (review)

De Volvo XC60 doet in Nederland iets opmerkelijks (waar veel merken jaloers op zullen zijn)

Het achterlicht van de nieuwe Tesla Model Y is de eerste in zijn soort – dit maakt het zo bijzonder

Tesla heeft zowaar geluisterd naar klanten en voorkomt grote irritatie bij vernieuwde Model Y

Dit zijn alle verschillen tussen jouw Tesla Model Y en de nieuwe (die een stukje duurder is)

De Peugeot waar je nog nooit van gehoord hebt, heeft de motor uit de Alfa Giulia (en achterwielaandrijving)

Volvo gaat met de ES90 een van de zwaarste auto’s in zijn klasse bouwen, maar dat heeft een voordeel

Audi gaat ook dit mooie en sportieve model uit productie halen

Helaas: Volvo gaat stoppen met de auto waarmee ze groot zijn geworden

De V8 leeft bij Audi: nieuwe RS 6 krijgt aandrijflijn van de Lamborghini Urus

De Tesla Model S Plaid met 1.000+ pk begint echt goedkoop te worden, maar daar heb jij niets aan

Dodge Charger Daytona: missen wij de V8? Of is elektrisch stiekem ook gaaf? (review)

De vernieuwde Opel Mokka is een vriendelijke auto, en dat is precies zijn probleem (review)

De Nederlandse politie rijdt in ‘de krachtigste Golf ooit’ (en deze heeft een nogal fout trucje)

Elektrische BMW M3 toont aan wat er misgaat bij veel elektrische auto’s

Met de nieuwste Golf met benzinemotor hoef je nooit te tanken, maar de vraag is of je dat wilt (review)

Dit zijn 6 snelle Volkswagen Polo’s die je al vergeten was

Volkswagen ID.1 wordt jouw eerste auto, voor heel erg weinig geld

Porsche-rijder komt er op pijnlijke wijze achter dat Flitsmeister niet helpt tegen deze politiecamera

Dit zijn 9 zeer leuk rijdende auto’s voor minder dan 5.000 euro (die geen MX-5 zijn)

Waarom je de tankdop van een plug-in hybride (PHEV) nooit zomaar mag opendraaien

De oninteressante reden waarom de bestverkochte PHEV van Nederland een dubbele antenne heeft

De bestverkochte auto in Europa uit de jaren ’90 gaat een (betaalbare) comeback maken
