De rij-assistenten in moderne auto’s werken over het algemeen best goed. Ze houden afstand tot de voorganger en zorgen dat de auto netjes binnen de lijntjes blijft. Het voelt bijna alsof de auto zo ver is om het op de snelweg helemaal zelfstandig op te knappen. Maar iedereen die ooit eens een inschattingsfoutje van zulke systemen meemaakte, weet dat dat niet zo is. Bovendien houden wetten en regels die vorm van autonomie nog tegen.

En om ervoor te zorgen dat de bestuurders andere dingen gaan doen tijdens het rijden, verplichten auto’s met rijbaanassistent en adaptieve cruisecontrol om de handen aan het stuur te houden. Het stuur eventjes loslaten is geen probleem, maar bij langere afwezigheid van de twee bestuursorganen gaat de auto piepen. Heel goed, want de systemen zijn er zeker nog niet klaar voor om met rust gelaten te worden.

Maar er zijn altijd mensen die een manier vinden om misbruik te maken van de systemen. Door een klein gewichtje aan het stuur te hangen, kon je de stuurhulp foppen en de auto langere tijd zelfstandig laten rijden. De simpelste oplossing is een sinaasappel, een blikje of iets als een stressbal tussen de spaken van het stuur te klemmen. Bij de vernieuwde E-klasse is dat onmogelijk, want Mercedes heeft het detectiesysteem nu doorontwikkeld.

Waar oude sturen dus keken of er gewicht (in de vorm van handen) aan het stuurwiel zat, gebruikt het stuur van de nieuwe E-klasse twee sensoren die kijken of er iemand met zijn hand of handen aan het stuur zit. Dus een simpel duwtje of trekje aan het stuur elke 30 seconden, zit er ook niet meer bij. Een andere verbetering zijn de aanraakknoppen op het stuur, die de kleine swipe-vakjes vervangen.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)