Met het einde van het jaar in zicht, kijken we altijd graag even naar alle overzichten. En daar viel ons helaas weer op dat een van de betrouwbaarste merken maar weinig zieltjes kan winnen. Volgens de Nederlandse Consumentenbond en Lexus is het betrouwbaarste automerk van Nederland, maar vraag het de Amerikaanse tegenhanger en deze instantie zal je vertellen dat er een ander Japans automerk betrouwbaarder is. Dit merk voert hier grotendeels hetzelfde aanbod, maar toch wil niemand het.
Het is overigens niet helemaal onlogisch. Ergens de beste in zijn, biedt nog geen garantie voor harde verkoopcijfers. We durven wel te zeggen dat er qua comfort heel weinig boven Rolls-Royce staat. Daarvan vindt niemand het gek dat het niet het bestverkochte merk van Nederland is. Er spelen meer dingen mee om een verkoopsucces te zijn. Zeker in Nederland, waar de Belastingdienst streng is en bestuurders scherp op koopjes.
Je had het misschien al geraden: Subaru staat op de eerste plek als het gaat om de betrouwbaarheid van nieuwe auto’s. Het aanbod in de VS is iets groter, maar ook daar hebben ze de Forester, de Crosstrek, de Solterra en de oudere Outback. Het is niet alsof het merk geen naamsbekendheid heeft in Nederland. Sterker nog: we denken dat de reputatie zelfs heel goed is. En toch verkocht het merk in Nederland tot en met november slechts 72 auto’s.
Waarom koopt niemand Subaru ondanks de betrouwbaarheid?
Nederland is wat betreft aankopen een verstandig volk. Je zou zeggen dat dit een reden is om wél voor een betrouwbaar merk te gaan, maar financieel is Subaru in Nederland niet het verstandigste merk. De modellen zijn helemaal niet ontwikkeld voor de Nederlandse markt en dat merk je met name bij de uitstoot van alle auto’s. Eind jaren ’80 en begin jaren ’90 werd het merk overigens wel gewaardeerd en werden er zo’n 4.000 tot 5.000 Subaru’s per jaar verkocht in Nederland.
De benzine-Subaru’s hebben nog altijd een boxermotor én permanente vierwielaandrijving. Subaru noemt dit trouwens symmetrische vierwielaandrijving. De meeste merken hebben een systeem dat wielen loskoppelt als er genoeg grip is, om brandstof te besparen. Dit maakt alle modellen van Subaru relatief onzuinig én de Belastingdienst komt even halen. Ook heeft het merk geen plug-in hybrides. Ze hebben één EV, maar die is gebaseerd op een niet al te populaire Toyota.
De Outback kost dankzij 31.223 euro BPM nog even 74.766 euro. De Crosstrek is een hybride, maar zelfs dan komt de Belastingdienst nog 20.792 euro BPM innen door de hoge uitstoot. Dan zit je nog aan de ruim 56.000 euro. En dan heb je slechts 136 pk. Zelfs de nieuwe Forester kost minimaal 65.930 euro dankzij 26.831 euro BPM. Bij de concurrenten heb je voor 10.000 tot 20.000 euro minder een vergelijkbaar model met meer power.
Waarom verlaagt Subaru de uitstoot niet?
Nederland is een klein landje met een uniek belastingstelsel. Ze gaan heus geen plug-in hybride aandrijflijn voor hier ontwikkelen. Nee, Subaru heeft als doelgroep mensen die een ruige vierwielaandrijver willen. En in landen als Amerika heb je geen BPM en is de brandstof nog altijd iets goedkoper. De paar trouwe fans en boswachters in Nederland nemen de prijzen dan maar voor lief.
Björn heeft op 29 december 2024 geschreven:
Die BPM zal ook wel veel doen aan die lage verkoopcijfers. De Outback Premium kost in Vlaanderen €49.995 en de BIV is €1.599,61. In de tijd van de Impreza vond ik Subaru nog een interessant merk.
Rick heeft op 29 december 2024 geschreven:
Er staat dat Subaru duurder is vanwege de hoge BPM. Die wordt veroorzaakt door het hoge verbruik en daardoor hoge uitstoot. Een betrouwbare auto dus waarbij door de fabrikant bewust geen rekening houdt met millieufactoren. Goed dat Nederland een voor een klein land met heel veel auto’s passend belastingsysteem hanteert. Als ons systeem door andere landen overgenomen zou worden, heeft dat m.i. een positief effect op de leefbaarheid op deze aarde voor de generaties na ons. Jammer dat Subaru er niets aan doet, het zijn kennelijk goede en betrouwbare auto’s die zich door hun uiterlijk ook nog eens onderscheiden van de andere merken.
Rob heeft op 29 december 2024 geschreven:
Omdat bij Toyota de bedrijfsbussen een voor de EU een te hoge uitstoot hebben levert Toyota in de EU bedtijfsbussen die worden geproduceerd door Stellantis. Zijn identiek aan Citroën, Fiat en Peugeot. Alle merken hebben een ander front.
Alleen Toyota geeft 10 jaar garantie terwijl de andere merken 2/4 jaar geven.
Peter heeft op 28 december 2024 geschreven:
De onderlinge verschillen in betrouwbaarheid tussen Japanse/Koreaanse auto’s zijn zo gering, dat dat voor geen enkel van deze merken doorslaggevend is. En dan gaan andere factoren een rol spelen, zoals uiterlijk, comfort, brandstofverbruik, garantiebepalingen en natuurlijk de prijs. Subaru’s zijn niet bepaald goedkoop, ze verbruiken nogal wat meer (dure) brandstof, en zijn in mijn ogen, vaak niet mooi. De crosstrek bijvoorbeeld, vind ik werkelijk spuuglelijk.
We heeft op 28 december 2024 geschreven:
Opgelost door G3 installatie er in te laten zetten.
1 op 10 op gas en soms zelfs 1 op 11.
Prima wat mij betreft.
2,5 ltr voor 2013 kan prima tegen lpg, gaat bewezen lang mee.
Caravan of aanhanger trekken gaat probleemloos, ook in de bergen bij wegrijden.
M.C. heeft op 28 december 2024 geschreven:
Over enkele jaren trekken meerdere fabrikanten van meerdere sectoren uit Nederland. Gaan steeds meer achteruit. Zelfs vlees, groenten en fruit gaan we importeren, wat we decennialang zelf hebben gekweekt en gezaaid.
tjuagut heeft op 29 december 2024 geschreven:
Nederlands vlees gaat voor meer dan 80% naar het buitenland gezien de goede kwaliteit. We voeren slechtere kwaliteit in. Groente en fruit gaat naar het buitenland. Als ik in Noorwegen groente koop zie ik dat het meeste uit Nederland komt. Daar NL geen groente of fruit van het seizoen wil eten maar dat het hele jaar voeren we het in. Bedrijven gaan naar het buitenland door gebrek aan personeel en grotere belastingvoordelen. Maar aan dat laatste doet de huidige regering wat aan. Belasting voor bedrijven verlagen en voor het volk verhogen is daar de gekozen oplossing voor. Het enigste links is nog de AOW en minimum loon. Ook afschaffen?
Mart. heeft op 28 december 2024 geschreven:
Huh??? Dit verhaal ging toch over de beste merk auto: subrubriek? En niet over: groente en fruit, en vlees ??
Pffff. …..
Henri heeft op 28 december 2024 geschreven:
Dat krijg je met die PVV debielen die overal met hun onderbuik over raaskallen maar geen idee hebben hoe het echt zit.
RookworstZonderR heeft op 29 december 2024 geschreven:
“… die PVV debielen”. Ben je dan per definitie een debiel als je PVV stemt?
Volgens mij doe jij nu precies hetzelfde als wat je een ander verwijt. Wel typisch links trouwens 😛
GehaktZonderG heeft op 29 december 2024 geschreven:
Links zoals het PVV programma een racistische kopie van dat van de SP is?
Wel typisch dat je met zo’n opmerking laat blijken dat je -in de woorden van Henri- geen idee hebt hoe het echt zit want anders zou je ook weten dat de PVV in bijna alles linkser is dat de PvdA om maar iets te noemen.
Wilders kopieert niet alleen zijn programma van de SP maar hij is ook al net zo lui als de gemiddelde SP stemmende uitkeringstrekker: al meer dan 25 jaar op het pluche, helemaal niets bereikt, nergens verantwoordelijkheid voor genomen, en wel al die jaren een vorstelijk salaris vangen. Ik zou me kapot schamen voor zo’n iemand.
Theo heeft op 28 december 2024 geschreven:
Ik heb een Outback 2018.Hij verbruikt wel meer benzine dan soortgelijke auto,s maar als caravantrekker is het een topper.
2.5L zit er onder de motorkap, geen lichte motortjes met turbotroep erop.Caravan eraf en het terrein in is goed te doen.station is veel praktischer dan die te korte SUV,s.Veel minder onderhoudskosten dan die Europese troep.
Leo heeft op 29 december 2024 geschreven:
U heeft een zeer verstandige keuze gemaakt,
Ik heb ook een Outback van 2018 gehad (België), nooit geen enkel probleem, zeer goedkoop jaarlijks onderhoud, verbruik 8, 2 liter per 100 km; doen andere zoveel beter voor een 2.5 in vierwielaandrijving en zo’n grote auto?
Ongelooflijk comfort en uitgebalanceerd rijgedrag dankzij de symmetrische aandrijving en het lage zwaartepunt.
Subaru is een ingenieursauto, ontwikkeld met zeer betrouwbare techniek waar je jaren zorgeloos mee rijd.
En een Outback is voor mij een mooie auto.
Ikzelf heb 4 Subaru’s gehad, dus weet waarover ik spreek, Justy (de echte nog van 87′, Legacy 92′ (verkocht aan mijn neef en die heeft er nog 20 jaar mee gereden! Levorg en de outback.
Deze is nu in Wallonië waar de 4WD voor de man zijn diensten echt bewijst.
Onbekend= onbemind.
Nu heb ik iets totaal anders als laatste nieuwe auto in mijn leven: Toyota Supra 3.0 met 6 cilinder nu het nog kan…
Deze is in Nederland ook meer dan 30.000€ duurder.
Voor mij is het passie samen met mijn andere wagens
Jammer van de hoge taksen in Nederland, daar zijn ze helemaal doorgeslagen.
Mijn Outback koste in België 38500€ BIV inbegrepen, de top uitvoering met alles erop en eraan en nog zeer veel accessoires!
De reactie van Rick is onzinnig dat elk land hetzelfde belastingsysteem moest hanteren als in Nederland.
Alsof daarmee alles opgelost is.
Mensen zijn al helemaal gek gemaakt (blijkbaar in Nederland nog meer als bij ons) met die klimaatgekte.
Morgen iedereen elektrisch en alles opgelost, laat me toch niet lachen…
Durf verder kijken dan wat die slimme wetenschappers (moeten regelmatig hun denkwijze herzien) en de mainstream media ons op dringt.
Het gaat hier te ver om daar over uit te weiden…
Bewijzen genoeg, maar je moet willen zoeken, de meesten doen het dan af als complottheorie, zo heb je altijd gelijk natuurlijk.
Laten we niet vergeten dat we geleefd worden…
Mensen leven in de waan van de dag en bijna iedereen loopt mee wat ons voorgekauwd wordt.