Bij het woord ‘betrouwbaarheid’ denken we snel aan een rode Toyota Hilux. Ook andere Japanse auto’s hebben betrouwbaarheid hoog in het vaandel staan. Welke Japanse motoren niet zo’n onverwoestbare reputatie hebben, zijn de boxermotoren van Subaru. Daarnaast zijn de motoren niet het zuinigste soort, maar toch blijft Subaru investeren in de horizontaal geplaatste verbrandingsmotoren.

Google maar eens wat het meest voorkomende probleem is bij een boxermotor van Subaru. De kans is groot dat je snel het woord ‘koppakking’ tegenkomt. Dit komt voornamelijk door te oude of te weinig koelvloeistof. Turbo-boxers hebben hier voornamelijk last van omdat er ook nog eens turbodruk om de hoek komt kijken.

Een boxermotor hoort in een Subaru

Zoals je misschien wel weet, hebben veel benzineauto’s een in-lijn of V-motor. Hier bewegen de zuigers van boven naar onder, maar in een boxer gaan ze van links naar rechts. Dit betekent ook dat de zwaartekracht niet meewerkt op het gebied van slijtage aan de binnenkant van de motor. Daarnaast is er nog een reden om boxers te laten voor wat ze zijn.

Het hoofd van de technische dienst bij Subaru, Tetsuo Fujinuki, stipt nog een argument tegen de boxermotor aan. ‘Als je alleen voor efficiëntie zou gaan, dan zijn horizontaal geplaatste motoren nu altijd de beste optie.’ Waarom houdt het merk de motoren dan in leven? Fujinuki heeft als reactie een betere vraag: ‘Wat zou Subaru zijn zonder ze?’

Als Subaru een motor bouwt, moet het een boxer zijn

Atsushi Osaki is de grote baas van Subaru en geeft nog wat meer toelichting. ‘Voor Subaru betekenen verbrandingsmotoren, horizontaal geplaatste motoren. Onze technici beschouwen de in de lengterichting gemonteerde motor als de logische en ideale krachtbron voor auto’s.’ Kortom, wij doen het goed, de rest doet het fout.

De modellen die er nu nog komen, krijgen naar alle waarschijnlijkheid geen turbo meer onder kap. Wel krijgen ze onder de kap alle onderdelen gepropt die nodig zijn voor het hybride-systeem en wordt er gewerkt aan een motor die klimaatneutrale brandstoffen kan lopen. Het prototype van de Subaru Crosstrek in de galerij hierboven heeft als een zo’n zuinige hybride boxeraandrijflijn.

Reacties

  • Ger Jansen heeft op 11 juni 2024 geschreven:

    Ik kan ook niets positiefs ontdekken in dit artikel hierboven, het lijkt wel of dit artikel is geschreven met verouderde kennis over Subaru, ik rijd nu al meer dan 15 jaar Subaru Forester, de eerste was van 2006, perfecte auto, 260.000 probleemloze km mee gereden, nu rijd ik al weer jaren in een 2017 model van de Forester, en je raad het al, probleemloos. Hiervoor heb ik veel Audi’s en een enkele VW Golf gereden, maar die kunnen niet tippen aan de kwaliteit van Subaru. En zolang Subaru deze kwaliteit blijft produceren, zal ik klant blijven….

    Reageer
  • Bob heeft op 9 juni 2024 geschreven:

    W’hebben een Forester D.
    Heerlijk en betrouwbaar.
    230000km en alléén maar de koppeling vervangen op 194000..
    Voor de rest geen enkel defect.

    Reageer
  • John heeft op 9 juni 2024 geschreven:

    Subaru altijd al bewonderd om zijn eigenzinnigheid . Ik rij 15 jaar subaru zou niets anders meer willen. Vindt het een zeer betrouwbare auto en kwalitatief hoogstaand daar kan geen volkswagen of bmw aan tippen die moeten het hebben van de reclame niet van de kwaliteit. Ik heb veel vertrouwen in het merk. Het hybride verhaal en de alternatieve brandstoffen juich ik toe.

    • Robert van Berlo heeft op 9 juni 2024 geschreven:

      Helaal 100% mee eens.Zelf oud garageman.Onze Subaru Forester 2001,nu 283.000km.Aan de moto nooit iets gehad.Dezelde dynama,startmotor,airco,injectors etc.Wij rijden ook naar Spanje,binnenwegen,bergen,40c. Staat altijd buiten,geen roest! Stoelen zitten nog steeds heerlijk,nog nooit Apk afgekeurd in de 22jaren.Motor nog steeds veel power en stil,geen olie vebruik. DUS…..

      Reageer
    Reageer
  • Erik heeft op 9 juni 2024 geschreven:

    3 legacy’s gehad, alle 3 met bijna 400k km, nooit motorproblemen gehad
    Heel betrouwbare auto’s

    Reageer
  • Peter heeft op 9 juni 2024 geschreven:

    En een Alfa roest. Man man man wat een slecht artikel van TopGear, rectificatie is op z’n plaats. Die koppakking problemen zijn al meer dan 10 jaar opgelost, en kwamen voor bij vooral 2.5 liter motoren van Subaru’s geproduceerd in Noord-Amerika.

    Reageer
  • Derk heeft op 9 juni 2024 geschreven:

    Koppaking probleem was alleen bij de oudere modellen, jammer dat dit toch steeds weer terug blijft komen in verhalen. Mijn 2006 wrx heeft nu meer dan 3 ton gelopen, nog nooit een revisie gehad of nieuwe koppakkingen.

    Reageer
  • Turbodiesel heeft op 8 juni 2024 geschreven:

    Subaru maakte zelfs dieselboxermotoren maar ja,mensen willen allemaal te dure/onbetrouwbare grijze audi´s,bmw´s en Mercedes-Benz terwijl Subaru´s goedkoper in onderhoud zijn,langer meegaan niet meelopen met de massa zoals ook het spijtig failliet gegane Saab mijn favoriete merk is/was.

    • Janb heeft op 9 juni 2024 geschreven:

      Ik heb met Legacy 260000 km (op lpg) gereden zonder enig probleem. Sterker nog, de auto heeft alleen zijn beurten gehad en geen enkel mankement vertoond in de 10 jaar dat ik hem had. Ook de daarop volgende outback (2015) 8 jaar gehad en 0 mankementen. Rijd nu de electrische Solterra. Veel te duur maar gekocht om zijn betrouwbaarheid.

      Reageer
    Reageer
  • Ww heeft op 8 juni 2024 geschreven:

    De motoren zonder turbo zijn zeer betrouwbaar zonder koppakking problemen.
    600.000 km en meer geen probleem.

    Vanwege zuinigheid opgelegd door overheid, kwamen de turbo s er op.

    • W.G. heeft op 10 juni 2024 geschreven:

      De 68-RS-HG heeft nu 370000 gelopen mede door goed onderhoud van Broekauto te Waalwijk. Op lpg 240000 km. De standaard motor. Ik hoop dat ie nog lang mee gaat.

      Reageer
    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)

Meer van TopGear