Jeremy, Richard en James mogen dan permanent met elkaar overhoop liggen, er zijn twee auto's die ze alledrie kunnen waarderen en waarover ze het dus – wonder boven wonder – eens zijn. De eerste is de Ford Mondeo. De tweede is de Subaru Outback.
Zelf kropen we vorige week nog met de huidige Outback over blubberige hobbelpaden in een lastig begaanbaar stuk bos, en het verbaasde ons hoe ver de auto kwam. En hoe gerieflijk we ons daarbij voelden. We snappen best waarom onze drie in-house herrieschoppers deze Subaru zo waarderen.
Laat het merk nou net de autoshow van New York aangegrepen hebben om haar capabele station-crossover volledig te vernieuwen. De carrosserie oogt weer een stukje moderner en vloeiender, en het interieur werd naar een hoger niveau getild en voorzien van een groot aanraakscherm. Door de a-stijl naar voren te verplaatsen, werd er ook meer ruimte gecreëerd, en er werd veel aandacht besteed aan actieve en passieve veiligheid.
Het onderstel werd herzien voor minder rolneiging met behoud van de grondspeling, en ook de besturing werd aangepakt voor een directere respons. Uiteraard is vierwielaandrijving nog steeds standaard; deze komt nu met X-Mode, dat door middel van torque vectoring en remfuncties assisteert bij off-road rijden.
De Outback die Subaru in New York presenteerde, was een Amerikaanse versie en komt dus enkel met benzinemotoren: een 2,5-liter viercilinder boxer of een 3,6-liter zescilinder boxer, beide gekoppeld aan Subaru's Lineartronic cvt-bak met handmatige schakelmodus. In Europa zullen we waarschijnlijk de bekende 2,0-liter dieselboxer als optie krijgen.
Wanneer we de nieuwe Outback in onze contreien kunnen verwachten, en wat ie dan precies zal gaan kosten, is nog niet bekendgemaakt.
Reacties