Met 7.000 euro kun je een hoop leuke dingen doen. Het is dan ook flink balen als je te horen krijgt dat jouw auto van de ene op de andere dag bijna dat bedrag duurder is geworden. Duitsland kwam er vorige week achter dat ze een gapend gat in de begroting hadden en stopte per direct met de subsidie voor elektrische voertuigen. Duitse kopers die dit jaar hun EV krijgen, lopen hierdoor 6.750 euro aan subsidie mis.
Diverse automerken vinden dit blijkbaar ook oneerlijk, en betalen daarom de beloofde subsidie uit eigen zak. De Duitse overheid gaf zelf 4.500 euro subsidie en verplichtte autofabrikanten om 2.250 euro korting te geven. Tesla Europa laat in een bericht op X weten dat kopers tot en met 31 december alsnog de 6.750 euro korting krijgen, maar dan helemaal uit eigen zak.
Merken betalen Duitse subsidie voor EV uit eigen zak
Mercedes en Volkswagen laten los van elkaar in een persbericht weten hetzelfde te doen. Tot en met 31 december van dit jaar krijgen de Duitse klanten gewoon hun voordeeltje van 6.750 euro, maar dan niet meer van de overheid. Voor klanten van wie de auto iets te laat komt, geeft Volkswagen van 1 januari tot 31 maart ook nog 4.500 euro korting uit coulance.
Volkswagen laat weten: ‘We zullen onze klanten niet in de steek laten en zien onszelf tegelijkertijd als verantwoordelijk voor het ondersteunen van de systeemverandering naar e-mobiliteit. Wij hebben daarom besloten om op onbureaucratische wijze ons aandeel in de milieubonus te verhogen.’ Het gaat overigens om auto’s die vóór 15 december besteld zijn.
geert heeft op 19 december 2023 geschreven:
Eindelijk het zuiden van Duitsland reageerd ,de franse zullen volgen ook de italianen zullen volgen , e.v zij niet de goede weg .
een Porsche moet je horen en voelen . en een BMW blijft een BMW hoe dan ook .
De auto moet weer simpel te leveren zijn , geen toetsers en bellen ,ik ben ook opgegroeid met een kale Kadett geen rechterspeiegel geen hoeefdsteunen ,geen matten zelf ,zo bleef de instapper betaalbaar voor jan met de pet , dat moet terug .
Jelle heeft op 19 december 2023 geschreven:
Waar zijn we in Europa toch mee bezig? China subsidieert er vol op los om de export op een specifiek niveau te houden. Europa doet er momenteel alles aan om te zorgen dat zijn eigen productiviteit kapot gaat, om zo alles naar Chins te drukken….lekker bezig….
Kleine nuance heeft op 19 december 2023 geschreven:
Europa heeft subsidies om een betere, emissievrije wereld te bereiken. China heeft subsidies om Westerse industrie kapot te maken en om via technologie te spioneren.
James heeft op 19 december 2023 geschreven:
Chinese auto’s zijn inderdaad heel erg fout. Daar kan je je niet met goed fatsoen in vertonen.
geert heeft op 20 december 2023 geschreven:
James , inderdaad allemaal rommel waar we niet blij van worden .Stoppen met import . Maak weer gewonen auto’s
misschien op electra ,maar simpel al die toeters en bellen ,rot maar mooi op , als ik met me Astra in het water raak ,gewoon het slingertje gebruiken .