Om er elke dag mee in de file te kruipen, heb je geen snelle auto nodig. Sterker nog: het is zelfs zonde om het leven van je koppeling te verkorten door een half uur lang van 0 naar 10 km/u te accelereren. Dus waarom dan niet een voordelige daily driver kopen om geld te besparen dat je weer in een weekendstrijder (met V8, zes-in-lijn of ander zuipend blok) kunt pompen? Volgens RTL Nieuws gaat de overheid je daar een handje bij helpen.
Want als je als particulier een tweedehands elektrische auto koopt, krijg je binnenkort 2.000 euro subsidie. Koop je een gloednieuwe, dan krijg je zelfs 4.000 euro korting bij een EV tot 45.000 euro. Voor een elektrische occasion is de eis dat je hem bij een vakhandel koopt en dat hij in goede staat moet zijn. De subsidie geldt tot en met 2025 en zou dit jaar al in moeten gaan, zodra iedereen akkoord is. Er was eerst nog sprake van dat de subsidie in de vorm van laadtegoed zou komen, maar dat bleek te ingewikkeld.
Wat kost een tweedehands elektrische auto nog?
Als je nét te ver woont van je werk om te fietsen, dan kun je kiezen voor een Mitsubishi i-MiEV voor zo’n 5.000 euro, wat onder de streep dus 3.000 euro is. De actieradius is wat er nog over is gebleven van de oorspronkelijke 90 kilometer. Je zou ook kunnen kijken naar een Renault Twizy voor ongeveer hetzelfde geld. Voor rond de 8.000 euro heb je een Renault Zoe. Leuker wordt het rond de 10.000 euro, want dan heb je een uit Californië geïmporteerde Fiat 500 E.
Al kun je natuurlijk, voor het geld dat je bespaart door niet een tweede auto te kopen en te verzekeren, ook de extra kosten dekken die je maakt door met je dikkere auto op en neer naar het werk te rijden. Keuzes, keuzes.
Reacties