Is het een vogel? Is het een vliegtuig? Nee, het is superasfalt. Op de N240 in Noord-Holland wordt een nieuw stuk wegdek van 300 meter aangelegd. Op deze strook gaan ze het nieuwe zogenoemde superasfalt testen. Dit asfalt gaat niet vijftien tot twintig jaar mee, zoals gebruikelijk, maar kan tot wel 50 jaar meegaan. Hiermee wil Nederland tientallen miljoenen euro’s besparen. En nog een voordeeltje voor ons: minder wegwerkzaamheden. Het geheime ingrediënt van superasfalt is epoxybitumen.

Voor het ontwikkelen van het superasfalt is de Technische Universiteit Delft aangehaakt. Dura Vermeer legt de plak asfalt neer. Volgens hoogleraar toegepaste wegenbouw Sandra Erkens zorgt de epoxylaag voor elasticiteit tussen de kleine steentjes waaruit asfalt bestaat. Je kunt je voorstellen als iets minder rigide is, dat het minder snel afbreekt of beschadigt. Daarbij kunnen kleine scheurtjes zichzelf repareren door de epoxy.

‘We gaan ervan uit dat het belangrijkste voordeel van de toepassing van dit asfalt de grotere weerstand tegen vervorming is. Zowel onder invloed van zware lasten als remkrachten en wringing. Daardoor is het wegdek beter bestand tegen zwaar autoverkeer en verschillende weersinvloeden’, zegt Jeroen Olthof van de provincie Noord-Holland tegen De Telegraaf. Over meer of minder grip wordt niet gesproken. Ook is niet duidelijk hoe lang de test zal duren, maar het zal geen 50 jaar zijn. Vermoedelijk tot het kryptoniet voor het superasfalt is gevonden.

Reacties

  • Kees heeft op 29 oktober 2020 geschreven:

    In plaats van een epoxy-asfalt (wat zich gedraagt als bijna beton) kun je dan beter direct een (doorgaand gewapende) betonweg aanleggen.
    Een betonweg kan wel 100 jaar mee gaan mits de infrastructuur niet gewijzigd hoeft te worden.

    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)

Meer van TopGear