Revolutionair! Wind gebruiken om schepen te laten varen. Onze voorouders van een paar duizend jaar geleden zijn waarschijnlijk stikjaloers dat zij dit niet hebben bedacht. Je kijkt naar de New Aden, de nieuwste supertanker van Dalian Shipbuilding Industry. Die dingen die je bovenop ziet staan, zijn zeilen van koolstofvezel.
De vier zeilen van 40 meter hoog hebben samen een oppervlakte van 1.200 vierkante meter en draaien automatisch met de wind mee. Ze zouden op jaarbasis het brandstofverbruik van de supertanker verlagen met zo’n 10 procent. Dit zou zo’n 2.900 ton CO2 schelen als het schip van het Midden-Oosten naar het Verre Oosten zou varen.
Het enorme zeilschip is een VLCC (Very Large Crude Carrier) en strekt 333 meter in de lengte. De capaciteit van zo’n VLCC is 200.000 tot 320.000 ton ruwe olie, wat neerkomt op maximaal 1 miljoen kilo CO2-uitstoot, als je dat zou verstoken. En laten we heel eerlijk zijn, je neemt de ruwe olie niet mee over de oceaan om er in te badderen.
Goed dat ze brandstof besparen met het vervoeren, want alle kleine beetjes helpen (en, laten we eerlijk zijn, de olie gaat toch wel vervoerd worden), maar windenergie gebruiken om ruwe olie te vervoeren, voelt wat hypocriet.
Reacties