Badge-engineering noemen ze het. Dat is wanneer het ene automerk een model leent van het andere merk en er zijn eigen logo’s (vooruit: badges) op plakt. Normaal ontkennen autofabrikanten zo’n samenwerking niet, maar ze lopen er ook niet mee te koop. Hier proeven we dat Suzuki stiekem best een beetje trots is dat ze een model van landgenoot Toyota mogen verkopen. Aanschouw daarom de Suzuki Across, een Toyota RAV4 met een iets ander uiterlijk. De neus werd aangepast, maar de rest is vrijwel identiek. Zelfs het lettertype van de Plug-in Hybrid-badge is gelijk aan dat van Toyota.
De Suzuki Across (we maakten al vier keer de fout om Toyota te schrijven in plaats van Suzuki) wordt alleen geleverd als plug-in hybride. Dat betekent dat hij de 2,5-liter viercilinder op de voorwielen combineert met een elektromotor van 55 pk op de achterwielen. Samen zorgen ze voor vierwielaandrijving en een systeemvermogen van 306 pk. De 0-100-tijd is hiermee 6,0 seconden en de uitstoot slechts 22 gram per kilometer. Leuk voor de particuliere koper die BPM mag aftikken. Een prijs is overigens nog niet bekend, en ook niet van de RAV4 Plug-in Hybrid.
De Suzuki Across kan op één batterijlading van 18,1 kWh een forse 75 kilometer puur elektrisch rijden. Dat is bijna 50 procent meer dan veel andere plug-in hybrides. Voor veel mensen betekent dit dat ze prima zonder een druppel peut van en naar hun werk kunnen rijden. Standaard staat de nieuwe SUV op 19-inch wielen en er zijn zes exterieurkleuren mogelijk. Verder klinkt het vooral als een zeer verstandige aankoop, al is de prijs nog niet bekend. Als trouwe Suzuki-klant die is gevallen voor de betrouwbaarheid, hoef je je in ieder geval geen zorgen te maken over de Toyota-techniek.
Reacties