Suzuki SX4: 1e rij-indruk

TopGear reed zojuist de geheel nieuwe Suzuki SX4. In het komende nummer lees je ons volledige rijverslag, nu alvast de highlights.

Testobject: Suzuki SX4
Uitvoering: 1.6 DDiS AllGrip
Locatie: Florence
Weersomstandigheden: frisjes en regenachtig

Wat reden we?
Suzuki's nieuwste middelgrote crossover, de SX4, die niet echt als opvolger van de oude SX4 gezien kan worden, want die is een stuk kleiner en bestaat ook nog, maar dan in andere markten, niet meer in Nederland en België, dus eigenlijk, ja, is dit hier wel ongeveer de opvolger van de oude SX4, maar dan dus wat groter. Snap je?

Beviel het?
Los van het uitzonderlijk Nederlandse weer in Italië: ja. De nieuwe SX4 richt zich voornamelijk op de Nissan Qashqai en Mitsubishi ASX, wat inhoudt dat ie eerst en vooral een leuke dosis ruimte moet bieden – en dat doet ie. Op de achterbank is er plek genoeg, en de bagageruimte meet een royale 430 liter. Belangrijker – vinden wij – is het feit dat ie heel behoorlijk rijdt. Het onderstel is zacht genoeg om ons heel te houden, en toch hard genoeg om niet overdreven te hellen en te duiken. De 1,6-liter dieselmotor (van Fiat) laat zich wel aardig horen. Hij presteert met graagte, maar wel pas bij hogere toerentallen. In combinatie met de lange derde versnelling – voor mooie uitstootcijfers – schiet dit niet altijd even lekker op, maar over het algemeen spoort de SX4 aan tot vlot doorrijden. Zoals kleine Suzuki's (oké, eigenlijk alleen de Swift) dat zo goed kunnen.

Nog bijzonderheden?
Zoals het hoort bij dit soort auto's is de SX4 gewoon met vierwielaandrijving te bestellen, en nog een intelligente variant ook, door Suzuki 'AllGrip' gedoopt. Naast de modussen Auto voor alledag, Snow voor zachte ondergronden en Sport voor extra scherpte kun je ook voor Lock kiezen, voor als het echt vies en drassig en bah wordt. Een volwaardig softroadertje dus, in de beste Suzuki-traditie van kleine klauterkarretjes. Ook bijzonder: het optionele grote panoramadak is voor een groot deel te openen, niet dat alleen de voorkant een stukje opschuift, zoals meestal. Uitstekend.

Welke modellen komen er, wanneer staan ze in de showroom en wat gaan ze kosten?
De Suzuki SX4 komt er als 1.6 benzine en 1.6 diesel, beide met 120 pk, maar de laatste heeft twee keer zo veel koppel én 20 procent bijtelling. Beide motoren zijn met of zonder vierwielaandrijving te krijgen; enkel bij de benzine is een cvt-automaat een optie. De Nederlandse prijzen beginnen bij 17.999 euro voor een benzineversie met 2WD en kunnen oplopen tot 34.299 euro voor een diesel met AllGrip in de High Executive-uitvoering (leer, navi, noem maar op).

Kom maar door met dat eindoordeel dan!
We mogen 'm wel, die SX4. Met leuke rijeigenschappen en flink wat ruimte doet ie ons z'n wat saaiige interieur en anonieme vormgeving (vooral de achterzijde) snel vergeten. Hij is flink groter, maar toch goedkoper dan zijn voorganger – dat doen ze goed, bij Suzuki. Prima ding.

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws