Rekeningrijden gaat er komen in 2030 – dat is duidelijk. We weten ook dat we één tarief krijgen voor alle personenauto’s. Maar natuurlijk heeft de overheid wel goed gekeken naar alle andere mogelijke tarieven. In het literaire stuk Varianten voor tariefstructuur Betalen naar Gebruik geeft de Nederlandse overheid enkele rekenvoorbeelden voor alle soorten rekeningrijden.
De overheid heeft drie hoofdvarianten bekeken. Eén waarbij het kilometertarief gelijk is voor alle auto’s, één waarbij er gekeken wordt naar het gewicht van de auto’s en eentje waarbij gekeken wordt naar de CO2-uitstoot. Binnen de hoofdcategorie zijn weer andere varianten te ontdekken. Hieronder nemen we ze met je door.
De kosten per kilometer voor één tarief
Laten we beginnen met de grote winnaar. Hierbij worden alle autobelastingen op een hoop geschoven en wordt zelfs rekening gehouden met hoeveel minder zal worden gereden als mensen per kilometer moeten betalen. Omdat men minder gaat rijden, moet het bedrag per kilometer iets hoger zijn om de maatregel ‘budgetneutraal’ door te voeren. Dit zou neerkomen op 6,82 cent per kilometer.
Als provincies zelf nog extra belasting mogen heffen voor het gewicht van een auto, dan zou het bedrag per kilometer neerkomen op 4,64 cent per kilometer. Hierbij zou je dus nog van de provincie een extra toeslag krijgen voor je auto.
Tarief om auto’s te ontmoedigen
Er is ook nagedacht over een prijs die de automobilist nog meer zou aanmoedigen om minder te gaan rijden. Deze kilometerprijs valt nog binnen de eerste categorie. Hierbij wordt een duurder tarief ingevoerd om 2,5 megaton CO2 te besparen in 2030. Deze regel om CO2-uitstoot te drukken, kost automobilisten 10,86 cent per kilometer.
Dan zou er nog een constructie zijn waarbij de eerste 3.000 kilometer gratis is. Dit is min of meer een sigaar uit eigen doos, want omdat er dan inkomsten ontbreken, moeten de tarieven omhoog. Hierbij zou gekeken worden naar een tarief van 9,20 cent per kilometer.
Tarieven rekeningrijden per gewicht
Bij deze manier van rekenen wordt gekeken naar gemiddelde gewichten van voertuigsoorten. Binnen deze hoofdcategorie zijn nog wat variaties aan te brengen, maar de overheid geeft een paar rekenvoorbeelden. De goedkoopste voertuigsoort zou hierbij de A-segmenter zijn, bijvoorbeeld een VW Up of een Toyota Aygo. Voor deze auto’s betaal je 2,35 cent per kilometer.
Voor een Corsa op benzine zou je 4,88 cent betalen. Een diesel-Corsa, die iets zwaarder is, kost dan al 7,9 cent. Een diesel-Golf zou 8,9 cent kosten, waar dezelfde auto op benzine 6,69 cent kost. Wat logisch is, maar ook een beetje gek, is dat EV’s en PHEV’s het duurst zijn. Een Renault Zoe zou al 8,08 cent kosten, een Kia Niro 9,8 cent en een Tesla Model 3 10,65 cent. Een Volvo XC60 PHEV kost bij deze constructie ook 10,65 cent en een Mitsubishi Outlander PHEV 9,80 cent.
Er zijn ook constructies bedacht waar de EV-rijder korting krijgt op het kilometertarief. Uiteraard betekent dit dat de tarieven voor andere brandstoffen weer stijgen. Voor de duidelijkheid: deze manier van rekeningrijden is dus niet gekozen. Nederland gaat voor een vlak tarief, waarschijnlijk dat van 6,82 cent.
Tarieven rekeningrijden op uitstoot
Voor deze constructie rekent de overheid met een starttarief van 2,86 cent per kilometer. Alleen EV’s blijven op dit tarief. De meeste PHEV’s zullen bij deze constructie 4,94 cent betalen. Vanaf een uitstoot van 80 gram CO2 per kilometer (volgens de WLTP) gaat de teller lopen. De gemiddelde benzinerijder (met 140 gram CO2) zal 6,5 cent per kilometer betalen.
De teller loopt tot 200 gram CO2 per kilometer. Dan zit je op het maximale kilometerbedrag van 8 cent per kilometer. Een van de struikelblokken van deze maatregel is dat de uitstoot van oudere auto’s nooit gemeten is volgens de WLTP-methode. Ook hier geldt: dit is niet de maatregel die vanaf 2030 gehanteerd zal worden.
Bianca heeft op 6 juni 2023 geschreven:
Nederland gaat zo nog verder naar de klote. Ze moeten al die buitenlanders die hier rijden een vinget laten kopen, moeten wij ook in andere landen zoals Oostenrijk bv. Want inderdaad net als al die transport bedrijven die onze supermarketen bevoorraden. Reken er maar op dat de boodschappen ook weer veel duurder worden. Je krijg hier echt een gat dalijk tussen de rijke en de minder verdiende.
pauldevries1976@hotmail.com heeft op 27 mei 2023 geschreven:
Belachlijk rekening rijden dat moet echt niet gaan gebeuren ik hoop nog steeds dat het niet gaat gebeuren ik ben zeer tegen rekeningrijden ook mensen die weinig rijden zijn de klos en wat dacht je van transport bijvoorbeeld supermarkten bevoorraden dan worden onze boodschappen alweer duurder en het is al onbetaalbaar
Johan van Altena heeft op 19 december 2022 geschreven:
En wat gebeurt er met de buitenlanders die in Nederland van de snelwegen gebruik maken, moeten die ook betalen? Als een Nederlander in b.v Italie gebruik wil maken van de tolwegen kan hij dan zeggen, ik ben Nederlander dus ik hoef niet te betalen omdat als jullie in Nederland van de snelweg gebruik maken ook vrijgesteld zijn van het betalen van tol.
Avics heeft op 29 november 2022 geschreven:
Dit gaan we dus niet doen.
Partijen die hier voor zijn moeten weggestemd worden.
Het moet afgelopen zijn met de klimaatpsychoses.
Laat
De
Burger
Met
Rust!
Overbelasting heeft op 23 november 2022 geschreven:
We moeten ongeveer iedere 5 jaar weer dat geleuter aanhoren over rekeningrijden. Ook in 2009 een mooie publicatie hoe dat er in 2012 zou uit gaan zien. Onze overheid is domweg niet capabel genoeg om met een effectief, simpel en vooral rechtvaardig rekeningrijden systeem te komen. De meest eenvoudige zaken worden hier bovendien zodanig gecompliceerd gemaakt dat niemand er nog wat van begrijpt. We hebben voorbeelden genoeg zoals het maximum snelheidsbeleid, alle flauwekul met grijs kentekenautos en de scooter idioterie waardoor niemand nog begrijpt waar je nu wel of niet met welke scooter mag rijden, al of niet met een helm op. In de huidige situatie harkt onze overheid heel veel geld binnen en kun je 3000 euro per jaar betalen voor een auto waarmee je maar een paar duizend kilometer rijdt maar ook een auto waarmee je voor 300 40.000 kilometer rijdt. Decennia lang hebben we moeten aanhoren dat de BPM afgeschaft zou worden. Niets zinnigs komt tot stand en al helemaal niet op een eenvoudige wijze. Ik houd dus mijn hart vast.
Simon944 heeft op 22 november 2022 geschreven:
Ik rij een PHEV auto die plm. 50 km electrische kan rijden. Inmiddels heb ik over de laatste plm. 6000 km één op tweehonderdvijfendertig (jawel, 1:235) gereden. Telkens electrisch, en meestal binnen die 50 km.
Hoe kan het nu eerlijk worden berekend als de kilometers wel optellen, maar er geen rekening wordt gehouden met de daadwerkelijke hoeveelheid CO2 die uitgestoten wordt? Oneerlijke systemen dus………..
Glockie heeft op 22 november 2022 geschreven:
Allemaal prachtig, maar hoe zit het dan met de km die je in het buitenland rijdt !?
Als ik (laten we zeggen) in totaal per jaar 16000 km rijdt waarvan 9000 km in Nederland dan zou ik dus over de resterende 7000 km in het buitenland in Nederland belasting moeten betalen terwijl ik ze daar dus NIET gereden heb.
Hoe willen ze dit dan oplossen !? IK MOET tenslotte betalen per gereden km IN Nederland en NIET in het buitenland.
Ik rijdt namelijk per jaar een behoorlijk aantal km in het buitenland en zou dit niet echt als terecht beschouwen.
Laat ze dan toch gewoon alles in de liter prijs stoppen van de brandstof die je in NEDERLAND tankt.
Lijkt mij veel logischer want iedereen betaald dan mee ook de buitenlanders die in Nederland tanken en gebruik maken van het Nederlandse wegennet.
Maar ja ……. dat zal ik wel te simpel zien.
En hoe je het draait of keert de automobilist en het beroepsvervoer zijn weer de lul.
Het beroepsvervoer verhoogd zijn transport prijzen en die worden weer door verrekend aan de consument, de burger dus ……..
Slinkse hufters …….
henry heeft op 22 november 2022 geschreven:
wat een idioten kost tig miljarden
maar daar zijn we nr 1 in om alles zo te doen in denhaag
kijk na die idiote stikstof onzin hebben wat veel stikstof in hun kont zitten
is nul komma nul bewezen die onzin
oplossing heel simpel in heel europa brandstof prijs per liter bijvoorbeeld
voor benzine 2,50 euro diesel 2,00 euro en lpg 1 euro
wie veel rijdt betaalt veel en bpm en wegenbelasting en brandstof accijnzen op nul zetten in heel europa
maar die in denhaag denken maar een ding hoe klop ik de onderdanen zoveel mogelijk
cent uit hun zak met alles je zult betalen tot je dood bent en dan krygen de nabestaanden nog een aanslag van de fiscus
heb ook 15,000 euro moeten betalen erfbelasting
henry heeft op 22 november 2022 geschreven:
wat een idioten kost tig miljarden
maar daar zijn we nr 1 in om alles zo te doen in denhaag
kijk na die idiote stikstof onzin hebben wat veel stikstof in hun kont zitten
is nul komma nul bewezen die onzin
oplossing heel simpel in heel europa brandstof prijs per liter bijvoorbeeld
voor benzine 2,50 euro diesel 2,00 euro en lpg 1 euro
wie veel rijdt betaalt veel en bpm en brandstof accijnzen op nul zetten in heel europa
maar die in denhaag denken maar een ding hoe klop ik de onderdanen zoveel mogelijk
cent uit hun zak met alles je zult betalen tot je dood bent en dan krygen de nabestaanden nog een aanslag van de fiscus
heb ook 15,000 euro moeten betalen erfbelasting
Chris heeft op 22 november 2022 geschreven:
Die km-heffing gaat er helemaal niet komen, want de uitvoering kost miljarden en levert dus netto al veel minder op.
Daarnaast zijn er een heleboel praktische bezwaren:
Tellen gemaakte km’s in het buitenland mee?
Hoe en wanneer registreer je die km’s? Bij het onderhoud? Vele auto’s komen niet elk jaar voor onderhoud.
Met camera’s? Moet je die dan ik elke straat hangen? Kortom onuitvoerbaar, nog even afgezien van de kosten.
In de huidige situatie betalen veel rijders al veel meer belasting via de brandstofaccijns.
EV-eigenaren ook gewoon wegenbelasting betalen, zij rijden er toch ook en maken ook gebruik van openbare parkeerplaatsen etc.
Richard heeft op 22 november 2022 geschreven:
Echt hoor en dan zijn er serieus nog mensen die denken dat ze goedkoper uit gaan zijn.
Laat ze maar is gaan rekenen met Duitse bedragen voor wegenbelasting. Op basis daarvan rekening rijden zou pas ‘eerlijk’ zijn. Makkelijkste lasten verlaging voor werkend Nederland.
Harold heeft op 22 november 2022 geschreven:
Als we gaan rekeningrijden op gewicht met een electrisch voertuig, dan dient het gewicht van de batterij eigenlijk niet meegeteld te worden. Een scheiding in gewichten af fabriek, zie je ook in heftrucks en machines. Dan kom je op een meer maatschappelijk aanvaardbare heffing voor EV’s.
Pieter heeft op 22 november 2022 geschreven:
Hopelijk met GPS in de auto zodat meteen boetes kunnen worden uitgedeeld en hardrijders meer moeten betalen. Harder rijden zorgt voor meer ongelukken, meer files, meer schade aan wegdek. Criminelen kunnen dan ook eerder gepakt worden, of bij doorrijden na een ongeval. Big Brother bezwaren gelden niet want het is hetzelfde als een mobiele telefoon, net zo anoniem en die draagt ook iedereen bij zich.
Rogier heeft op 26 februari 2023 geschreven:
Of je bent even geen vervelende deuger, met je aannames. Volgens jouw retoriek ben jij een slungel die met 90km/u op de meest linkerbaan rijdt om de mensheid te tergen. Op die manier gebeuren er ongelukken omdat die baan bedoeld is voor mensen die in willen halen en jij alleen maar op de rem trapt als iemand in jouw aura komt. Pak de bus a.u.b.
Olaf heeft op 22 november 2022 geschreven:
Voor ons betekent dit nl obv een Seat Mii dat we bij 12500km per jaar van €21 (wegenbelasting) naar €71 rekeningrijden per maand gaan.
Waarom zou ik dan in een kleine lichte auto rijden?
Met 100km/uur is het brandstofverbruik niet heel veel lager dan dat van een moderne C segmenter.
Oh, en de provincies halen het verlies van de wegenbelasting echt wel ergens anders vandaan
Paul heeft op 21 november 2022 geschreven:
Alle autobelastingen….
Ook de brandstof accijnzen?
Robin heeft op 21 november 2022 geschreven:
Net even een berekening gemaakt en het valt me nog tegen.
Als ik de 165 km rijd naar mijn ouders (van Zutphen naar kop van Noord Holland) dan ben ik net zo duur uit als met de trein.
Tenminste als ik in mijn eentje ga.
Maar het scheelt mij wel 1,5 uur aan tijd en ik zit niet vast aan de treintijden of treinen die weer eens niet rijden.
Oftewel dit zorgt er bij mij niet voor dat ik het openbaar vervoer pak.
Pak eerder juist sneller de auto dan het openbaar vervoer.
Als tegen die tijd de benzine prijzen de pan uit reizen (en de trein waarschijnlijk weer eens mee stijgt qua prijzen) dan veranderd er dus helemaal niks.
Hoogstens voor de armste mensen die dus niks meer kunnen.
Ik was persoonlijk meer tevreden geweest met get gewicht of uitstoot qua rekeningrijden.
Dat had er juist ook voor gezorgd dat onze minima nog een kans hebben (met een kleine auto) en de electrificatie juist versneld wordt.