Soms zijn er van die dingen; het is jouw eigen auto, je doet er niemand kwaad mee en eigenlijk zou niemand het erg moeten vinden. Maar toch vinden we in dit geval dat mensen ermee moeten kappen. En nee, we hebben het niet eens over een verchroomde kentekenplaathouder, al staat die ook op de nominatie. Deze kleine modificatie is voor sommige mensen de eerste, omdat het een enorm simpele ingreep is. Maar omdat iets makkelijk kan, betekent dit nog niet dat je het moet doen.

We hebben het – uiteraard – over felle led’jes bij de kentekenplaat. Met de nadruk op ‘felle’. We snappen echt wel dat je ledjes wilt monteren in plaats van ouderwetse halogeenlampjes of gloeilampjes. Het ziet er net even wat moderner uit – maar kies dan wel de juiste ledjes uit. Bij sommige mensen is de kentekenverlichting een soort stadionverlichting voor mieren.

Je kenteken is al lelijk genoeg

In veel gevallen is de verlichting van het nummerbord feller dan de achterverlichting. De nummerplaat is al geel en hij is al groot. Hij is al lelijk genoeg zonder dat je er de nadruk op gaat leggen met een dikke spotlight. Je moet er juist alles aan doen om – binnen de normen van de regels – de kentekenplaat zo min mogelijk op te laten vallen.  

Als het asfalt onder je achterbumper wit verlicht is, dan is je kentekenverlichting te fel

Bij nieuwe auto’s is bijna alles led-verlichting, en daar zie je de kentekenplaat ook niet vanaf 300 meter afstand. Het is dus écht mogelijk om led’jes te plaatsen die niet het circadiaans ritme van de inheemse knaagdierenbevolking ontregelen. Als je met een spotlight op je kenteken rijdt, dan straal je (letterlijk) naar andere weggebruikers uit dat je zomaar iets goedkoops van een vage website hebt geplukt. De regel is, wat ons betreft, dat je het asfalt onder de achterbumper niet moet verlichten.

Het ergst zijn de mensen die de volledige AliExpress-catalogus op hun auto hebben geplakt. Die begint bij folie om de achterlichten donkerder te maken (waardoor het kenteken nóg meer benadrukt wordt). Een extra chroomkleurige generieke badge met ‘Sport’ of iets dergelijks en dan kentekenverlichting die de grond achter de auto wit kleurt. Handig als je vaak iets laat vallen achter je auto, maar zo niet, dan moet je misschien toch maar de lampjes wisselen.

28 reacties op “Mensen moeten echt kappen met deze piepkleine (maar vreselijke) modificatie aan hun auto’s”

  1. Om kort te gaan: een rotonde is een rechtdoorgaande weg met zijwegen. Zo staat het in de wet omschreven, dus leer de wet kennen. Ik zal nooit mijn richtingaanwijzer naar links aan doen, want dan ben je in principe fout. Idem met de koplampverlichting. Stel hem zo af dat hij niet verblind. Mijn grootste ergenis is, dat veel bestuurders of de lampen verkeerd in de fitting hebben gezet, zodat iedere tegemoet komende auto wordt verblind. Daar moest door de surveillance meer aan gedaan worden. Een dikke boete, dan leert men het wel. Het is tegenwoordig in het verkeer zo: ieder voor zich en GOD voor ons allen. Wat een mentaliteit.

  2. De meeste nieuwe auto.s worden de koplamphoogtes pas na 4 jaar gecontroleerd bij hun eerste apk keuring.
    En als je zo.n rijdende kermistent tegenkomt in de regen en in het donker dan zie je echt niets meer!
    Ook als je achter ze staat met hun voet op de rem.
    Ik snap niet dat de RDW zulke voertuigen in het verkeer toelaten.

  3. Op nr 1 toch echt wel die automatische grootlicht verblinders.
    Gaan altijd veel te laat uit of ze zetten het groot licht gewoon helemaal niet meer uit.
    Het wordt met de dag erger met die aso’s die hun groot licht aanzetten.
    Snap zowiezo niet waarom je groot licht op een snelweg nodig hebt.
    Tegenwoordig sein in net zo lang terug tot ze het uit zetten.

  4. Ach, we zijn allemaal jong geweest, toch. Iedereen die GEEN geld heeft probeert op zijn manier zich te onderscheiden. Auto’s met dit soort veranderingen (lichtjes enz) vallen nog wel mee (vind ik dan). Je hebt ze ook die M spiegels en dubbele uitlaten nemen en dan ook denken dat ze in een hele snelle auto rijden. Meestal zijn dat van die petjes die achter het stuur zitten. Ik moet er altijd wel om lachen. Als ze je dan uitdagen voor het stoplicht, en er achter komen dat ze de verkeerde uitdaagde en je krijgt nog een duimpje ook. Is toch goud. I love it 😉

  5. Fietsen met te hoog afgestelde LED-koplampen die kunnen automobilisten ook enorm verblinden als ze midden in je gezicht schijnen! Zóóó irritant!

  6. Ik heb populair gezegd een gruwelijke pest aan die felle koplampen.
    Vaak moet ik afremmen door verblinding.
    Hebben die moderne auto’s niet de mogelijkheid de koplampen van binnenuit
    middels een simpel knopje in hoogte deze te veranderen.
    Ik heb een Suzuki Grand Vitara van 2006 waarvan ik de hoogte van de koplampen
    kan verstellen. Het zou toch mogelijk moeten zijn dit technisch vernufje in de
    nieuwste auto’s te monteren. In de stad op de laagste stand en op de grote weg
    naar omstandigheden.

  7. Kom eens een weekje ’s avonds op Curaçao rijden, dan zijn alle hierboven genoemde klachten peanuts vergeleken bij wat ik hier allemaal mee maak.

  8. De koplampen met inhoud moeten zijn goed gekeurd maar we rijden tegenwoordig steeds meer over die s elheidsremmende ” heuveltjes” en dan komt dat felle licht in jouw ogen en verblinden enorm TE VEEL en TE GEVAARLIJK maar heeft men flink maling aan .Jammer ERG jammer .

  9. De koplampen van veel elektrische auto’s zijn ook vaak te fel. Hoe vaak zie ik niet een tegenligger die met lichtsterkte bouwlamp.
    Of achter me te verblinden via binnenspiegel.
    Bloedirritant.

  10. Het valt mij de laatste tijd juist opdat veel kentekenplaten savonds niet of nauwelijks te lezen zijn, daar moet naar mijn mening beter op gecontroleerd worden

  11. Donderdag 20 graden. Denk dat ik de bbq lekker aan ga stoken. Dáár maak ik me druk om. Beter dan ali express kentekenplaatverlichting. Groetjes.

  12. Deze artikel is lariekoek. Als je kijkt naar de nieuwste serie luxe auto’s dan hebben zij exact zulke ledjes op hun kenteken en niet te vergeten koplampen die meer doen dan verblinden, terwijl ze niet eens groot licht voeren. Aan de andere kant vind ik zulke ledjes prima op de kentekens. Liever zichtbaar dan onzichtbaar. Ze schijnen namelijk naar beneden en verblinden totaal niet.

  13. Afgezien van lampen voor led vervangen, zij de bestaande al erg fel. Door toenemende hybride en elektrische auto’s met automaat, staan een hoop weggebruikers onnodig anderen met de remlampen te verblinden omdat ze domweg te lui zijn de auto in neutral te zetten.

  14. Hebben mensen niets beters te doen dan zich druk maken over led lampjes? Ik moet soms lachen als ik weer zo’n pauper met een heel arsenaal aan led lampen voorbij zie komen, maar verder interesseert het me geen enkele moer.

  15. Inderdaad. Een enorme ergernis. Ik heb een auto die fabrieksaf zowel met led als met gloeilampjes is uitgeleverd, afhankelijk van de uitvoering. De mijne had geen led verlichting. Ik heb, na ff wat uitzoeken, 1 vd goedkoopste soort lampjes besteld op Amazon en de lichtsterkte is exact gelijk aan de uitvoeringen de fabrieksaf wel met led zijn geleverd. Bovendien zitten ze er deze maand precies 2 jaar in en ze doen het nog prima.

  16. Iedere auto heeft een type goedkeuring, dus een copy van de goedgekeurde auto.
    Dus bij een verandering vervalt de type goedkeuring toch oftewel, geen geldig kenteken meer.

  17. Helemaal mee eens, stadion verlichting op de kentekenplaat, xenonkoplampen die de sterren verlichten, een dikke luidspreker in de kofferbak, de bodem bijna de grondrakend, ramen rondom geblindeerd alsof er een bekende Nederlander in vervoerd word, met als topper een mooi blauw gekleurde verlichting die je automatten mooi verlichten en je je benen beter kan zien. En nee ik ben totaal niet jalours , ik ben blij dat er nog Alie express donateurs zijn. Doe maar gewoon dan doe je al gek genoeg. Ik zou nog wel graag buitenlandse kentekens willen kopen dat scheelt me in de wegenbelasting en flitspalen heb ik dan geen last van. Meer tips hoor ik graag

  18. Er is laatst een trucker aan de kant gezet, vanwege zijn Kerstboom verlichting.
    Laten we ff kort gaan.
    alle lampen verlichting anders dan origineel gebonden aan de Kenteken registratie in Nederland. MAG NIET GEVOERD worden.
    dus blauwe lampen LED waar Hallogeen origineel was, MAG NIET.
    probleem?
    GEEN CONTROLE. we komen domweg AGENTEN tekort.
    als je van meet af aan weet dat Oom agent je een boete van 140 euro uit deelt, dan laat je het wel achterwege om je Tuut te verbouwen.
    helaas, niemand controleert erop. dus,, kinderen hebben feest in de achtertuin van de Koning.
    Straffeloos.

  19. Ik vind deze topic vooral storend op de manier hoe het weggeschreven word. Soms is led gewoon duurzamer en prettiger dan halogeen. En als het wat feller is dan normaal. Ala, leer ermee leven. Ga meer wat doen aan die ultra felle xenon koplampen die in je bakkes schijnen en daar over piekeren dan over mensen die hun kentekenplaat iets feller hebben. Maak je alsjeblieft druk om je wegenbelasting die duur genoeg is. Pff zeur…

  20. Leuk verhaal maar die stadionverlichting zijn de enigste die je daarvoor kan kopen vooral die complete units zijn erg.
    Ik heb alleen het lampje vervangen voor led en hem er zo ingedaan dat er en normale hoeveelheid licht afkomt.
    Maar net als bij het xenon inbouw verhaal is dat de lease rijders hier erg veel last hebben iets met jaloezie denk ik dan.
    MEESTE IRRITANTE LAMP LED MATRIX KOPLAMPEN !!!!!

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meer van TopGear