Niet iedereen vindt de daling van 130 naar 100 km/u overdag ingrijpend genoeg. Bepaalde politici zien graag de snelheid binnen de bebouwde kom van 50 naar 30 zakken. Maar is dat wel zo’n slim idee? Onderzoekers van de Penn State Universiteit concluderen dat een kleine daling in de maximumsnelheid kan zorgen voor minder ongelukken. Dan hebben we het over een daling van 5 mph, of zo’n 8 km/u. Maar wanneer de maximumsnelheid nog meer zakt, neemt de concentratie af van de weggebruikers, en werkt het averechts.
‘Als je de snelheid met 15, 25 of 40 km/u verlaagd, of meer, dan stoppen bestuurders met opletten’, zegt Vikash Gayah, assistent professor civiele techniek. ‘We ondervonden dat er een toename was in dodelijke ongelukken en letsel bij locaties waar de maximumsnelheid 16 km/u of lager was dan de aanbeveling.’ Deze aanbevelingen worden gedaan door ingenieurs op basis van statistieken en modellen. Toch zijn er plaatsen waar de snelheid omlaag wordt geschroefd door bijvoorbeeld de lokale overheid.
De onderzoekers keken naar twaalf stukken weg in de staat Montana, waar van acht een maximumsnelheid hadden onder de aanbeveling. Ze analyseerden historische data vier jaar voor en vier jaar na de daling in maximumsnelheid. Wanneer de snelheid 55 mph was, hielden bestuurders zich twee keer beter aan de snelheid, dan wanneer het 50 was. Als de snelheid tussen de 60 en 70 mph was, hielden mensen zich er vier keer zo goed aan. Dus, misschien toch die 50 km/u maar aanhouden?
Ron heeft op 22 april 2020 geschreven:
Het komt niet omdat ze in usa maar 100-110 mogen, maar de wegen zijn enorm lang en recht met misschien om de 30mile een op en afrit. Totaal niet te gebruiken voor onze drukke wegen waar je elke 5 km wel een op en afrit hebt.
Bryan heeft op 20 april 2020 geschreven:
Dit komt dus doordat ze maar 100 mogen rijden, als zij met 160 over die snelweg rijden laten ze hun telefoon gewoon in hun broekzak (of handtasje, bh, whatever) zitten.
joost heeft op 19 april 2020 geschreven:
De laatste dagen meermaals op de snelweg geweest. Nu we geen 120 maar 100 moeten rijden, er minder verkeersdeelnemers zijn dus ook minder verkeers aso’s, zijn velen weer drukker mt hun telefoon tijdens het rijden dan dat zij op het verkeer letten.