
Wie zijn auto weleens laten chippen, weet hoe leuk een beetje extra vermogen kan zijn. Je hebt exact dezelfde auto, maar ineens is deze sneller. Tegenwoordig in het turbo-tijdperk kun je bij veel auto’s zo’ 50 pk en 100 erbij ‘ chippen’. Een beetje meer inspuitdruk, wat hogere turbodruk: fabrikanten laten vaak een beetje marge zitten in hun motoren.
Bij elektrische auto’s zien we het chippen veel minder, alhoewel het wel degelijk voor kan komen. In dit geval hebben we het over chiptuning uit eigen huis van Tesla. Ze noemen het alleen geen chiptuning, maar ‘acceleration boost’. Het is een zogenaamde OTA-update, waarbij OTA staat voor ‘Over The Air’. Je hoeft er niet voor naar de dealer.
Vermogen krijg je met acceleration boost ?
Het is een upgrade voor de nieuwe Tesla Model Y. Je kunt het bestellen via de Tesla-app, maar daarvoor moet je wel een beetje geld overmaken naar Tesla en niet zo’n klein beetje ook. De acceleration boost-upgrade kost namelijk 2.000 dollar. Volgens Matthew Donegan-Ryan – Tesla-volger – is de vermogensboost aanzienlijk: zo’n 100 pk extra. Het is alleen mogelijk voor het voorlopige topmodel: de Model Y Long Range AWD.
Die is standaard al goed voor 514 pk, maar dat stijgt dan naar iets dat begint met een 6. Nogmaals, het is een inschatting, Tesla communiceert geen vermogenstoename. Wel zeggen ze dat de Model Y sneller wordt van de update. Logisch, anders kies je niet de naam ‘acceleration boost’. Het scheelt ongeveer een halve seconde op de sprint van 0-60 miles per hour, dus dat is 0-96 km/u. Bij Tesla hanteren ze de ‘rollout’-methode, wat dus strikt genomen niet een 0-96 km/u is, maar een 5-96 km/u tijd.
Snel genoeg?
Dat ligt niet specifiek aan Tesla, maar de Amerikaanse meetmethode die nog afstamt van de dragracerij. In Nederland geeft Tesla een tijd van 0-100 km/u in 4,8 seconden op. Dat wordt dan 4,3 seconde met de acceleration boost. Meer dan snel genoeg, toch? Je zal aan het grootste gedeelte van het wagenpark die bijzondere achterlichten laten zien.
Lees ook: Tesla verdient in Europa op deze slimme wijze nog meer dan 1 miljard euro
Kortom, het is een geinige upgrade voor hen die niet willen wachten op de Model Y Performance. We horen de criticasters al zeggen: ‘maar je betaalt dus iets waarvan je niet het maximale potentieel krijgt?’ Ja, dat klopt. Dat is natuurlijk iets dat we al jaren zien. Zo kun je bij Audi diverse patronen voor de verlichting van je Audi e-tron kiezen. En BMW Performance had ook chiptuning in de aanbieding. Ook daarbij worden er alleen wat eentjes en nullen aangepast.
Lees ook: Tesla heeft zowaar geluisterd naar klanten en voorkomt grote irritatie bij vernieuwde Model Y

Kenny waar heb jij het nou over?
Dat is fijn! Op die manier kan ik sneller weg zijn als kinderen hitlergroeten gaan maken naar mijn Tesla!
#teslaschaamte
Er zijn altijd mensen die het beter weten. Maar ik ben zelf chiptuner, Tesla is wat compexer
Kost tijd maar komt goed Richard.
Ik rij al jaren in een Volvo V60 T6 Polestar 2018 en daar zijn er maar 1500 van gemaakt en deze heb ik niet gechipt maar heeft wel een pedal-booster ik kan hem zowel in de winterstand zetten met 3 levels en als wel in de zomerstanden en dan is hij zeer rap Iedereen kan een boost kopen, Kosten €299.50 euro. ik ben van plan om een nieuwe model 3 Performance te kopen en daar koop ik er ook 1 voor, deze is getest en uitslag was ongeveervan 3.1 maar 2.5 seconden dus een goed resultaat toch. Alle sensoren zitten onder het gaspedaal. Dus laat je niet foppen mensen.
Als je niet begrijpt waar het over gaat, laat dan ook je commentaar achterwege….
” Het is alleen mogelijk voor het voorlopige topmodel: de Model Y Long Range AWD ”
Niet helemaal juiste info, mijn 2018 model 3 kan dit ook gewoon, 1800 piek om van 4.4 naar 3.9 sec te gaan.
Al is de 4.4 al meer dan genoeg voor het dagelijkse verkeer in nederland.
Zoals Skoda … “Zucht.
Het eerste jaar, niets aan de hand.
Vanaf dag 1 vanaf jaar 2, werkt er bijna niets meer wat makkelijk is… Tenzij je weer je portemonnee boven haalt… Ik vertik het om dit te kopen. De auto gaat eruit.
Het zit er al ingebouwd! Nu zit het daar voor niets…
Ik stap over naar KGM ( heb ook nog een Ssangyong 4×4 ). Geen gekkigheid met abonnementen en je krijgt echt waar voor je geld daar!