De waarde van een gebruikte auto is sterk afhankelijk van een hoop factoren. Uitrusting, staat, onderhoud, bouwjaar en natuurlijk de kilometerstanden zijn bepalend. Met name dat laatste is bijna heilig tegenwoordig. Hoe meer een auto gelopen heeft, hij lager de waarde. Dit in verband met onderhoudskosten die eraan zitten te komen. Mede daardoor is tellerfraude zo interessant: je draait de teller terug en de auto is op de markt ineens meer waard.

Ondanks dat kilometerstanden vaker worden geregistreerd door overheidsinstanties en garages, blijft tellerfraude bijzonder populair. Dat blijkt ook uit de resultaten van Carfax (toevallig een organisatie die autohistorie bijhoudt), die in de Verenigde Staten grootschalig onderzoek heeft gedaan. Daaruit bleek dat maar liefst 2,14 miljoen auto’s een teruggedraaide tellerstand hebben.

Grote stijging van het percentage auto’s met tellerfraude

Niet alleen het aantal is enorm, de stijging is dat in verhouding ook. Sinds 2021 is het aantal auto’s met tellerfraude met maar liefst 18 procent gestegen. Daar is natuurlijk een duidelijke reden voor: corona. In die periode was er een tekort aan nieuwe auto’s, dat zich vertaalde naar een toenemende vraag op de markt van gebruikte auto’s.

Als mensen blind kopen en toch te veel betalen, kunnen verkopers dus net zo goed even de teller ietsje verder terugdraaien. Toch? Voor de klokkendokters is het een lucratieve business. Maar ja, uiteindelijk is er ook iemand de dupe en dat is de gebruiker zelf. Gemiddeld genomen verliest een auto namelijk – omgerekend – 3.845 euro door het terugdraaien van de teller. Dat kan echter oplopen tot ruim 9.000 euro, vooral bij grotere auto’s met een hoge nieuwprijs.

En tellerfraude in Nederland dan?

Dit is dus een Amerikaans onderzoek. Hoe zit het dan in Nederland? Wij hebben het voordeel dat de Nationale Auto Pas er is, waarbij de kilometerstand wordt bijgehouden. In Nederland reden er in 2023  217.901 auto’s met een onjuiste kilometerstand. Dat kostte gemiddeld 1.900 euro per getroffen consument.

Lees ook: Met deze simpele trucjes zie je zelf eenvoudig of de teller van een auto is teruggedraaid

Het grootste probleem is dat we in Nederland veel geïmporteerde auto’s hebben, vooral uit Duitsland. Het aandeel zou aanzienlijk hoger kunnen liggen als alle gevallen bekend waren. Importeren uit België brengt minder risico’s met zich mee, want de RDW neemt de standen over uit het Belgische kentekenregister.

Reacties

  • Tante Sjaan heeft op 30 januari 2025 geschreven:

    Ooit gehoord van YouTube. Zoek eens op. “Die gebrauhgtwagenfalle”. Kijk en huiver.
    Ik heb een paar maanden terug mijzelf getrakteerd op een leuke C200 cabriolet.
    Waarom heb je er geen in Dld gekocht???
    Daarom dus. Ik wil een Nederlandse auto waar de achtergrond bekend van is.
    En geen wrak uit de VS die via Litouwen naar de EU is geëxporteerd en met hamer en beitel gefixed. En daarna 3x over de kop is gegaan met de prijs. En jij een hok hebt gekocht waar je alleen maar problemen mee krijgt.
    Mijn aannemer kocht een Mustang jaren terug, gerepareerd met gordijnrails. Afgekeurd, repareren en daarna pas kenteken. En die tellers terugdraaien. Ze doen niet anders, ook lease auto’s voor ze worden ingeleverd of voordat ze apk gekeurd moeten worden even de teller met een paar duizend terug scheelt ook in de afkoopsom. Toch????

    Reageer
  • Björn heeft op 29 januari 2025 geschreven:

    In België heb je de Car-pass en daar zal je niet veel meer mee kunnen sjoemelen. Hoe klein de herstelling ook is, de kilometerstand word door de garage geregistreerd.

    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)