Een bijzonder moment is aangebroken. Er is een auto niet meer leverbaar in ons land. Nu is dat op zich niet heel erg vreemd, dat gebeurt bijna elke week wel. Nee, het vreemde is dat het gaat om een auto die erg lang op de markt is geweest. Niet alleen is de auto abrupt van de markt gehaald, maar er is ook geen opvolger. Dames en heren, de Tesla Model S is niet meer in leverbaar in Nederland.

Dat is vreemd om meerdere redenen, en die gaan we uiteraard even toelichten. Ten eerste is de Tesla Model S niet meer leverbaar in Nederland (en Europa), maar wel in de Verenigde Staten. Sterker nog, de Model S is net voorzien van een behoorlijk ingrijpende facelift. We hadden de stille hoop dat deze ook naar Nederland zou komen.

Hoe lang was de Model S leverbaar in ons land?

Want eerlijk is eerlijk, het is een geslaagde facelift. Wederom eentje die goed uitpakt. Ja, we zeggen wederom, want er is nog een reden waarom het bijzonder is dat de Model S er niet meer is: het model was erg oud. In Nederland konden wij hem al in 2013 verwelkomen. Dat is het jaar van de iPhone 5S, om even een idee te krijgen hoe oud de Model S eigenlijk is. De eerste werden in 2012 gebouwd.

Remetz Begrafeniswagen (2016) links schuin voor

De Tesla Model S is een van de meest significante auto’s van de afgelopen 25 jaar. Misschien wel meer. Het was een van de eerste elektrische auto’s die je daadwerkelijk wilde hebben. Het was een van de eerste elektrische auto’s met een acceptabele range en meer dan acceptabele prestaties. Sterker nog, naarmate de jaren vorderden, werd de auto sneller en sneller. Dermate snel dat je zelfs in een Lamborghini of Ferrari wel uitkijkt of je een Model S moet uitdagen bij het verkeerslicht. Je legt het toch wel af.

Waarom haalt Tesla de Model S uit het leveringsprogramma?

Dat Tesla ervoor kiest om het model te schrappen in Europa is niet heel erg vreemd. De verkoopcijfers zijn al jaren bijzonder matig. Aanvankelijk was de Model S wel interessant voor wat leaserijders, in verband met de lage bijtelling. Het recordjaar is meer dan 5.600 in één jaar: 2018. Daarna zakte het af van kwaad tot erger. Dit jaar zijn er 19 verkocht in Nederland en één exemplaar afgelopen maand.

Tesla Model S Long Range AWD grijs (2025) zijkant links voor schuin
Zo zag ie er op het laatst uit. Mooi, he?

De Tesla Model S zorgde er niet alleen voor dat we een EV wilden, maar het is ook de auto die ervoor zorgde dat er Tesla Superchargers kwamen. Op deze manier werd een belemmering om over te stappen weggenomen. Ook was het de opmaat voor andere modellen, zoals de Model X, 3 en Y. Daarover gesproken: Tesla haalt de Model X ook uit het leveringsprogramma in Europa.

Lees ook: De topsnelheid van de snelste Tesla ooit is 72 km/u lager dan voorheen (en zo komt dat)

Gaan we de Model S missen? Ja, op zich wel. De Model S kreeg constant updates om relevant te blijven. En ondanks dat het interieur hilarisch goedkoop in elkaar geflanst was (in relatie tot de verkoopprijs helemaal), is het elektrische aspect – de elektromotor en accu – nog altijd erg goed. Alleen, met een vanafprijs van 100.000 euro is dat niet voldoende. Dan wil de klant toch wat meer.

2 reacties op “Deze auto was 13 jaar leverbaar in Nederland, maar nu kun je hem niet meer bestellen”

  1. Eerlijk is eerlijk, de S is voor de meeste Europese wegen gewoon lomp groot, ook Mercedes, BMW en Audi verkopen nauwelijks nog auto’s in dat segment. De lieden die een penisverlenger kopen kiezen voor een SUF en niet voor een sportief gelijnde sedan.

    • Tjah, dat krijg je als steeds meer fabrikanten Eu niet meer als een goede markt zien. Wij eindigen straks allemaal met 1 tot max 3 cilinder tjes of mini ev tjes. Door al die co2, wegenbelasting, zero emissie en alle andere onzin, trekken fabrikanten zich terug. Teveel regels in eu, dan geven ze voorkeur aan landen waar het wel verkocht word, china, india, amerika, Azië etc.

Geef een reactie

(verplicht)