
Het is algemeen bekend dat Japanse automerken over het algemeen net iets betrouwbaarder zijn dan Europese. In vrijwel elk betrouwbaarheidsonderzoek komt dat naar voren. Soms is Honda het beste, dan weer Toyota, en anders wel Subaru. Maar ook Japanse merken zijn niet immuun voor kleine betrouwbaarheidsproblemen. Dat blijkt wel uit een enorme terugroepactie van Nissan, waarbij eigenaren mogelijk een hele nieuwe motor krijgen.
Het gaat om 443.899 auto’s met een 1.5 of 2.0 VC Turbo-motor. In principe zijn dit dezelfde motoren, alleen heeft de ene een grotere cilinderinhoud. De problemen zijn in beide gevallen identiek. Heb je zelf een recente Nissan? Geen zorgen: het gaat uitsluitend om modellen die niet in Nederland of België zijn geleverd.
Wat is er dan mis met die motoren?
Oké, het is eigenlijk een beetje ramptoerisme, maar hier komt het: de lagerschalen deugen niet. Die kunnen overmatig slijten, waardoor er metaalresidu in de motor terechtkomt. Dat kan weer voor nog meer schade zorgen. Tijdens de terugroepactie haalt Nissan het oliecarter eraf en controleert de staat van de olie. Zit daar te veel metaal in, dan krijg je een nieuwe motor. Ziet alles er goed uit, dan vervangen ze alleen de noodzakelijke onderdelen. Bij de 1.5-liter krijg je in elk geval een nieuwe pakking en module.
Met zulke grote terugroepacties nemen fabrikanten liever het zekere voor het onzekere. Het betekent dus niet dat een Nissan rijden gelijkstaat aan leven met een tikkende tijdbom. Het gaat om een relatief eenvoudig onderdeel dat niet goed functioneert, maar wél potentieel grote motorschade kan veroorzaken.
Voor welke modellen geldt een terugroepactie bij Nissan?
- Nissan Rogue (2021 – 2024)
- Nissan Altima (2019 – 2022)
- Infiniti QX50 (2019 – 2022)
- Infiniti QX55 (2022)
Lees ook: Bij deze terugroepactie van Kia krijg je een compleet nieuwe motor
Het is geen nieuw fenomeen
Problemen met lagerschalen zijn niets nieuws. Wat opvalt, is dat het nu voorkomt bij een vrij normale auto. Bij een BMW M3 V8 of M5 V10 horen sommige eigenaren inmiddels bij wijze van spreken standaard een setje nieuwe lagerschalen onder de kerstboom te krijgen. Ook bij de eerste watergekoelde zescilinders van Porsche kwamen soortgelijke problemen voor. Het zijn simpele en relatief goedkope onderdelen, maar helaas gaat er flink wat werk in zitten om ze allemaal te vervangen.