
Het is algemeen bekend dat Japanse automerken over het algemeen net iets betrouwbaarder zijn dan Europese. In vrijwel elk betrouwbaarheidsonderzoek komt dat naar voren. Soms is Honda het beste, dan weer Toyota, en anders wel Subaru. Maar ook Japanse merken zijn niet immuun voor kleine betrouwbaarheidsproblemen. Dat blijkt wel uit een enorme terugroepactie van Nissan, waarbij eigenaren mogelijk een hele nieuwe motor krijgen.
Het gaat om 443.899 auto’s met een 1.5 of 2.0 VC Turbo-motor. In principe zijn dit dezelfde motoren, alleen heeft de ene een grotere cilinderinhoud. De problemen zijn in beide gevallen identiek. Heb je zelf een recente Nissan? Geen zorgen: het gaat uitsluitend om modellen die niet in Nederland of België zijn geleverd.
Wat is er dan mis met die motoren?
Oké, het is eigenlijk een beetje ramptoerisme, maar hier komt het: de lagerschalen deugen niet. Die kunnen overmatig slijten, waardoor er metaalresidu in de motor terechtkomt. Dat kan weer voor nog meer schade zorgen. Tijdens de terugroepactie haalt Nissan het oliecarter eraf en controleert de staat van de olie. Zit daar te veel metaal in, dan krijg je een nieuwe motor. Ziet alles er goed uit, dan vervangen ze alleen de noodzakelijke onderdelen. Bij de 1.5-liter krijg je in elk geval een nieuwe pakking en module.
Met zulke grote terugroepacties nemen fabrikanten liever het zekere voor het onzekere. Het betekent dus niet dat een Nissan rijden gelijkstaat aan leven met een tikkende tijdbom. Het gaat om een relatief eenvoudig onderdeel dat niet goed functioneert, maar wél potentieel grote motorschade kan veroorzaken.
Voor welke modellen geldt een terugroepactie bij Nissan?
- Nissan Rogue (2021 – 2024)
- Nissan Altima (2019 – 2022)
- Infiniti QX50 (2019 – 2022)
- Infiniti QX55 (2022)
Lees ook: Bij deze terugroepactie van Kia krijg je een compleet nieuwe motor
Het is geen nieuw fenomeen
Problemen met lagerschalen zijn niets nieuws. Wat opvalt, is dat het nu voorkomt bij een vrij normale auto. Bij een BMW M3 V8 of M5 V10 horen sommige eigenaren inmiddels bij wijze van spreken standaard een setje nieuwe lagerschalen onder de kerstboom te krijgen. Ook bij de eerste watergekoelde zescilinders van Porsche kwamen soortgelijke problemen voor. Het zijn simpele en relatief goedkope onderdelen, maar helaas gaat er flink wat werk in zitten om ze allemaal te vervangen.
Ik heb een Nissan Qhasqai van december 2023 waarvan na 4 maanden de CVT-AUTOMAAT versnellingsbak defect ging.
Ook na 9 maanden moest er een nieuw stuurwiel in, dit had verband met sensoren die erin zitten m.b.t. het automatisch tussen de lijntjes van de weg te rijden.
Het vertrouwen is hierdoor wel wat aangetast.
Verder een super auto.
Wat voor klachten had je ? Heb er ook 1 van dit jaar en die blijft ook niet meer tussen de lijnen. De eerste maanden wel. Trilt en en maakt wel geluid, maar wordt tijdens de adaptive cruisecontrol niet meer binnen de lijnen gehouden.
Als de auto trilt dan CVT aandrijving de boosdoener. Asap naar dealer garage. Kijk op You tube naar SUV modellen die problemen hebben.
Alle automerken moeten besparen..daarom gaan ze samen oplossingen zoeken en dan wordt stellantis geboren en nog andere automerken die bijeen komen om te besparen zo krijg verschillende onderdelen van alle merken die onder die groepen vallen ..met alle gevolgen vandien …
Met mijn Nissan Quashquai heb ik een zwaar accident gehad. Cruise control weigerde. Afrit Kruishoutem genomen aan 118 km/h. Op het einde rotonde liep het fout. Belande op zijn zij. Gelukkig niemand gewond. Bij Nissan gevraagd naar de reden, maar bekwam afwijkende antwoorden. Is er nog iemand die dit heeft voorgehad.
Grt. Patrick
Cruise control weigerde? Zo te zien stond hij aan, altijd uitschakelen als je een afrit neemt of een scherpe bocht nadert. Als het niet lukt om hem uit te zetten met de knop dan even remmen en hij is uit.
Op het ogenblik dat u remt wordt de cr controle uitgeschakeld…maar als het niet werkt..
Ik heb ook een quashquai na 70000 km automaat kapot maar geen garantie meer heeft mij 5000 euro gekost voor mij geen Nissan meer
Dat is eerder een skill issue. Leer gewoon rijden. En laat ook die nutteloze technology uit staan. Auto rijden moet gewoon auto rijden blijven. Heb je assistentie nodig, stap dan niet in een auto
Ik vermoed dat ie op zijn rem heeft getrapt, of zou ie dat niet snappen in z’n Nissan? ….tjongejongejonge
Ik denk dat sommige zomer een verhaal neerzetten
In hoeverre is nissan nog japans?
Ze werken reeds jaren samen met Renault en met resultaat😉
Beste Filip
Ik heb meer dan 30 jaar bij Nissan Belgium bij de invoerder gewerkt dus ik weet waarover ik praat we hebben een mooie alliantie met Renault maar Japanners streven naar Perfectie en zullen nog verbeteren waar indien nodig ! Nissan is 100 % betrouwbaar! Alle merken zijn genoodzaakt een alliantie aan te gaan zelfs Toyota iets dat weinige mensen weten!
Ook problemen met mijn Nissan qashqai van 2020. Kon geen gas meer geven op autostrade. Direct op pechstrook gegaan en olie spoot eruit. Zou komen door Koelvloeistof die begint te lekken. Staan 54000km. Gebeurd eind mei en nog steeds geen oplossing. Nissan Beerens Aartselaar overgenomen door GMS en zeer slechte service.
Is het niet zo dat Nissan al enkele jaren samenwerkt met franse automerken ?
Dan snap ik het 😅👍
Belachelijk kereltje !!
Dat klopt inderdaad, Nissan importeerde hiermee de bekende Franse problemen.
“bekende Franse problemen”…..vreemd…..ik had alleen n probleem omdat een werkplaats de waterpomp 2x niet verving met de distributieriem van mijn V6….
Ik zit,gemiddeld op 4-450.000 met mijn Citroën’s, zonder noemenswaardige problemen ….. Roest,na 21 jaar in NL, niet noemenswaardig… Had graag ook mijn Saab behouden,maar G3 werd lastig omdat alleen Prins typegoedkeuring had…500.000 op de teller….
Misschien moeten mensen,ook monteurs, eens over hun eigen inbreng gaan nadenken…
Volgens mij zijn er ook problemen met de 1,2 liter motor voor de qashqai maar daar lijken ze niets aan te doen.
Idd Rob, Had het zelfde probleem met Qashqai 1,2 uit 2017, 2018 motor vervangen omdat er krassen in de motor waren, ijzer resten waren achtergebleven.
Inderdaad heb ook een qq uit 2016 gebruikt ook oil 1 liter op 1200/1500 km
Gelukkig gaat het financieel goed met Nissan. Ahum 🤔🤪
Wat dachtje over Pure tech motoren. Distributie riemen die breken en overmatig olieverbruik bij merken Opel, Peugeot. Stellantis houdt de boot af. Schandalig. Motoren met drie cilinder techniek.
Olie zuipen doen bepaalde 4 cilinder motoren van Volkswagen/ Audi ook. Dat heeft helemaal niets met het aantal cilinders te maken.
Óók bij VW. Riempje in olie laten draaien is vragen om moeilijkheden. Hoef je geen ingenieur voor te zijn.
Erwaren bromfiets blokjes met riem in de olie geen probleem……..
Da’s net een iets andere techniek.
Dergelijke problemen komen wel eens voor, maar Japanse merken lossen zulke problemen in het algemeen zeer goed op en proberen niet eerst alles onder het tapijt te vegen.
Zij zijn nog wel trotst op hun product en service.
Helemaal juist
Kan VAG / PON nog wat van leren met de klote TFSI moroten uit 2009-2012 en de eigenaren opzadelen met duizenden euro’s schade door ontwerpfouten.