De zijwieltjes mogen er voorlopig nog niet af bij Tesla, zoveel wordt wel duidelijk in de video onderaan de pagina. Aan het begin van deze maand verdubbelde Tesla het aantal bèta-testers voor hun Full Self-Driving-systeem. Dit houdt in dat bepaalde Tesla-rijders aan de slag mogen met testsoftware die hun auto volledig zelfstandig laat rijden. Wanneer FSD geactiveerd is, kunnen de handen van het stuur en probeert de auto helemaal op eigen houtje van A naar B te rijden.
Het werkt nog niet goed
De bestuurder (of eigenlijk passagier met een stuur voor zich) rijdt door het centrum van Oakland in Amerika. Elke keer als de bestuurder ingrijpt, wordt de data naar Tesla gestuurd voor analyse. Het is geen rustgevend ritje. Vaak snapt FSD het toch niet helemaal en is ingrijpen door de bestuurder vereist. Niet heel gek, want door het verkeer rijden is natuurlijk een belachelijk complex vraagstuk voor een computer. Je kunt je wel afvragen of het systeem ver genoeg is om losgelaten te worden in de echte wereld met een bèta, want zo hier en daar is het best gevaarlijk.
Tesla FSD is lief voor fietsers
De Tesla rijdt met extra ruimte (zéker 1,5 meter) om fietsers en voetgangers heen, waarbij de auto er soms nog liever voor kiest om over een doorgetrokken streep te rijden dan te dichtbij een kwetsbare verkeersdeelnemer te komen. Een goede zaak, maar hierdoor rijdt de auto dan weer vrij dicht langs tegenliggers. Verder pakt de auto nog regelmatig de verkeerde rijstrook en er is nog veel twijfel bij het systeem. Vanaf 12 minuten in de video is de auto de draad kwijt en gaat het drie keer achter elkaar mis.
Niet toegestaan in Nederland
Het is interessant en indrukwekkend om te zien hoe het systeem werkt, maar voorlopig hoef je hier nog geen zelfrijdende auto’s te verwachten. In ieder geval niet in de stad. Wel hebben we het idee dat FSD minder moeite zou hebben met het Nederlandse wegennet, aangezien dat toch wat overzichtelijker is dan de straten van Oakland. Overigens is het hier niet toegestaan om het systeem te gebruiken. Voor buitenstedelijke gebieden is Tesla FSD wellicht eerder een optie. Hopelijk kan Tesla met alle data wat flinke stappen zetten.
Erik Bredius heeft op 19 maart 2021 geschreven:
Als 12 minuten al zo veel problemen geeft hoe kunnen zelfsturende auto’sdan serieus genomen worden!?
Levensgevaarlijk!!
Hoe vaak gaan telefoontjes en computers wel niet in storing…. En dan vertrouwen we daar ons leven aan!?
Zéér verontrustend!!
Leuk dat de mannen soms verbaast zijn hoe goed de Tesla het zo af en toe doet maar wat zou een rijexaminator er overdenken!?
Verschrikkelijk!!
Ares heeft op 19 juni 2021 geschreven:
Als je een technologische sprong wilt maken dan moeten er dingen getest worden. Je kan niet zonder trial & error een goed werkend product krijgen. Tesla beveelt ook aan om attent te zijn als je FSD modus gebruikt De mensen die dat niet doen krijgen ongelukken ja en dan is het levensgevaarlijk.
Safety for our children heeft op 17 maart 2021 geschreven:
Gelukkig niet in Nederland! Na meer dan 10 jaar kunnen ze nog steeds geen auto fatsoenlijk in elkaar zetten. Die autonome Tesla’s blijven eeuwig rondjes rijden in bugville 😉
Dynerus heeft op 19 juni 2021 geschreven:
Waarom denk je dat alle grote merken elektrische auto’s gaan maken. Tesla heeft alsnog een de grootste voorsprong op technologisch gebied. Natuurlijk kost de ontwikkeling van autonome functionaliteit tijd. Net zoals het bij elke ontwikkeling tijd kost.