Dit lijkt misschien een artikel waarin we zinloos Tesla-bashen, maar als je tussen de regels doorleest, is het meer een kritische noot richting onvolmaakte rij-assistenten. En daar heeft Tesla er toevallig nogal wat van. De website iSeeCars analyseerde fatale ongelukken in de VS. En de meeste dodelijke ongelukken gebeuren in Tesla’s.
De Hyundai Venue (die hier niet verkocht wordt) staat bovenaan als het model waar de meeste fatale ongelukken in gebeuren. Kijk je naar de automerken, dan is Tesla volgens het onderzoek het merk met de meeste doden. Per 9 miljard gereden kilometer in een Tesla, vallen er 5,6 doden. Bij Kia is dat 5,5 bijvoorbeeld. Best gek, want de auto’s van Tesla zijn volgens de crashtesten uiterst veilig.
Auto’s veiliger, de mensen niet
‘Met geavanceerd chassis, rij-assistenten en een reeks airbags rondom de bestuurder bieden de huidige automodellen uitstekende bescherming voor de inzittenden. Maar deze veiligheidsvoorzieningen worden tegengewerkt door afgeleid rijden en hogere snelheden, wat de afgelopen jaren heeft geleid tot stijgende ongevals- en sterftecijfers’, zo melden de onderzoekers.
De auto’s zijn veiliger, maar de bestuurders vertrouwen teveel op de systemen. Die systemen zijn verre van perfect. Dit komt overeen met bevindingen van de Insurance Institute for Highway Safety (IIHS). In september concludeerde deze instantie dat rij-assistenten voor meer afleiding achter het stuur zorgen. We herhalen het nog maar eens: momenteel zijn alle systemen in een auto slechts assistenten. Je moet dus altijd blijven opletten.
De moraal van het verhaal heeft op 23 november 2024 geschreven:
Wie vertrouwt op Musk, is zijn leven niet zeker.