Een nieuw onderzoek naar de kwaliteit van auto’s zet de auto’s van Tesla in een minder flatteus daglicht. Het Amerikaanse merk staat helemaal onderaan het ‘2020 U.S. Initial Quality Study’, waarbij naar het aantal problemen gekeken wordt dat eigenaren met hun nieuwe auto’s hebben in de eerste 90 dagen. Hierbij wordt dus eigenlijk niet gekeken naar de betrouwbaarheid, maar het gedoe dat het bezit van de nieuwe bolide oplevert.

J.D. Power kijkt naar het aantal problemen per 100 voertuigen. Het gemiddelde aantal problemen voor alle auto’s die verkocht worden in Amerika is 166 per 100 voertuigen. Cadillac zit daar bijvoorbeeld nét onder met 162 en Infiniti zit daar als eerste boven met 173. De betrouwbaarste merken zijn Dodge en Kia met slechts 136 problemen. Chevrolet, Ram en Genesis komen daarna, merken die wij hier nauwelijks hebben.

Bekende merken voor Nederland die bovengemiddeld scoren zijn Mitsubishi (148), Volkswagen (152), Hyundai (153), Jeep (155), Lexus (159) en Nissan (161). De premium merken scoren niet heel best in het onderzoek. Land Rover (228) staat onderaan, gevolgd door Audi (225), Volvo (210) en Mercedes (202). Merken die normaal heel goed scoren, staan in de middenmoot, bijvoorbeeld Toyota (177) en Mazda (184). Suzuki verkoopt geen auto’s in Amerika.

Tesla de slechtste kwaliteit?

Voor sommigen is Tesla haast een religie en anderen houden ervan om te haten op het merk. Fijn dus voor koppen van nieuwsitems om het meest polariserende merk af te schilderen als het minst betrouwbare. En het klopt: Tesla staat ver onderaan in het onderzoek, met 250 problemen op de 100 auto’s. Maar J.D. Powers geeft direct aan dat het merk uitgesloten is van de resultaten, omdat ze niet genoeg gegevens hebben kunnen verzamelen.

Tesla gaf geen toestemming om de bestuurders in 15 bepaalde staten te ondervragen, met als resultaat dat ze slechts gegevens hebben van 35 staten. Daaruit berekenden ze de score van 250 problemen per 100 voertuigen. Het is dus wel een indicatie van het aantal problemen van Tesla-rijders, maar niet volledig representatief. En dan is er nog de kwestie van wat precies kwalificeert als ‘een probleem’.

Bijna een vierde van alle problemen heeft te maken met het infotainment, waarbij de meeste klachten zijn over stembediening, de werking van Android Auto of Apple Carplay, aanraakschermen en gedoe met bluetooth. Heel irritant allemaal, maar niet iets waardoor je langs de weg komt te staan. Het gaat dus niet alleen om onderdelen die kapot gaan, ook een eigenaar die zijn navigatie niet snapt, kan een probleem melden. En zo kom je er wel.

Reacties

  • Frank De Lannoye heeft op 27 juni 2020 geschreven:

    mooi!

    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)