De afgelopen weken is Tesla volop in het nieuws. Het merk heeft te kampen met teruglopende verkopen en dalende aandelenkoersen. Dat het een met het ander te maken heeft, spreekt voor zich. Ondanks alle onrust blijft Tesla een enorme speler op de markt van elektrische auto’s – en dat levert meer geld op dan je zou denken. Tesla verdient er nog altijd aan.

De meeste automerken verdienen hun geld simpelweg door auto’s te verkopen, met wat extra inkomsten uit onderhoudspakketten, financieringen en verzekeringen. Maar Tesla heeft nog een extra verdienmodel. Omdat het merk uitsluitend elektrische auto’s verkoopt, kan het iets doen wat andere fabrikanten niet zomaar kunnen: emissierechten verhandelen.

Gemiddelde CO2-uitstoot van een fabrikant

In de Europese Unie gelden strenge regels voor de uitstoot van nieuwe auto’s. Autofabrikanten moeten zorgen dat hun verkochte modellen gemiddeld onder een bepaalde CO₂-uitstoot blijven. Op dit moment ligt dat vlootgemiddelde net boven de 100 gram per kilometer, vergelijkbaar met wat een kleine hatchback met zuinige benzinemotor uitstoot. Maar dat soort auto’s wordt nauwelijks nog gebouwd, dus moeten fabrikanten hun vervuilendere modellen compenseren met plug-in hybrides en vooral volledig elektrische auto’s.

Voor veel merken is dat nog niet genoeg. Ze verkopen simpelweg te weinig elektrische modellen om hun gemiddelde uitstoot binnen de norm te houden. De oplossing? CO₂-credits inkopen. Een twijfelachtige regeling, want in plaats van zelf te investeren in schonere technologie, kunnen fabrikanten ook gewoon betalen om hun uitstoot ‘af te kopen’.

Tesla verdient er goed aan

Voor Tesla pakt dat bijzonder lucratief uit. Het merk verkoopt nog steeds heel veel elektrische auto’s – ook al zijn het er iets minder dan voorheen – en die stoten geen CO₂ uit. Volgens het Franse AutoPlus verdient Tesla jaarlijks rond de 1 miljard dollar met de verkoop van emissierechten. De publicatie meldt dat inmiddels ook Suzuki en Honda hebben aangeklopt om credits in te kopen.

Lees ook: Tesla-rijders zijn hun auto zat en ruilen hem in, maar hoe komt dat eigenlijk?

En zij zijn niet de enigen. Ook Ford, Mazda, Toyota en het hele Stellantis-concern kopen CO₂-credits bij Tesla om hun uitstoot te compenseren. Dat kost die merken uiteraard bakken met geld, maar het alternatief is nog duurder. De boete bedraagt namelijk 95 euro per gram CO₂ te veel per auto – gerekend over de volledige vloot. Dat tikt dus razendsnel aan.

5 reacties op “Tesla verdient in Europa op deze slimme wijze nog meer dan 1 miljard euro”

  1. Wellicht hebben weinigen het in de gaten. Algelopen 15 jaar is meer dan 1 miljard bomen gekapt en gaat tot op de dag van vandaag door in grote omvang. Al 80% van alle bomen zijn uit het bosgebied gehaald. De enige oplossing is alles te kappen en nieuw bos met grote dichtheid te planten. Dan 30 tot 50 jaar wachten. En daarbij ook volledig gekapte gebieden terug te geven.

  2. Minder mensen = minder consumptie = minder uitstoot. Je bedoelde het anders, maar onderaan de streep klopt het wel.

  3. oke einstein, en waar moeten die tientallen miljarden bomen dan gepland worden?

    Het is goed dat, wanneer fabrikanten meer Co2 uitstoten dan hun gekregen budget, dat het ze geld kost, geld is de enige echte incentive om gedrag te veranderen.

  4. Al jaren de grootste kolder ter wereld co2 credits, laat ze lekker bomen gaan planten. Van bomen is bekend dat ze echt co2 omzetten.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *