Je kan van die maffe Elon Musk zeggen wat je wil: hij weet wel hoe hij jullie in een elektrische auto moet krijgen. De in Zuid-Afrika geboren entrepreneur boekte successen met PayPal en is inmiddels relevant bij bijna elk nieuwsartikel. Of het nu gaat om social media, geopolitieke zaken, ruimtevaart of de Amerikaanse verkiezingen. In de tussentijd weet hij met Tesla iedereen in een EV te krijgen, want het gaat uitstekend met de Amerikaanse toko. Sterker nog, Tesla verslaat Audi in 2024.
Nu zie je dergelijke berichten vaker voorbij komen. In de meeste gevallen zie je dan de elektrische modellen van merk A tegen die van Tesla. Maar in dit geval is dat niet zo. Audi heeft zojuist zijn cijfers bekendgemaakt. Er werden 1.670.000 Audi’s verkocht in 2024. Dat is een daling van maar liefst 12 procent. We gaan het nog geen vrije val noemen, maar het is stevige daling. Bij Tesla daalden de verkoopcijfers ook, maar bleef de krimp met 1 procent beperkt: 1.790.000 Tesla’s werden verkocht.
EV’s gaan hard onderuit bij Audi
Als het gaat om elektrische auto’s, gaat het de verkeerde kant op. In Duitsland daalden de verkoopcijfers van elektrische Audi’s met 33 procent. Nu kan het zijn dat men even wachtte op de nieuwe Q6 e-tron en A6 e-tron, twee belangrijke nieuwe Audi’s. Volgens Audi zijn er meerdere redenen waarom de verkoopcijfers achterblijven. De concurrentie is moordend en de markt is constant aan het veranderen. Ook had het merk nog te maken met wat beperkte verkrijgbaarheid van onderdelen.
Het is voor het eerst dat Tesla boven Audi eindigt, maar het merk uit Fremont moet BMW nog voor zich dulden. Dat merk verkocht 2.200.000 exemplaren in 2024, waarvan er 370.000 volledig elektrisch waren. De prestatie van Tesla is best knap, niet alleen omdat de CEO met nog veel meer zaken bezig is, maar vooral omdat het merk eigenlijk maar een paar modellen verkoopt, waarvan drie een rol in de marge spelen.
Welk premium merk verkocht het beste?
Overigens is de baas boven baas in het luxe-segment nog altijd Mercedes. Zij verkochten 2.389.000 auto’s in 2024. Dat is overigens een daling ten opzichte van het voorgaande jaar. Met name de verkoopcijfers van elektrische modellen gingen hard onderuit. Daarbij zien we toch een trend, want bij dat andere Duitse luxemerk zien we dat de Taycan 49 procent minder goed verkocht in 2024 dan het jaar ervoor. Voor de volledigheid: Porsche verkocht in 2024 precies 310.718 auto’s.
Lees ook: Zoveel Jaguars zijn er afgelopen maand verkocht in Nederland
Tenslotte kijken we nog even in de glazen bol. De Tesla Model Y is net opgefrist en de Model 3 is nog heel erg vers. Dit zijn nu de hardlopers en zullen dat ook wel even blijven. Ook verwacht men dat de Cybertruck het beter gaat doen. Wat Tesla van plan is met de inmiddels hoogbejaarde Model S en Model X, is niet bekend.
Martin heeft op 14 januari 2025 geschreven:
Ik ben wel nieuwsgierig wat dit jaar gaat brengen. Musk maakt momenteel geen vrienden in de Tesla demografie, verhuurders lijken minder gecharmeerd van EV’s in het algemeen en hoe de band tussen de VS en China zich dit gaat ontwikkelen kan echt alle kanten opgaan. Ik kan me niet voorstellen dat de gemiddelde AfD stemmer interesse heeft in een EV, maar ik kan daar natuurlijk naast zitten. Gek genoeg heeft Musk meer commentaar op de overheden binnen de EU dan op die van China.
Ik pak in elk geval alvast de popcorn.
Ronnie heeft op 14 januari 2025 geschreven:
Ik vind het best. Ik rij mijn 17 jaar oude Audi met een 2.0 TDI-sjoemel zolang het kan. Nu 6 ton op de teller. Wagen rijdt nog prima. En het geleuter over CO2 (zegen voor de planeet) en fijnstof hoef ik niet te horen (met nieuwjaar 2x zoveel fijnstof de lucht in dan alles auto’s en vrachtwagen in een jaar produceren)
Analist heeft op 13 januari 2025 geschreven:
Bijzondere manier om slecht nieuws van Tesla te brengen. Bij een jong bedrijf is een daling van de verkoopaantallen een groot probleem. Al helemaal aangezien ze fors in de marges hebben gesneden om die verkopen überhaupt nog te hebben. Het is niet voor niets dat ze afgestraft zijn door de beleggers.
In de meer winstgevende segmenten wil niemand meer een Tesla hebben en zijn ze op alle fronten ingehaald door alle gevestigde fabrikanten.
Harry heeft op 13 januari 2025 geschreven:
Die Taycan gaat zogenaamd superslecht, maar verkoopt er bijna net zoveel als de Model S en X samen…
Volgens mij moeten bepaalde ‘journalisten’ hun roze bril afdoende en bedenken dat ze niet voor teslafanboys.com schrijven hier…