De impact van Tesla in de auto-industrie is niet te onderschatten. Vergelijk het met de iPhone van Apple: de technische blauwdruk van Tesla omtrent wat een auto moet zijn, is eigenlijk de blauwdruk die andere fabrikanten overnemen en toepassen. Denk aan elektrische aandrijflijnen, een groot scherm waar je alles op bedient en spotgoedkope materialen in het interieur. Maar dat mocht allemaal, want Tesla redde de wereld. Of niet? Wat blijkt: de Tesla-fabriek in Fremont is de op een na meest vervuilende fabriek in Amerikaanse staat Californië.
Eh, wat? Ja, de Gigafactory van Tesla is namelijk helemaal niet zo milieuvriendelijk. Nu moet je ook wil erg goedgelovig zijn om te denken dat er enkel madeliefjes en alpenbriesjes worden uitgestoten. Ja: elektrische auto’s zijn óók slecht voor het milieu. Het produceren van elektrische auto’s in ieder geval. Maar een nieuw artikel van de Wall Street Journal wijst uit dat Tesla de grenzen van het acceptabele heeft opgezocht en overschreden.
Tesla-fabriek op één na meest vervuilende in Californië
Zo is de fabriek in Fremont nogal slecht voor de luchtkwaliteit: geen enkel bedrijf in Californië heeft zoveel waarschuwingen van overheidsinstellingen gehad als Tesla. En er is maar één bedrijf dat de lucht meer vervuild dan Tesla en dat is een olieraffinaderij van Chevron. De afgelopen vijf jaar heeft Tesla 112 keer vergunningen voor luchtverontreiniging overtreden. Alle maatregelen die Tesla genomen zou hebben, hebben geen effect. Tesla ontkent dit, terwijl er nu 75 nieuwe overtredingen zijn geregistreerd.
Overigens kon de fabriek in het Texaanse Austin er ook wat van. Toen Tesla in 2022 de productie van de Model Y flink wilde opschroeven, wilde de deur van de oven niet sluiten. In die oven worden de metalen onderdelen van de Model Y gegoten. Om dat die deur niet sloot, steeg de temperatuur in de fabriek naar een lekker aangename 100 graden Celsius en ontsnapte allerlei giftige dampen de fabriek. Dat niet alleen: het afval water bevatte olie, verf en andere chemicaliën die Tesla onbehandeld het riool liet inlopen.
Chemicaliën dumpen in de rivier
Wanneer het regende, maakte Tesla naar verluidt gebruik van de gelegenheid door een combinatie van modder en chemicaliën in de Colorado-rivier te laten wegspoelen. Het rapport van de Wall Street Journal is zeer uitgebreid, dus pak een kop koffie, gevulde koek en ga er even goed voor zitten. Als je die feiten bij elkaar optelt, is het niet vreemd dat Musk heeft gekozen om Trump (die iets minder op milieuregels zit) te steunen met miljoenen dollars en reclame op X, het platform van het vrije woord (van Ome Elon).
Lees ook: Veel haters zullen blij zijn als de horen wat de minst betrouwbare (jonge) auto van dit moment is
Met deze informatie in het achterhoofd is het overigens niet vreemd dat milieuactivisten in Duitsland hevig protesteerden tegen de uitbreiding van Tesla’s fabriek in het bos van Grünheide, Brandenburg. Die zijn inmiddels weggehaald, zodat Tesla de fabriek aldaar kan uitbreiden om nog meer Model Y’s in elkaar te kunnen schroeven voor mensen die maatschappelijk verantwoord vervoer zoeken en zo milieuvriendelijk mogelijk willen rondrijden.
M.C. heeft op 27 november 2024 geschreven:
Elektrische auto maken en afvoeren is vele malen schadelijker voor het milieu dan brandstof auto’s. Enkel het rijden is deels milieuvriendelijker, maar ook dat vervaagt. Laden gebeurt toch door grotendeels energie afkomstig uit (kolen)centrales. En met rijden produceren ze veel meer co2 van banden en remmen slijtage. Eigenlijk een waardeloos product milieutechnisch gezien. Soms niet op te laden, niet iedereen kan eraan sleutelen, als t in de fik gaat, succes. Ik rij liever op brandstof.
William heeft op 29 november 2024 geschreven:
Een electrische auto wordt geacht het millieu “minder” te vervuilen. Echter rijst bij mij de vraag of het verkrijgen van alle grondstoffen voor de fabricage ook op millieu vriendelijke manier gebeurt! Daarover zijn er meer dan genoeg twijfels!!
Dino heeft op 29 november 2024 geschreven:
Dat kan je ook afvragen voor de materialen die in een motor zitten. Hoeveel soorten PFAS zijn daar in verwerkt? Daarover zijn ook meer dan genoeg twijfels!!
Abb heeft op 28 november 2024 geschreven:
Feitelijk klopt er echt helemaal niks van je tekst, CO2 van je banden moet ik nog het meest om lachen. Remmen is voor het grootste deel regenereren, een setje remmen kan zodoende rustig een paar 100.000km mee met een Tesla. Tesla’s zijn juist zo gemaakt dat ze goed gerecycled kunnen worden. Verbranden lukt met de nieuwe Tesla’s ook niet meer, zelfs de Duitse milieu terroristen slaagden er niet in. Hoogstens dat je zou kunnen zeggen dat er in Californië eigenlijk geen werk meer wordt verricht buiten Chevron en Tesla om dan.
Jacco heeft op 29 november 2024 geschreven:
Ik vermoed dat MC met de uitstoot van banden doelde op de microplastics en fijnstof deeltjes die bij een elektrische auto meer worden uitgestoten(slijtage) als bij normale auto’s. Grotendeels door het extra gewicht. Maar dit is een probleem dat ook voor normale auto’s geld en waarvoor hopelijk ook een oplossing komt zodat we die forever chemicals niet de lucht en grof in blijven pompen. Het stukje van remmen begrijp ik ook wel, deze stoten ook allemachtig slechte fijnstof uit bij gebruik. Maar dit hangt niet af van elektrisch rijden of niet maar aan de bestuurder, sommige mensen kennen het principe van even uit laten rollen niet en staan continu op de rem bij elk wiswasje. Het is met veel. Je kan een tesla net zo slecht maken voor het milliue als een dikke pickup truck, het ligt hem allemaal aan de bestuurder
Ferry heeft op 28 november 2024 geschreven:
Wat een rare conclusie. Om letterlijk te herhalen wat Mike hieronder heeft gezegd:
—
Aangezien de Tesla fabriek is meer vervuilend dan op één na alle fabrieken in heel Californië, betekent dit dat 16 van die 17 raffinaarderijen minder vervuilend zijn dan de zogenaamd schone fabriek van Tesla. En dan worden alle petrochemische fabrieken en dergelijke nog niet eens meegenomen.
—
De Tesla fabriek is gewoon gigantisch vervuilend. Dat is de enige mogelijke conclusie.
Bert heeft op 27 november 2024 geschreven:
In Nederland komt in 2024 meer dan de helft van de elektriciteit uit renewables. Dat wordt elk jaar meer. Het rijden is al veel schoner en dat wordt niet vervaagd zoals jij zegt maar alleen maar nog schoner.
Willy'sJeep heeft op 27 november 2024 geschreven:
Hier heb ik helemaal niets aan toe te voegen.
Rein heeft op 27 november 2024 geschreven:
Het maken van een elektrische auto is vervuilender dan een fossiele auto. Dat is niets nieuws. En ja, ook Tesla houdt zich niet aan de regels. Ook niets nieuws. Fossiele bedrijven vervuilen altijd nog meer en houden zich ook niet aan de regels. Ook niets nieuws. Kortom: niets nieuws.
Ps. Na ca 30.000 km is een elektrische auto minder vervuilend dan een fossiele auto.
vegazosten heeft op 1 december 2024 geschreven:
Manmanman toch, op wat baseren jullie dit en wat is er sterk uitvergroot? De productie van EVs is peanuts tov wat de olieindustrie vervuilt. Of jullie willen het niet horen of jullie baseren zich enkel op geruchten om net die lezers ah lijntje te houden. Clickbate dus? Niet alleen de olieindustrie is het allerslechtst, er is er nog eentje. Eentje die de meeste onder ons ook niet willen horen. Wat jullie elke dag in de mond stoppen… De vlees en zuivelindustrie is nr 2. Bezint eer ge begint.
@rein heeft op 27 november 2024 geschreven:
Er is dus wel nieuws en dat is dat van alle bedrijven in Californië, en dat zijn er nogal wat, dit de op één na meest vervuilende is. Deze Tesla fabriek vervuilt dus zelfs nog meer dan op één na alle fossiele bedrijven!
Maar dat had je zelf ook gewoon in het artikel kunnen lezen ipv gelijk een kant-noch-wal reactie te plaatsen.
René heeft op 27 november 2024 geschreven:
Dat klopt, de fabriek voor EV’s is minder vervuilend dan de raffinaderij die de brandstof voor ICE-auto’s maakt. Die ermee wat je wil, maar dat staat er feitelijk. Het ligt er alleen maar net aan wat je uit de informatie wil halen.
Het artikel is vrij nietszeggend, want zonder te weten hoe groot al die andere bedrijven zijn, kun je niet zoveel met deze informatie. De fabriek in Fremont is hun op een na grootste fabriek in de VS (op de Gigafactory in Austin na): 500.000m².
Het is alleen wel een toonbeeld dat meneer Musk niet in deze markt is gesprongen om de wereld een beetje mooier of schoner te maken.
Mike heeft op 27 november 2024 geschreven:
Nee René dat zegt het artikel niet. Er zijn in Californië 17 raffinaarderijen – had je zelf ook op kunnen zoeken. Aangezien de Tesla fabriek is meer vervuilend dan op één na alle fabrieken in heel Californië, betekent dit dat 16 van die 17 raffinaarderijen minder vervuilend zijn dan de zogenaamd schone fabriek van Tesla. En dan worden alle petrochemische fabrieken en dergelijke nog niet eens meegenomen.
P.P. heeft op 27 november 2024 geschreven:
Ik heb gewerkt in Tesla Berlijn. De milieu groeperingen die de boel saboteren worden betaald door, andere grote auto industrieën in Duitsland. Ik heb regelmatig met de Arbeidsinspectie en milieu inspecteurs rondgelopen. Niet anders dan complimenten. Dit zijn onafhankelijke instellingen. Kijk de man mag meer geld hebben. Maar als je nooit in de fabrieken bent geweest niet weet hoe de installaties werken. Vraag eerst om uitleg voordat je wat opschrijft. Dat heet onderzoeken. Het verhaal van de persen kan helemaal niet.
Yeah right heeft op 27 november 2024 geschreven:
Jij gooit er lukraak een complottheorie in zonder enige vorm van bewijs en dan ga je klagen over ‘de grote boze media’ die geen onderzoek doet. Ga een ander voor de gek houden, OK.
Nico heeft op 28 november 2024 geschreven:
Over wat nu wel of niet beter is voor het klimaat ieder zn voorkeur in mn optiek is het leuk voor de zakelijke rijder ben ik zelf ook maar gezien mn woon werk verkeer dagelijks 35 km is hou ik het bij mn youngtimer en pak ik als het weer het toelaat en ik niet teveel afspraken buiten de deur heb van mn werkzaamheden gewoon mn non electrische stalen ros met 7 versnellingen klimaat vriendelijker als dat is haast onmogelijk en kost je een kwartier eerder de deur uit en kwartier later thuis en een beetje puf
Abb heeft op 28 november 2024 geschreven:
“Ik heb er zelf gewerkt”
“Complottheorie!”
Gast, wat denk je nou zelf?
@abb heeft op 28 november 2024 geschreven:
Kan je echt niet lezen of doe je alsof?
‘De milieu groeperingen die de boel saboteren worden betaald door, andere grote auto industrieën in Duitsland.’
Is dat een complottheorie zonder enige vorm van bewijs, zoals die persoon boven je zegt, of niet????
Dirk heeft op 27 november 2024 geschreven:
Fremont is de oude fabriek, Austin Texas is de nieuwe gigafactory net als in Berlijn.
Ben wel benieuwd naar de gigafactories qua uitstoot…
Rob heeft op 27 november 2024 geschreven:
Wow, en meteen weer een conspiracy theory erbij. Goed bezig 😅
Dynafire heeft op 27 november 2024 geschreven:
“Ja: elektrische auto’s zijn óók slecht voor het milieu. Het produceren van elektrische auto’s in ieder geval. ”
Datzelfde geldt voor elke vegan salade die je koopt, je ecologisch verantwoorde recyclebare koffiepads en ga zo maar door.
Heerlijk die non events van ouderwets benzine snuivende tekstschrijvers.
Ron heeft op 27 november 2024 geschreven:
Precies dit.
Wijsneus heeft op 27 november 2024 geschreven:
“ Om dat die deur niet sloot, steeg de temperatuur in de fabriek naar een lekker aangename 100 graden Celsius”
Tuurlijk.
Als je Fahrenheit naar Celsius vertaalt is het handig om ook het bijbehorende getal om te rekenen.
38 graden Celsius is al indrukwekkend genoeg om in te moeten werken.
Logisch heeft op 27 november 2024 geschreven:
Musk geeft alleen om zichzelf. Zijn ego en zijn bankrekening. Schijt aan de wereld.
Buddenbreuk heeft op 27 november 2024 geschreven:
Dit is al jaren bekend maar overheden grijpen niet in, het sjoemelen van VW heeft weinig meetbaar effecten gehad op het milieu in het algemeen maar toch hebben de Amerikanen 33 miljard aan boetes opgelegd aan VW,deze zijn allemaal terecht gekomen bij Musk/Tesla, deze onderneming vervuilt en sjoemelt op grotere schaal dan VW maar komt overal mee weg, Tesla is verantwoordelijk voor veel daadwerkelijke doden VW is verantwoordelijk voor vermeende doden,
Harrie heeft op 27 november 2024 geschreven:
Klopt.
Omdat alles om Musk draait zijn er honderden doden door zijn autopilot testen in de maatschappij (ipv op een eigen testbaan wat normale fabrikanten doen, maar dat kost geld en dat wil Elon niet).
Omdat Musk Starlink niet overal open wil zetten voor Oekraïne zijn er duizenden onschuldige slachtoffers omdat ze zich niet kunnen verdedigen tegen Russische drone/raketaanvallen.
Omdat Musk Starlink niet wil blokkeren voor Rusland (en zijn vriendje Poetin) helpt hij hen in hun misdadige oorlog.
Omdat Musk allerlei vage uitspraken doet over het wel of niet accepteren van crypto’s, hebben zijn volgelingen miljarden verloren (ten koste van hem).
Omdat Musk 300 miljoen betaald heeft, wordt een veroordeelde crimineel president in de VS.
Omdat Musk bezuinigd op kwaliteit, processen, etc., horen zijn Tesla’s jaar na jaar bij de meest onbetrouwbare auto’s die er te koop zijn en daarmee doet hij zijn klanten, de bron van zijn vermogen, zwaar tekort.
Maar als je een antisemiet met psychotische trekjes bent en 300 miljard op de bank hebt, maakt dat waarschijnlijk allemaal niet uit.
Peter heeft op 27 november 2024 geschreven:
Je zou bijna zeggen dat Elon het hele universum beheerd als we jou moeten geloven.
Iets teveel wappiestof gesnoven?
Maarten VD heeft op 27 november 2024 geschreven:
@ Peter, volgens mij klopt alles wat hij zegt. Kan jij aangeven wat er onjuist is en waarom jij iemand meent te weg te moeten zetten als een ‘wappie’?
Tegen de leugens van ABB heeft op 28 november 2024 geschreven:
Doden door Autopilot/FSD: er is een uitgebreid register op Tesladeaths dot com voor ongelukken in de VS. Die lijst spreekt voor zichzelf. Door dit te ontkennen, maak je slechts jezelf belachelijk.
Starlink gebruik in Oekraïne: er zijn talloze artikelen van o.a. de BBC en Associated Press over hoe Musk dit blokkeerde op de Krim en hoe hierdoor de Russen hun drones op burgerdoelen konden sturen. Hoe mensen dit durven te ontkennen, is me een raadsel.
Starlink gebruik door Rusland: er zijn talloze artikelen van o.a. The Washington Post die beschrijven hoe Starlink het gebruik door Rusland kan blokkeren, maar weigert dit te doen.
Crypto’s: een pyramidespel waarbij manipulatie een grote rol speelt. Als Musk tweet dat Tesla overweegt Bitcoin als betaalmiddel te accepteren, dan vliegt de koers omhoog. Als Tesla bekend maakt dit niet te doen, keldert de koers weer in elkaar. De winst van de één is het verlies van de ander. Musk is – niet geheel toevallig- steeds een winnaar omdat hij alles zelf kan manipuleren.
Uitgaven aan de verkiezingen: dit heeft in alle media gestaan en de giften aan SuperPacs staan bij de Amerikaanse overheid geregistreerd dus dit is publiekelijk inzichtelijk. Hoe kan je dit ontkennen?!
Over betrouwbaarheid van Tesla’s: jaar na jaar onderaan de lijst van JD Power. Weer: hoe kan je dit ontkennen?!
Over het vermogen van Musk: volgens Forbes 326 miljard. Weer: hoe kan je dit ontkennen?!
Over zijn antisemitische uitingen: dat is geen kwaadspekerij over Musk, maar simpelweg wat hij zelf roept op Twitter/X. Als hij antisemitische complottheorieën deelt, dan valt dat moeilijk te ontkennen.
Er blijkt in jouw reactie een duidelijke lijn te zitten: in alles wat je zegt zit ontkenning van de werkelijkheid. Gratis tip: haal die plaat voor je hoofd weg en kijk eens naar de feiten. Dan valt de schaduwkant van Musk niet te ontkennen.
Abb heeft op 28 november 2024 geschreven:
@Albert, werkelijk alles wat Harrie suggereert klopt niet.
Allereerst is er een verschil tussen autopilot en FSD, maar ik beiden gevallen zullen er bij lange na geen 100en doden zijn gevallen in al die jaren. Sterker nog er zijn eerder 1000en levens gered en op termijn zullen dit zelfs miljoenen worden.
Starlink was overal open, totdat het werd gebruikt om drones en bommen uit te zenden. Daarna heeft Elon de macht overgegeven aan de Amerikaanse overheid op dit gebied omdat jij niet verantwoordelijk wil zijn voor oorlogsmisdaden, hij wilde slechts internet geven voor de veiligheid niet uit vijandigheid.
De suggestie dat Elon internet niet geblokkeerd heeft in Rusland is simpelweg niet waar, overduidelijk een grove en schandelijk leugen van Harrie. Echt ziekelijk suggestief, bizar, eng, Harrie heeft waanbeelden op dit gebied.
Degenen die geld hebben geïnvesteerd in crypto hebben veel geld verdient, tenzij ze uitgestapt zijn, dit heeft verder niets met Elon Musk te maken.
Elon heeft geen 300m betaald aan Trump, wel heeft hij 11 miljard dollar aan belasting betaald aan Biden.
Tesla’s behoren tot de meest betrouwbare auto’s ter wereld. Het aantal auto’s dat niet meer rijdt is nihil, eigenlijk gebeurd dit vrijwel alleen door ongelukken e.d. Auto’s met meer dan 500.000km is heel gewoon voor een Tesla van leeftijd. Wederom een leugen van Harrie dus.
Elon heeft geen 300 miljard op de bank en is ook geen antisemiet, ook op dat gebied is Harrie dus een schriftelijk bewezen leugenaar dus.
Al met al klopt werkelijk helemaal niets van Harrie zijn tekst, echt helemaal niets.
@droeftoeter heeft op 27 november 2024 geschreven:
Je doet je naam eer aan. Wat een niveau en dan preken over anderen. Ga je schamen.
Al die zaken die over Musk genoemd worden hierboven zijn allemaal in gevestigde media terug te vinden. Dus als je te lui bent om zelf te checken of iets ‘lukraak’ is of de waarheid, ga dan niet lopen bitchen op anderen. Dan ben je zelf pas echt een droevig toetertje.
Droeftoeters XD heeft op 27 november 2024 geschreven:
Helemaal eens met je Peter volgens mij hebben er een paar niet geneukt…
Jullie schrijven lukraak dingen over die man terwijl zijn rechterhand dat misschien nog niet eens weet. Houd je lekker bezig met je eigen zielige leven man.
Albert heeft op 27 november 2024 geschreven:
Typisch gedrag van die Tesla fanboys. Als er -terecht- kritisch geschreven wordt over hun opperbaas, dan gaan ze die personen persoonlijk aanvallen. Volgens mij is er geen woord gelogen aan wat Harrie schrijft.
Piotr Jacobsen heeft op 27 november 2024 geschreven:
Het is wel een engerd hè…
Jo heeft op 28 november 2024 geschreven:
Waanbeelden en een persoonlijkheid stoornis op zijn minst