Het is tijd om afscheid te nemen. En, hip en jong-achtig als je bent, besluit je Het Web met deze gevoelige taak te belasten. Maar: ga zeker niet het wereldwijde internet op voordat je onderstaande superhandige TopGear-verkooptips hebt bestudeerd!
01. Kies een website
De keuze voor de juiste site hangt af van wat voor soort auto je probeert te dumpen. Gaat het om een doodnormale Opel Vectra, doe dan niet moeilijk en ga naar de grootste. Autowereld of zo. Dat geldt voor alle Vectra’s, overigens, dus ook blauwe en stationwagens. Als je een quasi-klassieke Peugeot 205 GTI in de aanbieding hebt, kan het handig zijn om je toevlucht te zoeken tot een gespecialiseerd forum. Als je een Triumph Dolomite Sprint aanbiedt, moet je ermee op het plein in je dorp gaan staan, verkoopleuzen gillend en zwaaiend met een belletje.
02. Schrijf je advertentie
We leven in een tijd van nepnieuws. Feiten die ooit als absoluut werden beschouwd – kleur, kilometrage, aantal wielen – zijn nu onderhevig aan debat. Is het echt mogelijk om objectief een kleur te definiëren? Of een aantal kilometers? Of het aantal wielen? Prioriteiten zijn verschoven, mensen. Vergeet de feiten, concentreer je op het ritme. Herhaal je boodschap eindeloos.
03. Fotografeer je auto
Hij moet schoon zijn, dat staat vast, maar om je auto echt te verkopen, moet je een stap verder gaan in je fotografie. Je verkoopt geen apparaat, je verkoopt een stukje lifestyle. Zorg dus voor accessoires. Zorg ervoor dat er een exemplaar van Gustave Flauberts Salammbô op suggestieve wijze uit het handschoenenkastje steekt. Een tape van Sade’s grootste hits doet het goed tussen de spaken van het stuur. Een paar Lederhosen, lukraak uit de in delen neerklapbare achterbank stekend, mag niet ontbreken. Zo schep je een wereld waar iedereen bij wil horen.
04. Plaats je advertentie
Het schrijfwerk is gedaan, de foto’s zijn gefotografeerd, nu hoef je alleen nog maar op de knop van het internet te drukken en de kopers zullen in drommen voor je deur verschijnen. De ervaring van de TG-redactie is dat jouw goedgeschreven en mooi gefotografeerde advertentie – mits geplaatst in de juiste rubriek, dus niet onder Tuinmeubilair – toch al snel tot drie quasi-geïnteresseerde telefoontjes kan leiden, binnen een jaar. We hopen dat je genoeg vakantiedagen hebt opgespaard om al die belangstelling in goede banen te kunnen leiden.
05. Weiger het eerste bod
Niemand houdt van een wanhopige verkoper. Zelfs als het eerste bod veel hoger is dan jouw vraagprijs, zelfs als de koper je een blanco cheque wil geven omdat jouw gruizige Hyundai Elantra nou eenmaal de auto was waarin zijn lieve, onlangs overleden tante Hannie haar man bla bla bla – je moet het weigeren, en je mag niet zwichten. Zeg nee. Als ze ‘m echt willen, komen ze ervoor terug. Wacht maar. Ze komen terug. Heus. Nee, echt. Of niet, natuurlijk.
06. De testrit
Nu je een waarschijnlijke koper hebt gevonden, wil hij of zij waarschijnlijk ook een ‘testrit maken’. Pas nu op. Dit is een gebruikelijke oplichterstruc, waardoor de koper er ofwel met de noorderzon vandoor gaat in jouw auto, of terugkeert en fikse korting eist in verband met ‘niet werkende remmen’ of ‘de geur van dode muizen’. Doe alles om een testrit te vermijden, want je auto is aanzienlijk krakkemikkiger dan de koper kan hebben vermoed. Als ze echt een testrit willen, ga dan zelf mee zodat je kunt voorkomen dat ze rare fratsen met je auto uithalen. Als je bovenop hem zit, zal de koper waarschijnlijk niet de radio uit je dashboard krikken!
07. Sluit de deal
Het is gebruikelijk dat de koper korting wil op je vraagprijs omdat hij ‘nu contant geld bij zich heeft’. Dit kun je slim opvangen door hem, net voor je zijn hand schudt, te vertellen dat jíj degene bent die ‘nu contant geld bij zich heeft’. Uiteraard betekent dat dat er 100 euro bij de vraagprijs wordt opgeteld. Slim, nietwaar?
Beeld: Getty Images
Reacties