Het is echt een ware ratjetoe aan paardenkrachten – rijen en rijen vol nostalgie opgesteld in perfecte visgraatpatronen onder de noemer The Youngtimer Collection. Kijk dan: de grootste hits van Alpina en AMG, een vloed aan Bentleys en Rolls-Royces. Er staan Renault 5 Turbo’s, iconische handgeschakelde Ferrari’s en ongerepte Range Rovers.

En dan staan er ­auto’s waarvan we het bestaan nog niet kenden maar die we nu ineens nodig hebben: een gruwelijk mooie, uit 1984 stammende Rolls-Royce Silver Spur ‘St James’-­limousine, compleet met turquoise interieur, een fossiele VHS-video­recorder en een bodemplaat waar je van kunt eten.

Het verhaal achter The Youngtimer Collection

Om het verhaal enigszins kort te houden: voor iedereen die houdt van echte auto’s en nog weet hoe je een cassettebandje strak draait met een potlood, heeft zich hier toch wel het ultieme lekkers van de jaren tachtig, negentig en de vroege jaren nul verzameld. En The Youngtimer Collection is allemaal eigendom van één en dezelfde persoon.

Een man die hierbij op een bijzonder uitbundige manier bewijst dat geld en ­goede smaak wel degelijk samen kunnen gaan. Petje af. Want het gebeurt maar al te vaak dat een gevulde bankrekening mensen ertoe verleidt hun overvloed te tonen door middel van al te opzichtige glitter en praalzucht. Maar deze hangar vol stijlvolle, werklustige, heerlijke en eerbiedwaardige auto’s bewijst dat het gelukkig ook anders kan.

Het verhaal wordt echter nog veel beter

Niet alleen zijn al deze auto’s in ­rijdende staat (je kunt zien dat de sleutels bewaard worden op het dak van de auto’s, ingeval de eigenaar zin heeft in een ritje), ze zijn ook nog eens te koop. Jazeker, stuk voor stuk, allemaal. In totaal is het precies een gros, 144 stuks, met een waarde van ongeveer 8 miljoen euro.

Waarom zijn ze te koop?

Nou: nadat de eigenaar de afgelopen vier jaar besteedde aan het zoeken, kopen en bijeenbrengen van de mooiste exemplaren van de favoriete auto’s uit zijn jeugd, moet hij nu het kaf van het koren scheiden om plaats te maken voor nog meer moois. Ah, juist. Dit zijn dus de auto’s die ‘net niet bijzonder genoeg’ werden geacht: ze mogen weg omdat er elders een stuk of 200 auto’s staan te wachten die nog ­minder kilometers op de tellers hebben en nog specialer zijn. Waanzin.

Omdat ze een beetje vreemde eenden in de bijt zijn (te oud om te worden beschouwd als nieuw, maar nog niet rijp genoeg om als klassiekers door het ­leven te gaan), heeft het veilinghuis RM Auctions ze samengebracht onder de noemer ‘The Youngtimer Collection’. Ze zullen te koop worden aangeboden, verdeeld over vier verschillende veilingen later dit jaar – veilingen die een heel ander karakter zullen hebben dan de veilingen die RM normaliter organiseert, waarop Ferrari 250 GTO’s en oude Duesenbergs ter waarde van tientallen ­miljoenen worden afgehamerd.

De startprijzen zijn niet hoog

Dat kan nog interessant worden, want deze pareltjes spreken niet direct tot de verbeelding van bandplooibroekendragende kreefteters op Pebble Beach of bij Villa d’Este, terwijl echte autofans zich misschien wel laten weerhouden door het snobistische en prijzige imago van RM Auctions. Aangezien de startprijzen toch al niet heel hoog zijn en ze allemaal weg moeten – er zijn veelal geen minimumprijzen – kijken we in potentie dus naar een aantal koopjes.

Het eerste deel van de veiling start vandaag. Dus, wil jij een stukje van The Youngtimer Collection in jouw garage? Bekijk de veiling.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)