
De Duitse Autobahn klinkt als een droom voor de onervaren autoliefhebber: een plek waar je zo hard mag rijden als je wilt. Tot je een keer de grens oversteekt en erachter komt dat het is ‘zo hard als je kunt’. En kunnen, dat kan vaak niet. Want is het niet te druk om door te rijden, dan zit je wel achter een Nederlandse caravan of moet je door kilometers aan Baustellen. En over twee dagen komt er op sommige stukken tijdelijk een maximumsnelheid bij.
De reden is opmerkelijk: explosiegevaar. Delen van de Duitse Autobahn bestaan nog uit betonnen platen. En dit materiaal heeft de vervelende gewoonte om uit te zetten bij hogere temperaturen. Als de platen willen uitzetten maar geen kant op kunnen, dan kan het zijn dat ze ploffen. Bij deze zogenoemde blow-ups komen de randen van twee platen omhoog. Onderaan de pagina zie je hoe dat eruitziet. Je snapt hoe dit zorgt voor ongelukken. In aanloop naar de zomerse temperaturen gaat de snelheid omlaag.
De blow-ups zijn geen nieuw fenomeen in Duitsland. Al jaren geldt er op bepaalde plekken op warme dagen een snelheidslimiet om het gevaar te beperken. Als je 120 km/u moet rijden in plaats van 250 km/u, dan kun je een stuk eerder remmen voor een stuk gebarsten snelweg. Ook is de klap tegen de vangrails aanzienlijk minder hard. Maar als je ruim 13.000 kilometer snelweg hebt, dan kost het vervangen nu eenmaal flink wat tijd. En er zijn al Baustellen genoeg.
Lees ook: We krijgen een autovrije zondag in Nederland (en dit is wanneer)
De drukste en slechtste wegen
Daarom gaat in Zuid-Duitsland de snelheid omlaag op de Autobahn. De tijdelijke maximumsnelheid van 120 km/u geldt van mei tot en met september. Hieronder zie je een overzichtje van alle trajecten waar je niet meer zo hard mag rijden als je wilt of kunt. Volgens de lokale tegenhanger van de Rijkswaterstaat zijn dit snelwegen die vanwege hun leeftijd, slechte staat en veel verkeer bijzonder kwetsbaar zijn voor schade door hoge temperaturen.
Waar is de tijdelijke maximumsnelheid op de Autobahn?
- A3: knooppunt Deggendorf naar knooppunt Hengersberg
- A92: knooppunt Oberschleißheim tot knooppunt Eching-Ost,
- A92: knooppunt Freising-Süd tot knooppunt Freising-Ost
- A92: knooppunt Landshut-West tot knooppunt Dingolfing-Ost
- A93: knooppunt Saalhaupt naar knooppunt Elsendorf
Lees ook: Deze dingen vertelt niemand je als je voor het eerst op de Autobahn gaat rijden
Ik denk dat het aan de beton bewapening ( ijzer ) wat er in bewerkt ligt. En dat daarom beton uitzet. Want ijzer zet uit bij warmte. Anders hadden mijn zwarte tuintegels ook allang moeten uitzetten en daar zit geen beton bewapening in. Ik denk eerder dat het door het steeds drukkere zwaardere verkeer komt. En dat niet alleen. Deze betonnen snelweg trajecten zijn wel aan vervanging toe. Het ligt er al een tijdje. En in Duitsland vernieuwen ze nog steeds snelwegen met een nieuwe betonvloer. Maar ook steeds meer met asfalt . Maar technieken van vernieuwde beton snelwegen zijn door de jaren heen wel stukken verbeterd. Waardoor het veel langer mee gaat. Dan asfalt wegen
Van andere huk gekeken, toch meeens 🤔
Gedeeltelijk ben meeens.🤔
Gedeeltelijk ben meeens, de
Heerlijk al die reacties.
Harder rijden is gewoon vervuilender.
Ik woon in Duitsland en als ik een uur 200 rijd verbrand ik meer brandstof als dat ik 100 rijd.
Dat gaat er via de uitlaat uit en is dus vervuiling.
Ben ik voorstander van 100 zeker niet. In de spits zou het kunnen werken en bepaalde trajecten. Maar als mensen hun rijstijl niet aanpassen is dat ook zinloos.
Doe dagelijks Nederlandse wegen je valt in slaap dat je naar het noorden rijd tegen 100 km per u gevaarlijke snelheid
Je laatste zin vat je post uitstekend samen. Meer dan genoeg lariekoek.
Als je 120 km/u moet rijden in plaats van 250 km/u, dan kun je een stuk eerder remmen
@Hein
“Maximaal 100 kmh is een ramp op de Nederlandse wegen. Mee eens, goed voor het klimaat”
Wat zal jij straks blij zijn met je co2 budget dat gekoppeld word aan JOU digitale euro en Digital ID he klimaat strijder💪
Blijf lekker de media en fake nieuws kijken loser van het volk.
@Jan. Je bent het levende bewijs dat overheids indoctrinatie gewoon werkt. Bij alle moderne auto is minimaal 1 lambda sensor gemonteerd. Een lambda sensor bewaakt de verbranding tussen -0,9 volt en +0,9 volt. Bij 1 volt is er volledige verbranding. Al het geleuter over wel of niet goed voor het milieu is hierbij voorgoed een fabeltje. Ik ben het met Kate eens. Blijf lekker thuis als je niet kunt rijden of niet weet waar je het over hebt. Er is al genoeg lulkoek op de wereld.
Daarom betalen ze minder wegenbelasting
Nou Jan jij snapt er nog minder van dan je doet voor komen ouwe gek dat je er rond loopt. Uitstoot is hoger bij korte stukken en lage snelheden dan bij hard rijden en lage toeren. Maar je bent zo zeker van je zaak dat ik je laat genieten van je uitkering en doen denken dat je het wiel uitgevonden heb fijne dag onwetende!
Tis toch heerlijk te om lachen om al die verschillende meningen te lezen, Jaren lang zelf berijder geweest van de A3 en de A5 richting Italië . Altijd die drempeltjes gevoelt en geteld om met gepaste snelheid (het was/ is ook n aardig ritme om te háekkun) de volgende baustelle te bereiken,. En erna
het gaspedaal in te drukken om als eerste bij de volgende baustelle te zijn.
Joh, je heb vakantie,,,,, geniet ervan ,kan je laatste zijn
Beton uitzetten🤣🤣🤣
Nederland rijdt om stil te staan.
@Kate..jij snapt het dus duidelijk niet..vast blond. Hoe harder je rijd, des te meer vervuiling..dat is absoluut geen sinterklaas verhaal..ik snap besr dat dat voor personen zoals jij, heel moeilijk te begrijpen vakt. En boetes voor te hard rijden, iets wat jij constant doet, mogen wat mij betreft 500 euro per te hard gereden kilometer worden. Of nog beter, lik op stuk beleid. Auto minstens 6 maand inleveren. Ook bij 1 km te hard. Moet maar eens afgelopen zijn met egoïstisch ingestelde figuren die denken dat de max snelheid niet voor hun geld. Oh ja..als je toch harder wilt, neem de hsl..fijne dag verder.
Maximum snelheid is beter dan onbeperkte snelheid. Jaren geleden reed ik voorin mee bij de machinist van de ICE van Keulen naar Frankfurt, snelheid 300. Links naast het spoor de Autobahn. Daar reed een zwarte auto die iets langzamer reed. Je zal met zo’ n snelheid maar een klein oneffenheidje tegenkomen. Wil je echt snel, neem dan de Woosh van Jakarta naar Bandung: 350 km per uur.
5 baans weg tussen Arnhem en Utrecht waar je met max. 100 km/ p.uur mag rijden.
Wie haalt dat in zijn hoofd, je valt zowat in slaap.
Stom van Hitler , zoveel deskundige omzichtig heen en helaas niet gelukt
Zeker dezelfde deskundige die zeiden, ” In de winter maak je veel meer kans”.
In Nederland ook gewoon onbegrensd doen.
Dan kan iedereen z’n eigen tempo rijden.
Als jij het een goede reactie vindt, is het tegenovergestelde meestal waar.
Veel onzin verhalen hier , lagere snelheid betekent lang niet altijd ook lagere uitstoot.
Geweldig dat je nog ergens niet gebonden bent aan die achterlijke 100km/h, mensen die menen 100 te moeten rijden , kunnen dat op de provinciale wegen doen.
De twee beste reacties van het hele draadje.
Nadat Duitsland een “autoland”is , vind ik hun wegenpark slecht in orde…….net als de bedreufde kwaliteit van veel van hun auto,s
Begrijpelijk de frustratie van degenen die snel willen rijden maar dat is tegenwoordig bijna niet meer mogelijk behalve misschien ’s nachts want je gaat ALTIJD een kloon hebben die voor u invoegt om in te halen tegen 120 terwijl de andere 110 rijdt..voor snel te rijden heb jij een aparte rijvak nodig beschermd met vangrails zodat er niemand bij kan (voor een bepaalde afstand toch) maar niemand gaat daar geld in steken.Dat vraagt een aanpassing van wegennet en deels het verkeerscode.
Bij drukte enz is 120 prima. Ook veiliger wegens wegvallen grotere snelheidsverschillen want sommigen rijden als idioten…
Zijn jullie allebei pseudoniemen van Thierry Baudet? Wat een lariekoek zeg…
Of het het er nu mee eens bent of niet, je ziet de overheid overal mee bemoeien. Mensen worden door de overheid als criminelen behandeld. De nuance is weg, de overheid is met alle digitaliseren prima in staat om de paar wegpiraat van de weg te halen. Echter kiest de overheid voor macht, controle en onderdrukking, de regels zijn belachelijk en per land verschillend.De meeste mensen weten echt wel hoe het hoort, maar deze mensen worden nu aangepakt alsof zij criminelen zijn, niet alleen in Duitsland maar ook elders in de Europa. Je ziet de media verhalen schrijven om onderdrukkende regelgeving te legitimeren. Een kritisch geluid is in deze tijd met AI ontzettend noodzakelijk. Overheden hebben helaas in veel gevallen niet het beste met u voor, het zijn niet onze vrienden
Wie gelooft nu in al die sinterklaas verhalen zoals traag rijden is veilig of elektrisch rijden is beter voor milieu ,net zoals traag rijden en start en go systeem beter zou zijn milieu, echt niet hoor.!! Het is puur om geld uit de mensen hun zak te pakken, dat en niets anders. “Voor alle klagers die meestal met Franse rommel rijden,Uiterst rechts rijden en daar blijven” en de rest van de baan is voor de chauffeurs die wel kunnen rijden dus sneller rijden. Tip voor de klagende traag rijders, je kan altijd de nationale banen gebruiken of openbaar vervoer 😁, of gewoon thuis blijven!!!
Louis als je 120 wil rijden, blijf dan lekker op de rechter helft, dan heb je ook geen last van Max die op de linker helft lekker gas geeft.
Beste Robbert
Er zit een verschil tussen spreken en schrijven. Dit staat bijzonder dommig.
100 per uur? 120per uur? Dat zou ik niet willen en wel hiervoor. Lange afstanden in Duitsland,niet te vergelijken met NL of B.duurt veel te lang.voor de CO2 moet je het ook ni doen want ,800km aan 100 duurt 8h. 800km aan 150 duurt maar. 5h15 min. Das 2h45 min minder, en ook nog eens aan een redelijk zuinig verbruik.
Gewoon overal in Duitsland max. 120.
Kom voor mijn werk vaak in Duitsland, en word doodziek van die coureurs die denken dat ze Max Verstappen zijn.
En maar seinen als je niet meteen opzij gaat.
Is puur haantjes gedrag
Maximaal 100 kmh is een ramp op de Nederlandse wegen. Mee eens, goed voor het klimaat maar uiterst irritant als je continu vrachtwagens in moet halen die rond de 95 kmh rijden. Voor je gevoel duurt de reis twee keer zo lang als dat 120 kmh zou zijn toegestaan.
Net als in Nederland zou de max snelheid naar 100 km per uur moeten in Duitsland. Brandstofbesparend, milieuvriendelijker door minder stikstofuitstoot en veiliger. Als dit nou es Europees geregeld kan worden. In de toekomst zal ook bij onze buren priveauto bezit niet meer vanzelfsprekend zijn
Beton dat omhoog komt door de warmte? Hier in Puurs geen probleem. Fietspaden liggen er zo al een paar jaar bij en men doet er niets aan. Tot er een slachtoffer te betreuren valt.
Frezen? Jeugdsentiment… Vroeger achter in de Mini van mijn moeder op de a58: doink doink doink doink…
De laatste jaren inderdaad wat last gehad van Baustellen.
Maar eerste deel is totale onzin.
De mentaliteit is er geheel anders.
Want je bent nooit de snelste.
Tuurlijk zijn altijd wel enkele vervelende Nederlandse trekkers die het niet snappen.
Maar voor 90% waar je kan doorrammen kan dat ook.
In de lengte van de weg schuin inslijpen, dan schuift het beton langs elkaar heen bij het uitzetten.
Uitslijpen en tijdelijk een expansiestrook maken van alleen maar asfalt met cementpoeder, dit kan ongeveer drie jaar blijven zitten.
Ja, daar is wat aan te doen:
Sleuven frezen, en dan heb je geen hobbel in de weg maar een kuil om de zoveel meter … En met de wegafsluiting die daarvoor nodig is vraag ik me af of de oplossing ook echt een oplossinf is of een ander probleem creëert.
Die Strassenmeisterei zal echt wel een afweging maken over wat wel of toch niet …
Daar moet toch wel iets mee te doen zijn? Bruggen en spoor zet ook uit bij warmte. Lijkt me sterk dat er geen manier is om deze huidige betonplaten alsnog wat meer expansie ruimte te kunnen geven.