
De Duitse Autobahn klinkt als een droom voor de onervaren autoliefhebber: een plek waar je zo hard mag rijden als je wilt. Tot je een keer de grens oversteekt en erachter komt dat het is ‘zo hard als je kunt’. En kunnen, dat kan vaak niet. Want is het niet te druk om door te rijden, dan zit je wel achter een Nederlandse caravan of moet je door kilometers aan Baustellen. En over twee dagen komt er op sommige stukken tijdelijk een maximumsnelheid bij.
De reden is opmerkelijk: explosiegevaar. Delen van de Duitse Autobahn bestaan nog uit betonnen platen. En dit materiaal heeft de vervelende gewoonte om uit te zetten bij hogere temperaturen. Als de platen willen uitzetten maar geen kant op kunnen, dan kan het zijn dat ze ploffen. Bij deze zogenoemde blow-ups komen de randen van twee platen omhoog. Onderaan de pagina zie je hoe dat eruitziet. Je snapt hoe dit zorgt voor ongelukken. In aanloop naar de zomerse temperaturen gaat de snelheid omlaag.
De blow-ups zijn geen nieuw fenomeen in Duitsland. Al jaren geldt er op bepaalde plekken op warme dagen een snelheidslimiet om het gevaar te beperken. Als je 120 km/u moet rijden in plaats van 250 km/u, dan kun je een stuk eerder remmen voor een stuk gebarsten snelweg. Ook is de klap tegen de vangrails aanzienlijk minder hard. Maar als je ruim 13.000 kilometer snelweg hebt, dan kost het vervangen nu eenmaal flink wat tijd. En er zijn al Baustellen genoeg.
Lees ook: We krijgen een autovrije zondag in Nederland (en dit is wanneer)
De drukste en slechtste wegen
Daarom gaat in Zuid-Duitsland de snelheid omlaag op de Autobahn. De tijdelijke maximumsnelheid van 120 km/u geldt van mei tot en met september. Hieronder zie je een overzichtje van alle trajecten waar je niet meer zo hard mag rijden als je wilt of kunt. Volgens de lokale tegenhanger van de Rijkswaterstaat zijn dit snelwegen die vanwege hun leeftijd, slechte staat en veel verkeer bijzonder kwetsbaar zijn voor schade door hoge temperaturen.
Waar is de tijdelijke maximumsnelheid op de Autobahn?
- A3: knooppunt Deggendorf naar knooppunt Hengersberg
- A92: knooppunt Oberschleißheim tot knooppunt Eching-Ost,
- A92: knooppunt Freising-Süd tot knooppunt Freising-Ost
- A92: knooppunt Landshut-West tot knooppunt Dingolfing-Ost
- A93: knooppunt Saalhaupt naar knooppunt Elsendorf
Lees ook: Deze dingen vertelt niemand je als je voor het eerst op de Autobahn gaat rijden
Ja, daar is wat aan te doen:
Sleuven frezen, en dan heb je geen hobbel in de weg maar een kuil om de zoveel meter … En met de wegafsluiting die daarvoor nodig is vraag ik me af of de oplossing ook echt een oplossinf is of een ander probleem creëert.
Die Strassenmeisterei zal echt wel een afweging maken over wat wel of toch niet …
Daar moet toch wel iets mee te doen zijn? Bruggen en spoor zet ook uit bij warmte. Lijkt me sterk dat er geen manier is om deze huidige betonplaten alsnog wat meer expansie ruimte te kunnen geven.