De kabinetsformatie is de GTA 6 van de politiek. Je weet dat er mensen druk mee bezig zijn, maar het voelt alsof het er nooit gaat komen. Het lijkt erop dat de formerende partijen even een luchtig onderwerpje hebben gepakt om de impasse te doorbreken – of in ieder geval ter afleiding. Ze willen kijken of we weer 130 km/u mogen gaan rijden overdag. Maar hoeveel scheelt dat nou echt?
Laten we beginnen met het grootste effect van 130 rijden overdag: het rijdt voor je gevoel tenminste lekker door. Niet alleen omdat je wat harder rijdt, maar ook omdat er weer wat dynamiek in het verkeer zit, wat het minder geestdodend maakt. En voor de mensen die geen behoefte hebben aan 130: je mag altijd nog 120 of 100 rijden. Maar doe dat wel rechts.
Dat het lekker doorrijdt, zal voor de meeste mensen al het grootste argument zijn, maar er is natuurlijk ook tijdswinst als je 130 mag. Op papier is de gewonnen tijd makkelijk te berekenen, dat hebben we in de tabel hieronder gedaan. Het stuk snelweg van Utrecht naar Amsterdam is net iets minder dan 40 kilometer en scheelt je dus zo’n 5 minuten, áls het doorrijdt.
Afstand (km) | Reistijd bij 100 (min) | Reistijd bij 130 (min) | Verschil (min) |
20 | 12 | 9 | 3 |
40 | 24 | 18 | 6 |
60 | 36 | 28 | 8 |
80 | 48 | 37 | 11 |
100 | 60 | 46 | 14 |
120 | 72 | 55 | 17 |
140 | 84 | 65 | 19 |
160 | 96 | 74 | 22 |
180 | 108 | 83 | 25 |
200 | 120 | 92 | 28 |
Een praktijkonderzoekje
In de praktijk kan de tijdswinst dankzij 130 km/u net even anders zijn. In 2019, toen we van 120 en 130 naar 100 gingen, deed het AD een onderzoekje in de praktijk. Let wel: dit zijn momentopnames. Tijdens een drukke ochtendspits zal er helemaal geen tijdswinst zijn, want dan kruipt iedereen met 10 km/u over het asfalt. Ook zijn er stukken waar je altijd maar 100 mag, zelfs als de algemene maximumsnelheid zou veranderen.
Het stuk van Utrecht naar Zwolle (97 km) duurde 6 minuten langer met 100 km/u, het stuk van Zwolle naar Arnhem (68 km) duurde maar 4,5 minuten langer en van Arnhem naar Eindhoven (100 km) scheelde 8,3 minuten. Terug naar Utrecht (96 km) scheelde maar weer 4,4 minuten. Op de meeste gangbare trajecten scheelt het overdag een paar minuten.
Afhankelijk van hoeveel mensen 130 km/u gaan rijden
Als jij in de ochtend op een druk traject een kort stuk snelweg pakt, dan behaal je waarschijnlijk niet ongelofelijk veel tijdswinst. Sterker nog: het kan frustrerend aanvoelen dat je 130 mag, maar dat het daar te druk voor is. Maar op rustige momenten kan de hogere maximumsnelheid een paar minuten schelen. Als het gros tenminste niet 100 blijft rijden en met 103 km/u blijft inhalen.
Frans Geefjema heeft op 29 mei 2024 geschreven:
Heel theoretisch: De maximale snelheid, waarmee je het grootste aantal personenauto’s over een weg kan laten rijden is ca. 70 km/h. Rekening houdend met de reactietijd van de automobilist, de maximale remvertraging van een personenauto. Iets om over na te denken.
Speedo heeft op 15 september 2024 geschreven:
Mijn EV kan in 1 rit van zuid Limburg naar den haag, 228 km.
Met veel plezier rij ik wekelijks zo hard mogelijk na de files.
Maar er zijn te veel klojos die agentje spelen en links blijven rijden ook al is het rechts leeg. Dus haal ik rechts in.
Degene die vooraan een file staan zijn de betweters die jou het licht in de ogen niet gunnen.
Vrachtauto’s zouden verplicht alleen op de rechterbaan mogen. Wtf met 90 op de linkerbaan?
Als het rustig is op de weg rij ik er 1.5 tot 2 uur over
Als er veel aso’s rijden en dus file dan soms wel eens 4 tot 6 uur. Maar minimaal 2.5 uur.
En dat krijg je met al die slimme mensen die zitten vastgeroest in hun eigen denkbeeld.
Elka heeft op 19 april 2024 geschreven:
Vroeger hoorde je iedereen over het gat in de ozonlaag.
En nu hebben ze dit sprookje verzonnen.
Gelukkig dat ze in India en Zimbabwe ook zo aan het milieu/klimaat denken..
Nu ontken ik niet dat er problemen zijn, want inderdaad we gebruiken veelste veel rommel, kleding, telefoons enzo.
Zou fijn zijn als de mensen met privé vliegtuigen er ook aan denken.
@elka heeft op 19 april 2024 geschreven:
Thierry Baudet zal trots op je zijn met deze soort-van klimaatverandering ontkenning. De rest van de wereld schaamt zich voor mensen zoals jij.
Roger Taylor heeft op 19 april 2024 geschreven:
Ik maak er al lang niet meer druk om. We zijn overbevolkt en veels teveel auto’s. Alleen snacht 130 heeft zin. Ik vind autorijden geen ruk meer aan. Stoplichten rotondes drempels en bijna nergens kunnen parkeren. Wat een armoe. Op mn ebike voel ik me rijk! Goed weekend
Jeroen heeft op 28 augustus 2024 geschreven:
@Elka, zulke linkse onzin maakt je niet geloofwaardig. Het hele 130 naar 100 verhaal is een politiek verhaal in het leven geroepen door mensen die totaal geen verstand hebben van de materie.
Elka heeft op 19 april 2024 geschreven:
Als de rest van de wereld nou net als in Nederland aan het klimaat zou denken dan zou het een stuk beter en sneller gaan..
Fijn weekend..
Je moeder heeft op 20 april 2024 geschreven:
Ik moet 200 km rijden iedere dag. Het scheelt mij een goede 30 tot 40 minuten reistijd.
Als iedereen een beetje door rijdt. Heb je ook minder file vorming. Het is wel irritant dat er weer totaal geen consistente zit in het beleid. Maar dat zijn we onderhand wel gewend
Je zoon heeft op 28 mei 2024 geschreven:
Nou nou je moeder niet goed opgelet bij de rekenles vroeger???
200 km met 100 km per uur is precies 2 uur rijden, 200km met 130 km per uur is 1uur en 32 min. rijden dus verschil is max 28 min. en geen 30 tot 40 minuten. Dit is ook nog eens puur theoretisch als je helemaal alleen op de weg zou zitten. Uit praktijk proeven blijkt de tijdwinst echter rond de 6 minuten per 100 km te zijn. Dit betekent voor jou 6 minuten op de heen weg en 6 minuten op de terugweg als het tenminste niet te druk is op de weg anders valt het nog lager uit.
Benro heeft op 28 mei 2024 geschreven:
100 km p/u is prima ! Denk aan het millieu!
Tonny heeft op 19 april 2024 geschreven:
Het is ontzettend vervelend om 100 te rijden. Vrachtwagens en busjes en autos rijden in praktijk bijna de zelfde snelheid. Bij 130 rijdt ieder meer zijn eigen snelheid en zit je niet steeds weer in zo’n treintje. Het is veel ontspannender rijden.
Hihans heeft op 18 april 2024 geschreven:
Kunt u ook aangeven wat die tijdwinst dan wel kost en dan op uurbasis.
Michael heeft op 18 april 2024 geschreven:
En stel je eens voor 25 % sneller betekend ook 25% minder verkeer die aan het rijden is aangezien iedereen sneller op zijn bestemming is. . Ook 25% minder lang uitstoot. En misschien zelf als er dan minder verkeer is op de weg dat iedereen ook kan doorrijden. Kan iemand dat even uitrekenen? En betaal liever iets meer benzine dan dat alles vol gelegd moet worden met asfalt. Wat ook weer allemaal geld kost. Om aan te leggen en onderhouden.
@michael heeft op 19 april 2024 geschreven:
Ben je echt zo dom of ben je aan het trollen? Zelfs een kleuter van 5 snapt dat je hele ‘redenatie’ nergens op slaat.
Jaap heeft op 20 april 2024 geschreven:
Jij begrijpt het blijkbaar zelf niet. Als men sneller rijdt is de doorstroming groter en kunnen er dus meer auto’s per uur over dezelfde weg. Johan Cruyff snapte het wel. Gaat men langzamer rijden (vaak t.g.v. die matrixborden boven de weg), dan ontstaan vaak meteen files omdat men hard afremt en er dan van die uilskuikens links blijven rijden met een enorme afstand t.o.v. hun voorganger. De capaciteit van de weg neemt dus sterk af bij langzamer rijden.
RogerVermeir heeft op 20 april 2024 geschreven:
Helaas integendeel, hoe sneller men rijdt, hoe groter de veilige afstand tussen twee auto’s moet zijn, en er is dus een omslagpunt waarboven een hogere snelheid toch een kleinere doorstroming betekent.
Hihans heeft op 18 april 2024 geschreven:
U vergeet wat. Harder rijden betekent meer afstand houden. De weg zal dus minder vol zijn.
En ook vergeet u dat harder rijden meer brandstofverbruik betekent.
Abdu heeft op 19 april 2024 geschreven:
Minuten op zich is niet veel, maar heen en terug is maal 2.
10 x de week
40 x in de maand
Op een jaar …
En als je weet wat pensioen leeftijd is geworden…
Arnonomous heeft op 19 april 2024 geschreven:
Je bent niet gek maar je maakt wel een denkfout. Je zeg zelf 25% minder verkeer en daarna zeg je dat het aantal gelijk blijft 😉 welke is het nu? Bij drukte is het vooral belangrijk het aantal rem momenten te beperken, hoe harder men gaat rijden hoe vaker mensen remmen dus voor meer vertragingen zorgen.
Rudie heeft op 19 april 2024 geschreven:
Breng dan de snelheid omlaag naar 70 kilometer ze zeggen 30 kilometer harder scheelt maar 5 6 minuten op 100 kilometer dus dan kunnen die 30 kilometer s er ook wel af.
Minder ongelukken en ach misschien komt er dan iemand dat het beter is om 40 kilometer te rijden.
Hahaha
Joop heeft op 19 april 2024 geschreven:
Aantal weggebruikers blijft toch hetzelfde? Dus wàt minder auto’s. Of ben ik nu gek…
Max heeft op 18 april 2024 geschreven:
Het is te druk in Nederland om 130 te rijden.
Hendrikbos heeft op 18 april 2024 geschreven:
Wat ik belangrijk vind dat als je iemand passeert met 120km je dan geen bekeuring kan krijgen. 130km prima. Maar een snel weg zou standaard uit 2×3 banen moeten bestaan. Vrachtwagens rechts . Midden relaks .En links tempo.
Frank heeft op 18 april 2024 geschreven:
Doe net als in Duitsland, als het druk is geven de matrixborfen aan niet harder dan 100. Als het rustig is geven deze 130 aan. Kunnen alle borden langs de snelweg verdwijnen.
Rick heeft op 18 april 2024 geschreven:
100 is echt letterlijk slaapverwekkend. Ondanks alle verdere rationele argumenten rij ik liever 130. Ik weet niet waaraan het ligt, maar blijf dan toch veel alerter.
Harry heeft op 18 april 2024 geschreven:
Hebben ze in dit onderzoek ook het brandstofverbruik meegenomen? Best een dingetje met de goedkope brandstof in Nederland😄
Rijd gewoon goed heeft op 18 april 2024 geschreven:
Als je hard rijden nodig hebt om alert te blijven, dan zou je niet mogen rijden. Hoeveel kinderen heb je al aangereden in woonwijken, waar je ook geen 130 mag?
Ronald heeft op 18 april 2024 geschreven:
Ik rij altijd 90 op de GPS. Lekker op de rechter baan. Kom ik achter een vrachtwagen ga ik daar achter hangen. Rij zo 1 op 27 met mijn Micra 0,9 drie cilinder. Ik vind het allemaal wel goed. Dan maar 4 minuten later. Mijn hartslag en bloeddruk blijven heerlijk laag en mijn laatste bekeuring heb ik nog in guldens betaald.
R heeft op 19 april 2024 geschreven:
Een van de weinige echt constructieve bijdragen hier. 130, waar gaat het over. Kalmeer een beetje inderdaad. Die iets snellere autoritjes gaan je leven niet beter maken.
Johan heeft op 17 april 2024 geschreven:
Inhaal verbod vrachtwagens zou een meer effectieve oplossing zijn. 3 of 4 baans wegen linker baan 130
Alirep heeft op 18 april 2024 geschreven:
Algemene reactie:
Laat ook een overzicht zien van het verschil in brandstofverbruik bij de verschillende afstanden, snelheden en types auto.
Dat verzacht wellicht de pijn van de verschillende snelheidsbeperkingen
Otto Protten heeft op 19 april 2024 geschreven:
In principe is het prima dat vrachtwagens kunnen inhalen mits de linkerbaan leeg blijft.
Dus op 3 baans kunnen vrachtwagens inhalen, op 2 baans niet.
Overigens vind ik middenbaan- en linkerbaanplakkers zeer irritant. Ik heb geleerd altijd zoveel mogelijk rechts te rijden en tijdig richting aan te geven (dus niet tijdens de manoeuvre beginnen met richting aangeven, maar ervoor)
AutotjePestenNLD heeft op 18 april 2024 geschreven:
Het is erg kortzichtig om de winst op 1 persoon op 1 rit te berekenen. Reken het nou eens door op alle mensen die op de weg sneller rijden en dan op een jaar, daarna 10 jaar.
@autotjepesten heeft op 18 april 2024 geschreven:
Prima, zullen we dan ook de extra brandstof kosten doorrekenen op alle mensen die sneller rijden en dan op een jaar, daarna 10 jaar?
Rustige rijder heeft op 19 april 2024 geschreven:
Wat een argumenten, och och.
Ik rijd al jaren niet harder dan 100. Ben op een afstand van zo’n 135km maar 5 minuten later dan de tomtom aangeeft. Nou wat maakt dat nu uit. Het brandstofverbruik is gemiddeld met bijna een kwart gedaald bij een auto van 1500kg. Op 10.000 km scheelt dit 175 liter benzine. Toch winst voor je eigen beurs.
Pieter Batenburg heeft op 17 april 2024 geschreven:
Mooi theoretisch verhaal. Het zal best waar zijn midden in de nacht in een rustige provincie, maar op de meeste plekken kan je praktisch nooit lang 130km/u rijden zonder continu op je remmen te trappen. In normaal verkeer is de tijdwinst verwaarloosbaar. En al helemaal niet als er allerlei mafkezen op hun mobiel zitten.
Henk Vlies heeft op 19 april 2024 geschreven:
Jawel hoor, ik rijdt regelmatig rond 19:30 van Amsterdam naar Arnhem en kan dan zonder problemen grote stukken op de cruise control 130kmh rijden.
Henk de H heeft op 18 april 2024 geschreven:
Alles downplyem, het scheelt wel degelijk stevig in reistijd. Er staan meestal helemaal geen files. En het gaat om de wat grotere afstanden, daar zijn autosnelwegen voor aangelegd. Dat capciteit argument is grotendeels flauwekul, de snelheden loopt vanzelf terug. En ik pleit maar gelijk voor recht inhalen, mag in de VS ook.
jaap heeft op 17 april 2024 geschreven:
eigenlijk schandalig dat er na maanden gepraat dit tot nu toe het enige is waar een soort van akkoord voor is..
totaal onbelangrijk dit.. 100 of 130 scheelt met alles files uiteindelijk maar minuten… volgens mij hebben wij meer aan een overeenstemming van grotere en belangrijkere dingen….
ik sta toch al in de file, en dat zal blijven…
PeterPost heeft op 18 april 2024 geschreven:
Mensen vergeten schijnbaar dat er ook gereisd wordt op grotere afstanden. Ik moet regelmatig 200+ km reizen voor werk, en dan is harder doorrijden wel degelijk sneller.
Ik sta dan ook heus wel eens in de file, maar kan over het algemeen gewoon minder lang tijd besteden in de auto als ik voor 6 of na 1900 zou rijden.
Zet 130 maar weer aan, dan 135-140 rijden scheelt aanzienlijk.
Jan heeft op 18 april 2024 geschreven:
Maar welk percentage van verkeersdeelnemers moet(?) elke dag 200 km reizen? En moeten we voor die groep alles aanpassen?
PeterPost heeft op 18 april 2024 geschreven:
Voor het stikstofprobleem hoef je het niet te laten heeft onderzoek uitgewezen. De natuur weet ook niet dat het na 19:00 wel mag en om 18:50 niet.
Dus waarom zou je het niet terugdraaien? Iedereen die 100 wil rijden kan dat toch gewoon doen?
Frans Ritzerfeld heeft op 18 april 2024 geschreven:
.Maastricht naar Schiphol, snachts 1 uur en 55 minuten, overdag 2 uren en 35 minuten, die larie van enkele minuten is gelogen
Marko heeft op 18 april 2024 geschreven:
Peter, laten we eens kijken wat een expert zegt ipv wat jouw onderbuik zegt:
https://www.tudelft.nl/stories/vooral-veel-voordelen-van-100-kilometer-op-de-snelweg
Simpel heeft op 17 april 2024 geschreven:
Det krijg je met populisten als PVV, NSC en BBB. Ze kunnen nog geen programma maken dat ze durven laten doorrekenen door het CPB maar hebben wel cadeautjes voor het stemvee.
Rick heeft op 17 april 2024 geschreven:
Dit is een minder belangrijk onderwerp voor PVV.
@Rick heeft op 17 april 2024 geschreven:
Nee dat is typisch voor populisten: op werkelijk belangrijke onderwerpen geen besluiten durven nemen en op onbelangrijke zaken goedkoop willen scoren.
Koos heeft op 18 april 2024 geschreven:
Marcel het is toch gewoon de waarheid dat populistische partijen goedkoop willen scoren met populistische maatregelen? Waarom dat gejank over zure linkse reacties? Dat heeft er niets mee te maken. Op links zijn SP en PvdD net zo populistisch met hun eeuwige geklaag over bonussen in het bedrijfsleven die op maatschappelijk niveau geen enkel verschil maken. De PVV, NSC en BBB tonen met dit soort zaken hun onkunde. Pijnlijk, maar waar.
Rene heeft op 18 april 2024 geschreven:
@Marcel: Ik woon niet in de Randstad en zoveel files zijn er niet. Zoals je zelf al zegt: zoveel scheelt het niet, waarom dan per se 130km/u willen rijden? Je zult zien, zeker met de steeds hogere brandstofprijzen, dat veel mensen toch 100 blijven rijden. Dat zie je nu na 19 uur ook al. In Duitsland rijdt ook niet iedereen 200+ op de stukken onbeperkte Autobahn.
De snelheidsverschillen worden groter en je moet continu op de rem als je 130 probeert te rijden (mensen die langzamer rijden falen ook vrachtwagens in). Ik vind dat onrustig en vermoeiend rijden en je komt er niks eerder door aan. Lekker 100km/u op de adaptive cruise. Al scheelt het weinig, het is veiliger, zuiniger en beter voor het milieu.
Marcel heeft op 18 april 2024 geschreven:
Wat een zure linkse reactie weer. Populisten…. Bah…. Het is toch al bewezen dat het niks scheelt of er nu met z’n allen 100 of 130 rijden.
130 rijdt lekker door en niet iedereen woont in de Randstad. Waarom zou je hier überhaupt tegen kunnen zijn? Afgunst naar de helft van NL die niet in de Randstad woont? Bijzondere reactie, vreemd….
Henk heeft op 17 april 2024 geschreven:
Veel kortzichtige reacties hier, vooral de mensen met “zoveel” ervaring, rij “zoveel” per jaar. Te dom: feiten: harder rijden kost levens, meer brandstof, geeft meer uitstoot. Ik mauw daar niet over, want ook ik heb gestemd. Helaas doet mijn partij niet mee. De autorijders partijen hebben het momenteel voor het zeggen, daar is deze wetgeving uit voortgekomen. Dus autorijders ook niet piepen, dit is jullie regering. Het blijft uiteindelijk natuurlijk gewoon oer- nederlands, altijd ZEIKEN.
Ruud de bruijn heeft op 17 april 2024 geschreven:
Ben benieuwd als jij een jaar zou rondrijden in Duitsland en dan weer verplicht met max 100 weer in nederland zou moeten rijden hoe dat jou zou bevallen. Iknweetbwel.zeker dat je sn3l trg zou verlangen naar duitsland.
Of jij bent echt zon gozer die metjes tussen 2 vrachtwagens in rijdt om je laatste litertje te besparen en dan bij de appie iets koopt met 30% korting omdat het de volgende dag over datum is. Wie is hier de zeikerd dan. Plus heb je weleens in duitsland rond de moezel gereden met al dat groen daar. Nee daar rijden ze geen 60 70 80 kmh. Maar gewoon 100kmh. Wat wij hollanders hier max op de snelweg mogen rijden. Lol. Kunt beter zon 45km wagentje halen.
Rene heeft op 18 april 2024 geschreven:
Iknweetbwel? Sn3l? Trg? Heb ik een hippe ontwikkeling in online taalgebruik gemist ofzo?
Maar je reactie is precies wat hij bedoelt. Je kunt verkeer in Duitsland, met brede provinciale wegen en grote afstanden tussen de toe- en afritten op de Autobahn ook niet vergelijken met dat mierennest dat we hier verkeer noemen. De tijdwinst is minimaal, ga dan gewoon voor de besparing van brandstof en uitstoot en de bijvangst van minder hoge snelheidsverschillen en dus veiliger verkeer. En als het rustig is, tussen 19 uur en 6 uur, mag en kun je nu al gewoon 130. Allemaal feiten waar jij alleen kleinerende persoonlijke aanvallen tegenover zet.
Geronimo heeft op 18 april 2024 geschreven:
De Bruijn, weet je wat gevaarlijk is in het verkeer? Slecht autorijden! Dat is ALLES doen in een auto BEHALVE bezig zijn met auto besturen. Maximum snelheid heeft niets met gevaarlijk te maken, een bestuurder die met 100 km per uur op zijn of haar telefoon zit te kloten is gevaarlijker dan bestuurder die oplettend 200 km per uur rijd. Die kluns met de telefoon zorgt voor de aanrijdingen, niet andersom. Dat het meer brandstof kost is alleen het probleem van degene die de brandstof verbruikt en de uitstoot winst mbt stikstof en CO2 is te verwaarlozen door 100 te rijden. Mijn 5 ltr V8 is schoner bij 150 km per uur dan bij 100.
Frannkout heeft op 18 april 2024 geschreven:
😂😂😂😂😂
Realist heeft op 17 april 2024 geschreven:
Grappig, 130 was een prima snelheid en sommige doen nu net of 130 rijden racen is al Max Verstappen. Ik woon in het Noorden, ga vaak de A31 op in Duitsland, 2 baans snelweg waar veel mensen met 200 plus vrachtwagens inhalen zonder meer ongelukken dan hier. 100 is wel heel erg truttig en je gaat je inderdaad vervelen, zeker op de lege wegen hier. Wie 130 eng vindt of te duur kan gewoon 100 rijden, zolang je maar rekening houdt met mensen die wel gewoon doorrijden. Het lijkt me niet nodig dat wij het meest traag moeten van heel Europa op zo’n beetje de beste wegen. Randstad te druk? Geen probleem, rij je langzamer, maar hier in het noorden kun je prima eigenlijk altijd 130 rijden, ook wel 160 trouwens.
Denkna heeft op 19 april 2024 geschreven:
Wel eens nagedacht over de uitstoot en geluidhinder die had rijden voor omwonenden betekent? En ja, ik weet wat het verschil is tussen stikstof (NOx) en broeikasgassen (CO2), en waar de snelheidsbeperking wel en niet effect op heeft. Als het voor het ene niet uitmaakt, wil dat niet zeggen dat het andere er niet toe doet.
Oh trouwens, is rijd 80 miljard kilometer per jaar. Heb ik nu het meeste recht van spreken? Wat een stel idioten hier.
Jerom heeft op 18 april 2024 geschreven:
Mooi uitgelegd!
HvM heeft op 17 april 2024 geschreven:
Nou nou, wat een tijdwinst.
Jammer dat ze niet hebben gekeken naar hoeveel meer brandstof je verbruikt. Dat zou dan toch ook mee gerekend moeten worden.
Karin heeft op 17 april 2024 geschreven:
130 is nog niet genoeg voor sommige!!!!snelweg zit vol met asoos…en idd kijk eens naar je benzine verbruik…en 3 minuten eerder op de plek. Man man waar gaat dit over😂😂😂
Marcel heeft op 18 april 2024 geschreven:
Het gaat niet over tijdswinst. En ook niet over benzineverbruik. Het gaat om de betutteling en daar doe jij net zo hard aan mee gezien je reactie. Prima als je zelf 100 wilt rijden of met het ov wilt maar waarom altijd weer dat linkse wijzende vingertje?
@Marcel heeft op 18 april 2024 geschreven:
Waarom heeft iedereen die het niet met je eens is gelijk een “links wijzend vingertje”? Je klinkt alsof je iedereen die het niet met je eens is in een hokje wil stoppen. Beetje jammer. Daarnaast heeft benzineverbruik natuurlijk wel met reistijd te maken. Zodra je extra moet tanken of laden, dan ben je de winst van het harder rijden weer kwijt.
Jack heeft op 20 april 2024 geschreven:
Inderdaad. Dat gezeur over brandstofkosten is zinloos, die zijn slechts een deel van de autokosten, als je dat niet kunt betalen neem dan de (elektrische) fiets. Velen rijden blijkbaar zo weinig km’s elke dag dat ze dat stukje ook wel met de (elektrische) fiets kunnen afleggen. Dan doe je meteen ook wat aan conditie (50% van de NLérs zijn te dik) en het is ook veel beter voor het milieu.
Ron heeft op 17 april 2024 geschreven:
Gewoon weer 130km op autosnelwegen maar dan ook meer controleren wie meer dan 140kmh rijd 300 euro anders rijden we straks weer gemiddeld 150kmh op deze wegen
François heeft op 17 april 2024 geschreven:
Ik zal maar zwijgen ik die jaarlijks meer dan 130.000klm per jaar rijd dan moet ik maar zwijgen dat gaat niet meer over dat kleine stuk 100klmh of 130 Ik ben daar spuugzat van dat omdat enkele idioten niet kunnen rijden wij allemaal moet ervoor boeten Ik heb al meer dan 40 jaar ervaringen en niets aan de hand er zijn wel regels zoals afstand houden en kijk wat voor staat nooit probleem mee gehad dus voor mij mag het zelf harder dan 130 maar leg het maar uit, mensen die denken altijd dat gevaar komt van snelheid dat is allemaal niet waar.
J heeft op 17 april 2024 geschreven:
Je heb helemaal gelijk ik rijd 40000km per jaar maar een vrachtwagen rijd 96 km per uur en om daar naast te blijven hangen nee en als ik om heen kijk op de autosnelwegen rijd bijna 85% te hard natuurlijk goed voor de staatskas maar daar co2 mee uit te sparen nee , als de wind verkeerd staat krijgen we de volle co2 uit duitsland in ons land daarbij kom dat de Duitsers ons uitlachen die blijven crossen op de autobahn …
AngelicV heeft op 17 april 2024 geschreven:
Aansluitend, als je als nationale account manager van de randstad naar Groningen moet is de tijdswinst s ochtends bij 130km 35 minuten s avonds terug 45 minuten. Dat maakt 35 minuten extra tijd voor administratieve verwerking of voorbereiding en in de avond 45 minuten meer om aan je gezin/kinderen te besteden of te sporten. En snelheid an sich is niet “lethal” Anders moet je ook nooit in een vliegtuig of de Tgv of ICE stappen. De vaardigheid van de mens met betrekking tot het besturen van een voertuig daar gaat het om. Vuistregel van topbestuurders, racerij en rally Als je op de openbare weg het snelste rijd draag je de meeste verantwoording. De politie weet dat ook. Daarom opper ik dat iedereen die een rijbewijs heeft elke 5 jaar verplicht een trainingsdag voertuigbeheersing dient te volgen. Onderdelen: antislip, remmen met 2 wielen in de berm en uitsturen. Lastwisselmomenten, uitwijkproeven, bochtverkantingen, Aquaplaning etc.etc. Paul Maaskant op Flevoland is een goed voorbeeld. Kortom als je je voertuig beheerst ben je veiliger op de weg en controleer jij de auto ipv andersom. En 130 is dan gewoon een veilige snelheid.
. heeft op 18 april 2024 geschreven:
Als nationale account manager kan je even goed met de trein gaan. Ipv slechts 35 minuten extra werk heb je dan heel de reisweg tijd om te werken.
Japie heeft op 20 april 2024 geschreven:
Dat wordt nogal moeilijk als je net buiten de stad Groningen moet zijn (of op meerdere plekken in de provincie) en niet vlakbij een station woont. Als je dan met de bus moet, dan gaat dat uren extra kosten. Een taxi is in NL helemaal niet te betalen.
Aa heeft op 17 april 2024 geschreven:
En dan iedereen die die test niet doorkomt het rijbewijs afnemen. Dat gaat heel veel CO2 schelen.
Ik snap het wel: straks €1 accijns op brandstof, dus hoe sneller hoe meer belastinginkomsten.
Frans Ritzerfeld heeft op 18 april 2024 geschreven:
Den Haag moet stoppen met nadenken, tijd is geld ,we leven in een tijd om maar te kunnen produceren , dit word weer ondermijnt, door regelgeving en de gelegenheid bieden om maar te bekeuren
Interpunctie graag heeft op 17 april 2024 geschreven:
Wat staat hier?!
Kees heeft op 17 april 2024 geschreven:
Heb het ook 2 maal gelezen, maar kom er ook niet echt uit. !!
Fons heeft op 17 april 2024 geschreven:
Dan is het verschil tussen de rechterrijstrook en de overige rijstroken zodanig dat men continu aan het wisselen van rijstrook hetgeen alleen maar problemen veroorzaakt.
Sunny heeft op 17 april 2024 geschreven:
Grappig die reacties.
Van mij mag 130 weer terug en ze mogen vaker controleren dat mensen niet te lang op de linkerbaan blijven rijden met een erg trage inhaalmanoeuvre.
Daar erger ik mij het meest aan.
130 km rijdt hier nog aardig door maar zoals eerder vermeldt door iemand kan dat per regio verschillen natuurlijk.
Wvd heeft op 18 april 2024 geschreven:
Vergeet niet dat, gezien de huidige economie en oa hoge brandstof prijzen, het voor veel mensen geen optie is om 130 te rijden, omdat dit simpelweg teveel geld kost. Dit betreft een zeer grote groep, en deze mobilisten zullen dus ook met 100km/h vrachtwagens inhalen op de linkerbaan. Dus of het echt zo loont om 130 te rijden valt nog maar te bezien in de huidige staat van doen.
Bob heeft op 18 april 2024 geschreven:
Denk dat het niet om tijd winst gaat maar meer om doorstroming van het verkeer.
Hadiemassa heeft op 17 april 2024 geschreven:
Je moet heel erg je best doen om een paar minuten te winnen. Meer risico, en vermoeiender. Optrekken, afremmen, van baan wisselen en je de hele tijd ergeren. Meer brandstof gebruiken, je banden en je remmen slijten. Meer CO2 en fijnstof uitstoten.
Maar goed, je kan je even Max Verstappen voelen in je autootje.
En wat ga je doen met die paar minuten die je gewonnen hebt als je veilig aangekomen bent?
Even opscheppen hoe veel sneller je was, kankeren op al die slakken op de weg, of proberen bij te komen van je inspanningen?
Remco heeft op 17 april 2024 geschreven:
Fijn, iemand met verstand. Had de schrijver van het artikel dat ook maar.
speer heeft op 17 april 2024 geschreven:
zo kan je het ook uitleggen😄.
Gelukkig ben ik niet de enige die er zo naar kijkt. Uitgerust de bestemming bereiken op een soepele manier of zwaar in de stress met proberen 130Km/uur te rijden. Het gedrag op de weg is en blijft je eigen keuze, de regels zijn voor ons allemaal.
cor heeft op 17 april 2024 geschreven:
je heb ook andere Borden zet er dan Borden neer van 110km per uur dan rijden de meeste toch 120? dan ben je van die ellende af
Marino heeft op 17 april 2024 geschreven:
Zeikers die lopen te klagen. Laat zoals het was. Belachelijk land en regels. Voor de gewone Nederlander is het niks meer hier. Zijn maar voor een ding goed hier,haal maar binnen. Word wakker Nederland en kom in opstand maar dan ook iedereen en niet van die lui die zeggen,ja wat kun je eraan doen.
@marino heeft op 17 april 2024 geschreven:
Met die anti overheid propaganda ben jij zeker geen gewone Nederlander maar waarschijnlijk eerder een Russische of Chinese trol. Opgerot staat netjes!
GV heeft op 17 april 2024 geschreven:
En bij het eerste stoplicht (rood verkeerslicht) na je afrit staat de auto die je 15 minuten geleden hebt ingehaald met 30 km verschil alweer achter je. Weg tijdswinst…
En 130 rijden is niet leuker dan 100, zeker niet in Nederland. 200 is pas leuker (maar wel in Duitsland)
speer heeft op 17 april 2024 geschreven:
check, helemaal waar
Marcel heeft op 18 april 2024 geschreven:
Compleet niet waar
Speer heeft op 17 april 2024 geschreven:
vroeger met 130km/uur stond ik stil in de randstad in de spits. tegenwoordig kan ik nogsteeds redelijk doorrijden met 100km/uur. 2uur van den haag naar Amsterdam, nu in normale tijd van 3kwartier tot een uur.
Voor de gebieden rondom de Randstad zou het wel kunnen werken.
Hier in de randstad zeg ik eerder terug naar 90 of 80 om alles vloeiend te laten bewegen en nood rem actie bij oplichtende matrixborden te voorkomen.
Men rijd nu al 120 in de spitsen veroorzaakt men al files en schrik reacties bij anderen met het alleen aanraken van het rempedaal.
Hou afstand,anticipeert en vertrek optijd. ga je te laat weg dan kom je te laat aan. Deze tijd ga je in NL met 130km/uur echt niet goed maken.
Gewoon blijven rijden is toch nog altijd beter dan in de file staan en 130Km/uur zouden moeten kunnen rijden.
Bekijk het gewoon eens per regio!
Richard heeft op 17 april 2024 geschreven:
100 Km moet weg, waarom, erbij nu mensen doe 90 of krap aan 100 km per uur rijden. En ook na 19.00 uur.
Levensgevaarlijk op de snelweg. ONGELUKKEN krijg je zelfs eerder door langzaam.te rijden.
Waarom.is dat. Mensen die 130 km per uur rijden. En continu rechts naar links en weer naar rechts invoegen, vervolgens rijdt er een kameel 90, juist dan is dit levensgevaarlijk. Even niet opletten of juist verkeerd inschatten,
Of slecht weer slecht zicht, etcetera,
Ook bij 130 km per uur kijken mensen toch minder snel op hun mobiel.
Kortom alle redenen om terug te gaan maar 130
Ik ben voor 👌
T mag wat kosten heeft op 19 april 2024 geschreven:
Je geeft juist de argumenten om 100 km te handhaven.
Waar ik overigens ook nieuwsgierig naar ben hoeveel verschil is er in (bijna) verkeersongevallen? Verschil in Blikschade percentage?
En die tijdwinst van een paar minuten vindt ik zeker niet overtuigend.
Dan nog de kosten die de formatie partijen nu per uur maakt om hierover te zeveren ?
De kosten om de verkeersborden te vervangen?
En de kosten die alle ingeschakelde adviesbureaus rekenen?
Dus….ik denk 6 minuten eerder van huis, muziekje erbij, koffie van mama to go. Tranquilo does the trick.
@richard heeft op 17 april 2024 geschreven:
Bij 130 zijn de snelheidsverschillen veel groter ten opzichte van vrachtwagens, dus dat is per definitie gevaarlijker.
Je argument dat mensen minder snel op hun mobiel kijken bij 130 vind ik grappig bedacht ook al slaat het nergens op.
Toon heeft op 17 april 2024 geschreven:
De tabel gaat niet op omdat je moet rekenen met de gemiddelde snelheid. Die zal nooit 130 ziin, tenzij je veel te hard gaat rijden. Ik denk dat de gemiddelde besparing de helft is van wat de tabel aangeeft. Bij langere afstande op de snelweg (bv Duitsland) zal de bespaarde tijd meer zijn.
Retep heeft op 17 april 2024 geschreven:
Wat is er mis met 100 km, relax, en zo veel tijd scheelt het niet, na de spits mag je gewoon 130 dus, waar lullen we over. Scheelt ook nog een heleboel verkeersdoden. Trouwens geld ook voor n wegen , rijden ze ook allemaal veel te hard. Ben een vkr. Borden van vijftig, niet dus lekker doorscheuren met negentig. Nederland is een beetje associal aan het worden.
Flor heeft op 17 april 2024 geschreven:
Je staat vervolgens vaker bij de pomp…. weg winst….
Chris vogt heeft op 19 april 2024 geschreven:
Behalve dat het rustiger rijd, zelf bepalen hoe hard je mag..
Geeft het meer nut aan alles wat er aan wagenpark bestaat, want met 100 kun je net zo goed in een ouwe eend rijden. En wat is 5 minuten, nou ga het maar is hangen. Weddenen dat je 1.5 minuten dan al erg vind en 5 x 5 minuten per week is al 25 minuten is dus een uur per maand en 12 uur per jaar.
En als het allemaal zo erg weinig is, waarom zijn we dan zo trots op Max Verstappen, als die 0.1000ste seconden sneller is dan anderen…..
Sterker nog, als we al dag gejaag voor 0.1 seconden afschaffen scheelt dit zoveel uitstoot.. dat de rest van de wereld 130 kan rijden. Want heb je de kermis rond die 0.1 seconden sneller wel is gezien A 300 + aan vrachtwagens 10.000 bezoekers en al het andere, wat per race onderweg is. Voor de strijd om 0.1 seconden sneller te zijn dan de concurent.
Waar echt uitstoot winst te behalen valt, is locaal mensen inschakelen waardoor niet iedere werknemer eerst 2.5 uur in de auto moet zitten omdat we denken wat van ver komt beter is !
Ray heeft op 18 april 2024 geschreven:
Zelf getest. Wanneer ik gem 100 rijd. Verbruikt mijn auto 6,9ltr/100km. Wanneer ik naar 120 ga is dat 7,8 liter/100 km. Voor mij reden genoeg om zoveel mogelijk 100 te rijden en dan doe ik t maar alleen. Boeit me niet meer. Ieder die anders doet vind ik egocentrisch. Betere wereld begint bij jezelf en niet bij het zoeken van excuses.
Dre heeft op 28 mei 2024 geschreven:
Koekoek. wat een berekening. is dus echt wel even 1,1 liter benzine op 100km poeh poeh.
wat zou je moeder trots op je zijn. wat egocentrisch is dat we denken dat er een mega klimaat probleem is en dat er een stikstof probleem is! Vroeger toen ik een kind was, was het de ozonlaag, zure regen hebben we gehad en nog wel meer. oh achteraf bleek daar niet veel van waar te zijn.
Hoe hard mag je in Duitsland en waar je nog harder mag en tig keren groter is dan ons kikkerlandje? of zitten we in een afgesloten ruimte en komt de stikstof van onze buurlanden niet voorbij de grens?
Denk dat onze wijsneuzen van het kabinet overal willen uitblinken en dat we alles het best moeten doen.
Kijk in het oosten van de wereld van wat die vervuilen. Of de dikke v8 in Amerika en kijk wat daar alles kost. en dan noem je ons egocentrisch.
W heeft op 17 april 2024 geschreven:
Gelijk heb je. De overheid heeft er meer belang bij. De schatkist moet weer worden gevuld. Verbruik gaat met grote stappen omhoog, dus vaker tanken. Ze doen niet voor niets de pomp prijzen omhoog
Jan heeft op 17 april 2024 geschreven:
Ik hoef niet altijd 130 te rijden, maar wanneer ik dat wel wil, dan graag zonder risico op onnodige bekeuring. Onnodig omdat het niet onveilig is.