Een tweedehandsauto kopen zal altijd een risicootje zijn. Zelfs als de vorige eigenaar nooit problemen heeft gehad en de auto perfect heeft onderhouden, kan de motor al na twee weken in elkaar draaien. Wel kun je het risico op een miskoop verkleinen door heel kritisch te zijn als je bij een auto gaat kijken. En wees niet bang om weg te lopen als je het niets vindt.

Alle zaken op dit lijstje zijn geen garantie dat je een barrel koopt, maar het zijn zeker indicaties van op handen zijnd gedoe. Dus waarom zou je het risico nemen? Als je antwoord op deze retorisch vraag luidt ‘omdat hij zo goedkoop is’, dan hebben we nog wat advies voor je: als iets te mooi klinkt om waar te zijn, dan is dat het ook. Bij tweedehandsauto’s al helemaal.

De absolute basiszaken gaan we niet noemen; iedereen snapt wel dat je de onderhoudsgeschiedenis moet checken, moet controleren op schades en een uitgebreide proefrit moet doen om eventuele mankementen te herkennen. Dit lijstje met tips bij het kopen van een tweedehandsauto’s zijn dingen waar je misschien niet gelijk aan dacht.

Slijtage die niet overeenkomt met de tellerstand

Kijk goed of de slijtage van het interieur klopt bij de kilometerstand, anders is de teller misschien teruggedraaid. Overigens hebben we ook weleens auto’s met 300.000 kilometer op de teller gezien met en perfect interieur. Deze diesel was van een nette zakenman die elke dag 200 kilometer op en neer reed. Andersom zullen auto’s die veel korte ritjes maken, meer instapschade hebben.

De motor is al warm als je aankomt

Een warme motor loopt bijna altijd schitterend. Als de verkoper in kwestie de motor alvast voor je heeft warm gedraaid: loop weg. Chronische issues als falende kettingspanners en slippende distributiekettingen, hoor je het beste met een koude motor. Ook auto’s met lekkende klepsteelrubbers zullen vooral walmen bij een koude start. Een warme motor verstopt een hoop problemen.

Helemaal geen motorlampjes

Een heel eenvoudige methode om alle motorstoringen te verbergen is simpelweg de lampjes bij de tellers weg te halen of met de computer uitschrijven. Als je de auto op contact zet (dus de sleutel niet helemaal omdraaien of op de startknop drukken zonder de rem of koppeling in te trappen), dan horen alle lampjes te branden. Wil je een tweedehandsauto kopen en branden de lampjes helemaal niet, ga dan ook snel weg.

Pas op voor modificaties

Foto: © Tim Meyer

Er is niets mis met het modificeren van auto’s, als het goed gebeurt. Koop je een auto die aangepakt is door een erkende specialist of door iemand die je kent en vertrouwt, dan zal het wel goed zitten. Maar als iemand zelf een turbo op de motor heeft gebouwd of in de kabelboom heeft zitten hakken om ledjes in het interieur te installeren, dan zouden we het risico niet nemen.

Lees ook: Dit zijn de meest betrouwbare automerken in 2024 als het gaat om jonggebruikte auto’s

Als iemand zonder de juiste kwalificaties zelf aan een auto heeft zitten klussen, dan kom je nog weleens wat gekke dingen tegen. We zijn ook al meer dan eens kit, houtschroeven, dolle boutjes en ontbrekende moertjes tegengekomen. En bij grote modificaties heb je kans dat een doorsnee garage je er ook niet mee kan helpen. Of wil helpen. Let hier dus op als je een tweedehandsauto wilt kopen.

Een garage zonder familienaam

Autoverkopen juli 2021 in Nederland

Foto: © Ben Hessler

Oké, neem deze met een korreltje zout. Deze hebben we ooit een keer in de voorbijgang gehoord, maar is toch blijven hangen: ‘Als een dealer zijn eigen achternaam niet op de gevel durft te plakken, zal ie niet te vertrouwen zijn.’ En geef maar toe, zou jij liever bij ‘Budget Occasion Knaller’ of bij ‘Janssen en De Jong’ je auto halen? Bij particuliere verkopers die niet voor hun eigen huis willen afspreken, kun je ook zo je bedenkingen hebben.

Onderdelen die niet bij de uitvoering horen

Volkswagen Golf 5 GTI (MK5) (wit)

Het kan zijn dat en hobbyist een leuk GTI-grilletje op zijn Polo monteerde, maar het kan ook zijn dat de auto in de kreukels zat en dat dit grilletje toevallig voorhanden was. Nu is een vervangen grilletje niet gelijk een indicatie dat een auto ooit 30 centimeter korter was, maar wederom: waarom zou je het risico nemen?

Check bijvoorbeeld ook of bepaalde onderdelen niet veel nieuwer zijn dan andere. Is één draagarm in veel nettere staat dan de andere? Vraag dan hoe dat zit. Of is één koplamp dof maar de andere niet? Het kan zijn dat precies dat onderdeel stuk was, maar het kan ook duiden op schade. Komt de verkoper met een vaag excuus, laat de auto dan gelijk staan.

Roest

Porsche 912 roest Benton Performance

Door alle ontwikkelingen op het gebied van autogeneeskunde is roest al lang geen doodvonnis meer. Het probleem met roest is dat je vanbuiten lastig kunt inschatten in hoeverre de auto is aangetast. En als je begint met slijpen, dan moet je doorzetten en alle roest weghalen. Daarbij moeten we wel zeggen: iedereen die tien jaar geleden een Honda Integra Type R liet staan vanwege een spatje roest, zal vanwege de toegenomen waarde nu wel balen.

Vage klachten zijn vaak het duurst

Toyota RAV 4 dashboard tellers donker lampjes (Unsplash)

Foto: © Alex McCarthy

Als het knopje van de spiegelverstelling is afgebroken, dan kun je daar wel een kosteninschatting voor maken en de auto alsnog meenemen – in de hoop dat de spiegelmotor niet ook stuk is. Maar als de verkoper komt met klachten als ‘soms gaat het olielampje branden’ of ‘links blaast de airco wel koud maar rechts nooit’, dan is het bijna onmogelijk om te weten hoe duur de reparatie zal zijn.

Al helemaal als de verkoper een verhaal heeft als ‘het kost je 500 euro om het te laten fiksen, maar de auto is 1.000 euro goedkoper dan de rest’. Waarom laat hij het dan zelf niet even repareren? Geen tijd voor? Dat kan, maar grote kans dat de klacht wat meer voeten in de aarde hebben dan aan de oppervlakte duidelijk is.

Goedkope troep

Staat een auto op gloednieuwe banden van budgetmerk Hi-Fly’s dan weet je dat de auto zo goedkoop mogelijk door de APK moest en dat het niets mocht kosten. Staat de auto op 4 jaar oude budget banden, weet je dat de rest van het onderhoud ook niet serieus is genomen de afgelopen 4 jaar. Als het een Peugeot 206 is van 300 euro, dan kun je een gokje wagen, maar wil je een tweedehandsauto kopen die serieuze knaken kost, laat hem dan staan.

Reacties

  • Chris heeft op 8 augustus 2023 geschreven:

    Mijn ervaring is dat, waar je ook je auto inruilt, dat er niet uitgebreid naar de auto wordt gekeken (tenzij het een echte barrel is), dus de verkoper zal meestal ook geen uitgebreide kennis hebben van de toestand van de auto en afgaan op het uiterlijk, zijn intuitie en eventueel eerdere ervaring met de verkoper (b.v. vaste klant die auto netjes laat onderhouden of een totaal onbekende) en houd een reserve aan voor eventuele claims.
    Veel moderne auto’s zijn tegenwoordig goed, daar valt niet veel aan te repareren, tenzij het schadeauto’s zijn of er sprake is van ernstig achterstallig onderhoud. Blijft over de oudere exemplaren, maar daar krijg je meestal ook niet veel garantie op en daar loop je altijd meer risico of je nou bij een dealer koopt of een onafhankelijke handelaar. Wel zou ik goed de reviews van de autoverkoper lezen om te zien hoe andere mensen die ervaren hebben.

    Reageer
  • Willem heeft op 7 augustus 2023 geschreven:

    Er zijn wel meer tips. Randjes bij portieren en panelen checken op spuitwerk, kleurverschil, merk gebruikte banden en profiel, matchen banden qua merk en slijtage. Controleren op cupping. Onder de olie dop kijken of de olie niet Melk achtig is. Olie peil checken. Koelreservoir checken op olie. Deksel van de motor af en kijken naar olie resten. Multiriem kijken naar toestand. Onderhoudshistorie nakijken en evt navragen bij dealer. Check de dikte van de schijven remblokken. Ook vergelijken tussen links en rechts. Zweten de dempers olie? Merktekens in de ramen checken, no name ruiten kunnen wijzen op een schadeverleden. Onder het reservewiel kijken naar vocht, roest of schade. Ook even onder de bumpers door kijken naar de stootbalk.
    En als er 3 of meer kleine dingetjes zijn die niet werken vind ik dat ook een slecht teken (knopjes kapot, dingen die niet lekker werken) dat wijst naar mijn mening naar matig onderhoud.

    Reageer
  • BK heeft op 6 augustus 2023 geschreven:

    Nou ik heb een paar keer een gebruikte auto bij dealers gekocht maar die zijn tegenwoordig niet betrouwbaarder dan een gemiddelde handelaar gebleken.

    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)

Meer van TopGear