‘We kunnen niet in beide investeren’, was het antwoord van Volkswagen-baas Thomas Schäfer op de vraag of Seat en Cupra beide blijven bestaan. Seat zou dan het onderspit delven volgens de VW-topman. Tenminste, dat dachten we. Schäfer nuanceert nu zijn uitspraken. Volgens Schäfer gaat het ‘ondanks foutieve artikelen in de media’ erg goed met Seat. ‘Het Seat-merk is sterker dan ooit’, schrijft hij.

Vanaf het moment dat het chiptekort weer redelijk opgelost is, zijn de verkopen van Seat met 18 procent gestegen. Het gaat zelfs zo goed met het Spaanse merk dat er een update klaar ligt voor de Ibiza, Arona en Leon. Seat blijft PHEV’s en auto’s met verbrandingsmotoren bouwen tot het van de regelgeving niet meer mag.

Wat gaat er daarna met Seat gebeuren?

‘De tijd voor de elektrificatie van Seat komt eraan en het wordt anders’, zegt het merk. Later wil Seat ‘nieuwe vormen van mobiliteit aanbieden die jongeren nodig hebben’. Denk hierbij aan het deelauto’s, auto’s op basis van een abonnement en elektrische scooters. Voor die tweewielers heeft Seat het submerk Seat Mó opgericht. Kortom, vergeet wat je hier en bij andere automedia las over het afsterven van Seat. Volgens het merk zelf is Seat springlevend.

Going to America

Het gaat bij Cupra nog net wat beter dan bij Seat. Het sportievere merk heeft dit jaar wereldwijd meer dan 150.000 auto’s verkocht, wat 60 procent meer is dan vorig jaar. En dat aantal moet alleen maar groeien, want Cupra wil uitbreiden. Het merk wil de oversteek maken naar Noord-Amerika. Een stap die Seat nooit mocht zetten van Volkswagen. Zonde, want we kunnen gelijk al de slogan bedenken: ‘Have a Seat’. Seat is overigens wel aanwezig in Centraal- en Zuid-Amerika.

Wayne Griffiths

Griffiths wil van Cupra een wereldmerk maken. Vorig jaar zette Cupra de stap down under en nu is Amerika dus aan de beurt. ‘Onze plannen pakken positief uit en ik ben ervan overtuigd dat we de juiste strategie hebben om van Cupra ook een Amerikaans succesverhaal te maken’, zegt Griffiths. Welke modellen er precies naar Amerika gaan, is nog niet bekend.

Daarnaast weten we dat er een Cupra- en Skoda-versie komt van de Volkswagen ID.2. Deze auto’s zouden in 2025 gepresenteerd moeten worden. De bouw van de kleine Cupra en Skoda gaat plaatsvinden in de fabriek in het Spaanse Martorell.

Reacties

  • Yinci heeft op 6 september 2023 geschreven:

    Weet je wat een goed idee is? Stop met Seat, Cupra en Skoda en noem het gewoon VW want de nieuwste modellen lijken allemaal zo op elkaar dat je het hondje net zo goed kan noemen wat het is. Ik ben blij met mijn Leon Mk3 maar een nieuwer model zie ik mijzelf niet snel kopen.

    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)

Meer van TopGear