Mogen we 7 minuten van je tijd lenen? Dankjewel. Dankzij filmmagie met de naam timelapse heb je geen 75 minuten nodig om te zien hoe een 11.000 pk sterke Top Fuel-motor volledig uit elkaar gehaald en opnieuw in elkaar gezet wordt.

Wat is Top Fuel?

Top Fuel is de hoogste klasse in de dragrace-wereld. Zodra je het gaspedaal begraaft op de bodem van je dragracer verliezen de zuigers, drijfstangen, kogellagers en alle tandwielen waar het smeersel tussen komt een deel van hun korte leven. Met zoveel vermogen moeten de teams de motor na elke run – echt na elke run – volledig uit elkaar halen en opnieuw bouwen.

Veel onderdelen van de Top Fuel-motor overleven de eerste run en kunnen ook een tweede run aan, maar er is geen team dat het erop waagt. Alles moet geïnspecteerd worden. Een team van zeven tot negen personen haalt alles uit elkaar, controleert de onderdelen en zet alles gesmeerd, gepoetst of vervangen weer in elkaar.

Waar zorgt de 11.000 pk uit de Top Fuel-motor voor?

Deze Top Fuel-motor komt uit de U.S. Army Top Fuel-dragster van Tony Schumacher en zijn team Don Schumacher Racing in Brownsburg, Indiana. De motor loopt voor 90 procent op nitromethaan, wat tot wel zeven keer krachtiger is dan reguliere benzine.

Daarmee haalt hij een topsnelheid van 543,15 km/u op de kwartmijl – een record dat niet kan worden verbroken omdat de regels veranderd zijn. In plaats van een kwartmijl (ruim 400 meter) mogen de Top Fuel-dragsters nog slechts 300 meter racen. Tony blijft voorlopig de recordhouder op de kwartmijl.

De coureur krijgt tot wel 6 g te verduren tijdens een run. Voor ongetrainde mensen betekent dit bewusteloosheid. Binnen 3,6 seconden zit je al op de 531 km/u, en dat alles dankzij deze Top Fuel-motor. En een groot stuk moed.

Kijk hoe een Top Fuel-motor uit elkaar gehaald wordt

 

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)

Meer van TopGear