Zoals je van TopGear gewend bent, sluiten we ook dit jaar af met onze Awards: wat is de beste, meest opzienbarende en meest begeerlijke auto van het afgelopen jaar? Maar voordat we de absolute winnaar bekendmaken, kijken we eerst naar de winnaars in andere categorieën. De volledige TopGear Awards 2019 lees je in het aankomende nummer, dat op 19 december in de winkels ligt.

Porsche Taycan: Game-changer van het Jaar 2019

De Taycan kan niet worden beschouwd als een icoon, simpelweg omdat iconen worden gesmeed met het passeren van tijd en gevormd worden door de beschouwers. Maar als er tot nog toe iets elektrisch op de markt is gekomen dat aanspraak op een heldenstatus maakt, dan is het wel dit ding. De Porsche Taycan is de TG Game-changer van het Jaar, maar hij is geen icoon. Nog niet.

Audi RS 6: Familieauto van het Jaar 2019

Wat de RS 6 vandaag heeft laten zien, is dat ie alles kan: hij is praktisch, snel, gerieflijk, mooi maar niet al te opzichtig, en begeerlijk. Maar wat echt opvalt, is dat geen enkele eigenschap van de RS 6 eruit springt. Wat zeker niet betekent dat hij geen eigen karakter heeft.

Ford Focus ST: Hot hatch van het Jaar 2019

Dit is een auto die schouder aan schouder naast je staat in elke situatie en uitstraalt dat hij het allemaal onder controle heeft, en dat schept vertrouwen. Jammer van die ruimte tussen de pedalen. Maar zoals ik al zei: dat kan niemand meer iets schelen.

Bugatti Chiron Super Sport 300+: Natuurkundeles van het Jaar 2019

Snelheid, een binaire aangelegenheid die soms wordt afgedaan als irrelevant, is voor sommigen keiharde valuta. Het hebben van de snelste productieauto ter wereld is immers de drijvende kracht achter de hypercarmarkt. Maar om de eerste auto te hebben die door de grens van 300 mph (482 km/u) breekt – dat is toch nog wel even heel andere koek. Zoiets gebeurt uiteraard maar één keer in de wereldgeschiedenis; mensen houden van en onthouden ronde getallen.

Renault Zoe: Stadsauto van het Jaar 2019

Verbrandingsmotoren hebben geen zin in het stadsverkeer, dus heeft een beetje moderne stadsauto er ook geen. Noch zou een stadsauto groot moeten zijn, of te hard geveerd, of te veel moeten kosten. Je zou goed zicht op de weg moeten hebben, hij zou makkelijk te bedienen moeten zijn, en weinig onderhoud mogen vergen. Daarom zou je stadsauto een Renault Zoe moeten zijn, en daarom verkiezen we die dan ook tot TG’s Stadsauto van het Jaar.

Renault Mégane RS Trophy-R: Performance-auto van het Jaar 2019

Hij is uitgerust met een duizelingwekkende hoeveelheid exotische componenten – van koolstofvezel velgen tot keramische remmen. Onze Performance-auto van het Jaar lijkt in niets op welke andere hot hatch dan ook. Hij versloeg z’n Duitse en Britse rivalen met een flinke voorsprong, en dat zegt eigenlijk al genoeg.

Porsche 935: Raceauto van het Jaar 2019

Gewoon een GT2 RS. Ha, ja, natuurlijk joh. Om te beginnen is het woord ‘gewoon’ niet een woord dat je moet gebruiken in de buurt van een GT2 RS. Het is niet ‘gewoon’ een auto. Het is een van de wildste, meest opwindende supercars op aarde, het soort dat je ademloos en hijgend achterlaat. Tegelijkertijd, inderdaad. Dat kan ie.

Land Rover Defender: De auto waar we het meest naar uitkijken in 2020

Je kunt je nog zozeer proberen te onttrekken aan de hype, je kunt veinzen geen interesse te hebben in de druppelsgewijze informatie die Land Rover naar buiten liet sijpelen. Maar als je eerlijk bent, dan geef je toe dat ook jij niets liever wilt dan een stukje rijden in de nieuwe Defender.

Lamborghini Sterrato: Terreinauto van het Jaar 2019

Supercars zijn eigenlijk hopeloze dingen. Het zijn hoogwaardige stukken uiterst moderne techniek die zo worden gehinderd door hun waarde en onbruikbaarheid dat de meeste worden begraven in een autocollectie en zelden de weg op mogen voor iets anders dan een Instagram-sessie. En ze rijden dan doorgaans niet harder dan 80 km/u.

Bentley Flying Spur: Luxe auto van het Jaar 2019

Mooi, toch? Kijk dan naar die proporties, naar die visuele balans. Zo veel beter dan de oude Flying Spur waarvan de cabine te ver naar voren stond. Dat was een auto om in te worden gereden, niet om in te rijden. De nieuwe verplaatst de nadruk meer naar de bestuurder. Je krijgt het gevoel dat Bentley lang en diep heeft nagedacht over hoe ze de auto moesten positioneren, en toen ze dat hadden besloten, hebben ze die informatie een op een vertaald naar hoe hij eruit moest zien en hoe hij zou moeten rijden.

Tesla Model 3: Sedan van het Jaar 2019

Dat fluisterzachte en het minimalistische ontwerp van zowel de buitenkant als het interieur (naar mijn mening tot nu toe de meest geslaagde uiting van Tesla’s filosofie van ingetogen design) verhullen als het ware waar hij allemaal toe in staat is. In plaats van met een supercharged V8 moet de Tesla het doen met twee elektromotoren, vierwielaandrijving en een accu van 75 kWh <

Ford Mustang Shelby GT500: Musclecar van het Jaar 2019

De GT500 is ruig en onstuimig, een auto die is gemaakt om ongegeneerd je aandacht op te eisen, een aanslag op je zintuigen. Het is een verslavende auto die we in de huidige tijd met gejuich verwelkomen.

Le Mans ’66: Film van het Jaar 2019

Dit verhaal is geknipt voor Hollywood. Het is 1963, de tijd van de Mad Men en de opkomst van The Beatles en James Bond. In Detroit is automobielgigant Ford hard toe aan een nieuw imago. De Mustang zal binnenkort het licht zien, maar het is vooral de autosport die snel voor wereldwijde roem lijkt te kunnen zorgen.

Renault: Fabrikant van het Jaar 2019

In de afgelopen twaalf maanden heeft Renault een recordbrekende hete hatch van 55.000 euro (exclusief belastingen…) met zespuntsgordels, koolstofvezel velgen en keramische remmen op de markt gebracht, kwamen ze met een nog betere versie van de toch al prachtig lichte, delicate Alpine A110 (die wellicht nog begerenswaardiger is dan het equivalent van Porsche) en zag een betaalbaar elektrisch voertuig met een actieradius van meer dan 320 kilometer het licht.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)