Zonder vingertjes te wijzen, kunnen we gerust stellen dat het rommelt in de wereld. Nu heb je misschien een noodpakket in huis, maar je hebt weinig aan een rantsoen als er een bom in je achtertuin valt. Een schuilkelder is een optie, maar dan moet je net thuis zijn als de spreekwoordelijke uitwerpselen de ventilator raken. Begin je je al zorgen te maken? Dan hebben wij als vooraanstaand consumentenplatform passend advies: verkoop je huis en koop deze camper.

Je kijkt naar de Torsus Praetorian Liberra. Een camper die je tot het einde van de wereld kan brengen. En misschien zelfs iets verder. Wat er ook gebeurt, deze camper brengt je in veiligheid, als je maar brandstof hebt. Oorspronkelijk is de offroad-bus bedoeld om bijvoorbeeld mijnwerkers naar de mijn te brengen of om met toeristen aan boord vulkanen te beklimmen. Het Duitse Dämmler heeft deze ruige bus omgebouwd tot enorme camper. Je mag er – net als elke camper – gewoon permanent in wonen.

De Torsus Praetorian Liberra is 8,45 meter lang, 2,5 meter breed en is 3,75 meter hoog. De zescilinder diesel is goed voor 290 pk en 925 Nm, plus je hebt vierwielaandrijving. Als je je netjes aan de verkeersregels houdt, dan is er zitplaats voor vier personen. In een geval van nood, kun je veel meer mensen meenemen. Er zijn zonnepanelen en de drinkwatertank is 250 liter groot. Je kunt dus wel even vooruit, al moet je geen uren gaan douchen.

Wat kost deze Torsus Praetorian Liberra?

Volgens Dämmler is ‘verdere speciale uitrusting op aanvraag’, dus je kunt nog wat specifieke wensen doorgeven. Misschien nog wat extra spullen om zelfvoorzienend te zijn. Of in ieder geval plek voor een kamado-barbecue. Maar de vanafprijs is in ieder geval 550.000 euro exclusief BTW. Je moet even met de Belastingdienst in gesprek gaan wat ze precies van je willen hebben als je deze machine op Nederlands kenteken wilt zetten.

24 reacties op “Deze ruige camper kost net zoveel als een klein huis en je mag er (legaal) in wonen”

    • Wij hebben een Mercedes Vario vrachtwagen camper van 2001. Volledig offgrid gebouwd. 2kw zonnepanelen. 2x 5kw omvormers. 2aggregaten, een piaggio MP3 en 2 Gazelle elektrische fietsen. Voor een fraktie van EUR 550k. Zit meer op en aan als dit idioot geprijsd ding.

      • Al eens naar de prijs van een nieuwe Vario geïnformeerd?
        Een beetje aangeklede versie gaat richting een millioen

  1. Mijn US travel trailer is 10m Lang, 10 slaapplaatsen, maar kost bijlange na niet zoveel, nog geen 15% van die camper us, en heb ook alles aan boord..

    • Om 550 000 voor een camper te betalen ga ik liever 550 maanden in een hotel op een tropisch eiland zitten voorzien van alle luxe ipv gebogen (ja 202cm lang) de rest van m’n leven in beweging te zijn om maar niet te worden gebombardeerd .. wat een achterlijk artikel om dit zo te plaatsen .. het is een mooie camper , de insteek is echt een dikke NoGo

  2. €550.000 voor een klein huis? Hier in België heb je voor dat geld al een groot huis en eventueel nog met een zwembad in de tuin. Als die bom zou vallen, dan hoop ik dat het zo dicht mogelijk is en dat ik er niks meer van voel. In een apocalyptische wereld leven en continu achterom moeten kijken is voor mij te stresserend. En nu stop ik met fantaseren 😂

  3. Een klein huis, haha, dat kost wel minder dan 550.000€ en mooi is toch anders. Hoeveel kunnen er slapen? Te weinig foto’s.

  4. Maar welke (bus) Camper is een ‘betaalbaar’ alternatief?
    De MB Vario is helaas uit productie en de meeste andere buscampers bieden te weinig m2 en m3 meters. De Iveco Daily L5H3 is m.i. de grootste bestelwagen momenteel, of?

    • BE kan helemaal niet, dat is auto met sleep boven 750kg. Deze camper is geen sleep, of wil je die achter je Fiesta hangen 😊

    • Ik zie geen echt bank staan…alleen om aan te eten. En ik zie twee zeer smalle 0,75% persoonsbedden. Lijkt me niet prettig wonen in deze mini camper.

Geef een reactie

(verplicht)