Toyota, het extreem succesvolle Japanse merk dat verantwoordelijk is voor sommige van de braafste, soms saaie en af en toe briljante auto’s ter wereld, heeft aangekondigd dat het weer meer leuke auto’s wil gaan bouwen. Of eigenlijk leggen ze opnieuw de geloften af, want stiekem bouwt het doorgaans brave merk al enkele jaren de spannendste auto’s.

Die aankondiging kwam tijdens een congres over de financiële resultaten. Een bijeenkomst die netjes verliep, hier en daar saai was, en soms best interessant. Topman Koji Sato reageerde daar op een vraag over het afnemende aantal spannende auto’s op de weg – en hij klonk opvallend opgewekt. ‘Ik denk daar precies hetzelfde over,’ zei Sato. ‘Een auto is geen auto als hij niet leuk is. Daarom zullen we nooit toestaan dat onze auto’s gewone gebruiksproducten worden.’

En eerlijk is eerlijk: kijk je naar wat Toyota de laatste jaren doet, dan valt daar weinig tegenin te brengen. Geen enkel ander merk durfde het aan om een bijna volwaardige rallyauto voor de openbare weg te bouwen. Ze verbouwden zelfs de volledige carrosserie voor de GR Yaris – dat kost een hoop centjes in de ontwikkeling. Normaal zie je dit soort ingrepen alleen in de hogere segmenten waar de marges een stuk hoger liggen.

Zuinigheid is niet meer het enige verkoopargument

‘We kunnen geen auto’s meer verkopen met alleen modelupdates, iets betere verbruikscijfers of een nieuw ontwerp,’ ging Sato verder. ‘Het draait om je passie om producten te maken die mensen in het hart raken.’ Daarbij moeten we wel zeggen dat Toyota zeker nog wel oersaaie auto’s bouwt. Een doorsnee Yaris Cross of Corolla koop je niet met je hart, maar omdat het een zuinige en betrouwbare auto is met een goede restwaarde.

De grote baas van Toyota is ervan overtuigd dat ze minder auto’s gaan verkopen als je puur kijkt naar de verstandige zaken. ‘Natuurlijk moeten sportauto’s er gestroomlijnd uitzien, maar als je diezelfde passie niet ook in andere soorten auto’s stopt, raak je de klant kwijt. Ik probeer dit soort denken in al onze projectteams te krijgen. Dat is het Toyota waar ik naartoe wil, en daar blijf ik dit jaar aan werken,’ sloot hij af.

Dat is waarschijnlijk ook waarom de nieuwe zesde generatie RAV4 nu leverbaar is als 300 pk sterke GR Sport, met nieuwe dempers en een opvallend speels karakter. Sato, voormalig hoofd van Gazoo Racing, zet daarmee de lijn voort van zijn voorganger Akio Toyoda, die in 2017 al riep: ‘No more boring cars.’ We horen graag wanneer er weer een nieuwe Toyota Supra aankomt…

Lees ook: Hier zou een relevant nieuwsbericht moeten staan, maar de redacteur is dit veldje vergeten in te vullen

TopGear Magazine 235 inhoud: stadsauto's, Renault Clio, Volkswagen Polo, Toyota Yaris, MG 3, Mini Cooper, Suzuki Swift

Eén reactie op “Veel actieradius of een zuinig verbruik is niet de manier om auto’s te verkopen, denkt het grootste merk ter wereld”

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meer van TopGear