
Tegenwoordig zien we overal crossovers. Het is nu eenmaal wat de meeste mensen willen. Nu zijn daar heel veel redenen voor te bedenken, maar wij kunnen een puike stationwagon wel waarderen. In veel gevallen is het een autotype dat je hier in (noord-) Europa ziet, maar soms zijn er ook gave project buiten ons continent, zoals deze Toyota Crown Estate van T-Demand. Die naam is niet gekozen vanwege het feit dat ze één favoriet lid hebben van The A-Team (je weet wel, Mr. T)
De Toyota Crown is een verzamelnaam voor diverse middelgrote Toyota’s die ietsje hoger in de markt staan. Normaal gesproken noemen wij dat dan een Lexus. Maakt niet uit, de Crown kun je krijgen in diverse uitvoeringen, waarvan de Crown Estate het coolst is. Dat is namelijk een stationwagon die wij niet kunnen kopen in Europa. In het geval van deze versie is dat extra jammer, want het de dames en heren van T-Demand zijn er mee aan de slag geweest.
Alles is aangepast
T-Demand is een Japanse tuner met een enorme staat van dienst en een arsenaal aan upgrades voor heel veel verschillende modellen. De legende wil dat als je door de winkel van hen loopt, je de menu-muziek van Gran Turismo 7 kunt horen. Hun specialiteit is de wegligging van auto’s verbeteren en dat is precies wat ze hier hebben gedaan. Alles aan de ophanging is aangepast. Dus niet alleen een setje verlagingsveren, welnee.

Draagarmen, anti-rollbars, camber-armen én dempers zijn anders. De veren zijn vervanging door luchtvering en daarbij hebben ze hem lekker laag geprogrammeerd Maar rijdt dat dan niet enorm slecht?’ Nou, normaal gesproken is een stevige verlaging met luchtvering niet zo handig, maar dat komt vaak door de standaard dempers die dat niet goed kunnen hebben. Door de verlaging zakken die in en verliezen ze een groot gedeelte van hun werking. Nu dus niet.
De Toyota Crown Estate van T-Demand is niet supersnel
De wielen passen maar nét in de wielkasten. Dat is natuurlijk precies de bedoeling geweest, dat er sprake is van een zogenaamde ’tucked’ pasvorm. Dat houdt in dat de wielen net iets in de wielkasten terechtkomen. De wielen zijn overigens ook niet standaard, maar tweedelige wielen van SSR. De Crown Estate van T-Diamond ziet er bijzonder snel uit, maar is dat eigenlijk niet. Althans, er wordt niet gesproken over hardware-aanpassingen aan de motor.
Lees ook: De auto die iedereen eigenlijk zou moeten kopen, ziet er nu net wat leuker uit
De badge aan de achterkant verklapt dat het om een hybride gaat. Dus er zit iets van 240 pk onder de motorkap. Niet verkeerd, maar zeker niet voldoende om het uiterlijk te rechtvaardigen. Aan de andere kant, met al die crossovers en SUV’s is het precies hetzelfde. Daar ga je ook niet Paris-Dakar rijden of Polen binnenvallen. Dus wij hebben zoiets: breng deze supersmakelijke stationwagon maar naar Europa. Dan kunnen we vervolgens zeuren dat niemand hem koopt.