Toegegeven: de techniek achter het concept-autootje dat Toyota onder de naam FT-Bh neerzet, is nog best interessant. Maar een pijn dat het ding aan je ogen doet…
FT-Bh staat voor Future Toyota B-segment hybrid en laten we met z’n allen hopen dat ze liegen dat het gedrukt staat. Het heeft er immers alle schijn van dat de heren en dames ontwerpers zich hebben laten inspireren door alles wat wetenschappers tegenkwamen toen moderne duikboottechnieken ze in staat stelden ook de levensvormen op de diepste diepten van de oceaan nader te onderzoeken.
Onder het platgereden zeekoe-uiterlijk verstopt zich echter wel degelijk interessant nieuws. Toyota heeft als hybride-pionier een soort Vijf Punten Plan uitgedacht om verbruik en daarmee uitstoot te beperken: 1) Gewichtbeperking, 2) Optimale aerodynamica, 3) Motorefficiency, 4) Warmte-energiemanagement en 5) Elektriciteitsbesparing. Klinkt zinnig. Bij de FT-Bh ligt de nadruk op de gewichtsbesparing; het diepzeegeval biedt ‘riant’ ruimte aan vier personen en weegt minder dan een Aygo. Dat scheelt. De aerodynamica is ook 30 procent efficiënter, waarmee de FT-Bh in totaal 50 procent minder CO2 uitstoot (namelijk 49 gram) dan een B-segment auto nu doet.
Hartstikke goed. Nu het geheel nog even in een vorm gieten die geen collectieve, mondiale myxomatose veroorzaakt, dan applaudisseren wij mee.
Reacties