Japanse auto’s staan bekend om hun betrouwbaarheid, vaak meer dan hun Europese tegenhangers. Natuurlijk, de Peugeot 504 en Mercedes W124 zijn ook legendarisch betrouwbaar, maar tegenwoordig hebben ook de Europese toppers weleens wat issues. Bij Japanse auto’s komt dit veel minder voor. Een van de redenen is de manier waarop zij onderdelen ontwikkelen. Dat werd min of meer bevestigd bij het lanceren van de Toyota GR Yaris M Concept.
Om specifiek te zijn, het betreft de nieuwe ‘G20E’-viercilinder. Dat is een nieuwe motor waarover hoge verwachtingen bestaan, mede omdat Toyota aankondigde dat de motor net zo legendarisch zal worden als de 2JZ-GTE (dat is de motor uit de Toyota Supra uit de jaren ’90). Net als de 2JZ-GTE moet deze G20E in staat zijn om enorm veel kracht te leveren. Nou, die nieuwe motor is goed voor 400 pk. Wat dat betreft, is het niet vreemd dat ze gekozen hebben voor een GR Yaris om de motor te lanceren.
Toyota GR Yaris Concept M
De Toyota GR Yaris heeft standaard een driecilinder (de 3G-16S), daarmee is het een van de duurste driecilinders ooit gebouwd. En een driecilinder in een dure auto, dat is een beetje vreemd. Vroeger, toen cilinderinhoud nog leidend was voor het maximumvermogen, gold het adagium: hoe meer cilinders, hoe beter. Nu niet meer. Plus, een driecilinder heeft ook voordelen: ze zijn lekker compact en klinken best geinig. Toch, een viercilinder past net wat beter en dat is wat Toyota wil.
Het is alleen wel vreemd wáár Toyota de motor geplaatst heeft. De GR Yaris heeft standaard de motor voorin overdwars liggen. Dat is dan een driepitter, maar een viercilinder moet ook gewoon passen. Toch nam Toyota het zekere voor het onzekere en monteerden ze de viercilinder motor op de plaats waar normaal de achterbank zit. Precies, net zoals bij de originele Renault Clio V6 (en 5 Turbo), Peugeot 205 T16 en MG 6R4, om maar een paar iconen te noemen.
Concept M is lekker breed
De Toyota GR Yaris Concept M kan wat dat betreft zo in dit rijtje geplaatst worden. Het apparaat ziet er geweldig uit. De lichtelijk psychedelische wrap moet het een en ander verhullen, maar we zien dat de Concept M een flink breder koetswerk heeft. Met name aan de achterzijde ziet het er geweldig uit. Ook staat de GR Yaris Concept M een stuk lager en zijn er andere wielen. Toyota zal de GR Yaris Concept M inzetten in de JGTC-raceklasse.
Toyota onderwerpt de auto’s momenteel aan intensieve tests. Dat nemen ze bloedserieus. Non-stop worden de auto’s op hun staart getrapt. Het onderdeel dat dan kapot gaat, wordt vervangen door iets beters. Dan wordt de auto weer maximaal belast totdat een ander onderdeel het begeeft. Dit doen ze net zo lang totdat de auto perfect is. Een methode die Japanse fabrikanten vaker toepassen bij het ontwikkelen van nieuwe techniek. Mede daarom zijn Japanse auto’s dus zo betrouwbaar.
Vierwielaandrijving
Als de motoren zoveel misbruik aankunnen, dan blijven ze op straat ook lang heel. Qua vermogens: volgens Toyota is 600 pk mogelijk voor competitiedoeleinden. De auto is voorzien van vierwielaandrijving. Bij het openen van de voorklep (motorkap is immers niet meer het juiste woord) is te zien dat er een aandrijfas naar de voorwielen gaat. Op een productiemodel voor de openbare weg hoef je niet zo snel te rekenen.
Lees ook: Is de vernieuwde Toyota GR Yaris zijn astronomische prijs waard? (review)
Dit is een compleet andere auto dan de GR Yaris. Het zou maar zo kunnen dat de techniek tevens een testcase is voor de Toyota MR2, die er ook aan komt. Die krijgt een viercilinder middenmotor, dus ’toevallig’ wat de Toyota GR Yaris Concept M ook heeft. Kijk er dus niet gek van op dat de techniek van de GR Yaris Concept M later verschijnt in de Toyota MR2. Dan weet je in elk geval dat het qua betrouwbaarheid wel goed zit.
Reacties