Het lijstje van auto’s waarin we graag de 2JZ-motor uit de vorige generatie Supra zouden leggen, is niet bescheiden. Maar de Toyota GR Yaris, die stond er niet op. Toyota monteerde zelf al een 1,6-liter driecilinder met 261 pk. De 0-100-tijd is 5,2 seconden en boven alles is het letterlijk een rallyauto waarmee je naar de Plus kunt rijden. Niets meer aan doen, zeggen wij. Blijkt alleen dat Daigo Saito geen Nederlands spreekt. Dus hij doet het tóch. Hij legt een 2JZ-motor in zijn Toyota GR Yaris. En dan gelijk eentje met 1.000 pk.
Wij wisten het ook niet, maar blijkbaar past het prima in een Yaris, zo’n zes-in-lijn. Door de Supra-motor verdubbelt het aantal cilinders en om het vermogen naar de 1.000 pk te krijgen, knoopt hij er een flinke turbo op. De motorinhoud groeit van 3 naar 3,4 liter. Om het geheel af te maken, monteert hij een (Rocket Bunny) Pandem-bodykit voor nog meer breedte. Het uiteindelijk doel is om de Toyota met de korte wielbasis in te zetten als driftauto. Het gaat trouwens om de witte auto, die nog in aanbouw is. De bestickerde auto toont de bodykit van Pandem.
Waarom niet een normale Yaris gebruiken?
Natuurlijk is het voordeliger om een normale Yaris te pakken en die te verbouwen. Maar in tegenstelling tot bij veel hete hatchbacks is de carrosserie van de GR Yaris flink anders dan die van de normale instapper. Zo zijn er twee deuren minder en loopt de daklijn veel meer af. In Japan verkoopt Toyota wel de GR Yaris RS. Dit is dezelfde Yaris om te zien, maar dan met voorwielaandrijving en slechts 120 pk. Aan de andere kant is de GR Yaris met een productieaantal van 25.000 stuks niet extreem zeldzaam. Plus: we sluiten niet uit dat het hier gaat om een pre-productiemodel.
Reacties