
Het lijstje van auto’s waarin we graag de 2JZ-motor uit de vorige generatie Supra zouden leggen, is niet bescheiden. Maar de Toyota GR Yaris, die stond er niet op. Toyota monteerde zelf al een 1,6-liter driecilinder met 261 pk. De 0-100-tijd is 5,2 seconden en boven alles is het letterlijk een rallyauto waarmee je naar de Plus kunt rijden. Niets meer aan doen, zeggen wij. Blijkt alleen dat Daigo Saito geen Nederlands spreekt. Dus hij doet het tóch. Hij legt een 2JZ-motor in zijn Toyota GR Yaris. En dan gelijk eentje met 1.000 pk.
Wij wisten het ook niet, maar blijkbaar past het prima in een Yaris, zo’n zes-in-lijn. Door de Supra-motor verdubbelt het aantal cilinders en om het vermogen naar de 1.000 pk te krijgen, knoopt hij er een flinke turbo op. De motorinhoud groeit van 3 naar 3,4 liter. Om het geheel af te maken, monteert hij een (Rocket Bunny) Pandem-bodykit voor nog meer breedte. Het uiteindelijk doel is om de Toyota met de korte wielbasis in te zetten als driftauto. Het gaat trouwens om de witte auto, die nog in aanbouw is. De bestickerde auto toont de bodykit van Pandem.
Waarom niet een normale Yaris gebruiken?
Natuurlijk is het voordeliger om een normale Yaris te pakken en die te verbouwen. Maar in tegenstelling tot bij veel hete hatchbacks is de carrosserie van de GR Yaris flink anders dan die van de normale instapper. Zo zijn er twee deuren minder en loopt de daklijn veel meer af. In Japan verkoopt Toyota wel de GR Yaris RS. Dit is dezelfde Yaris om te zien, maar dan met voorwielaandrijving en slechts 120 pk. Aan de andere kant is de GR Yaris met een productieaantal van 25.000 stuks niet extreem zeldzaam. Plus: we sluiten niet uit dat het hier gaat om een pre-productiemodel.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Meer van TopGear


Hoe rijdt de vernieuwde Toyota GR Yaris? (review)

Dit is de bijzondere reden waarom Japanse auto’s juist wel betrouwbaar zijn

We zijn benieuwd hoeveel meer vermogen deze stickers opleveren

Is de vernieuwde Toyota GR Yaris zijn astronomische prijs waard? (review)

Bekende tuner geeft motor van Toyota GR Yaris F1-techniek en verkoopt hem als kratmotor

Met een paar aanpassingen kost deze kleine hatchback meer dan 100.000 euro

Toyota haalt de Supra uit productie: dit betaalde een Nederlander voor het allerlaatste model

Vernieuwde Toyota bZ4x: gaan de Nederlanders hem nu wel kopen?

Toyota C-HR+ is precies even sterk én even snel als de meest legendarische BMW M3

Het grootste automerk ter wereld verkoopt nauwelijks elektrische auto’s, behalve in één land

De vernieuwde Toyota Corolla: minder koeien, maar ook minder paarden

Hoe rijdt de vernieuwde Toyota GR Yaris? (review)

Dit is de bijzondere reden waarom Japanse auto’s juist wel betrouwbaar zijn

Is de vernieuwde Toyota GR Yaris zijn astronomische prijs waard? (review)

Bekende tuner geeft motor van Toyota GR Yaris F1-techniek en verkoopt hem als kratmotor

Alle leuke dingen worden onbetaalbaar: Prijs Toyota GR Yaris met 50% gestegen

Mag je Toyota’s volbloed rallyauto, de GR Yaris Rally2, gebruiken als daily driver?

Waarom deze Mini Cooper maar liefst 200.000 dollar moet kosten

Zullen Subaru-fans boos of blij zijn als ze horen welke motor in deze Impreza ligt?

Dat mensen geen elektrische Porsche willen, daar komen ze in Brabant nu op pijnlijke wijze achter

Automerk dat aan de afgrond staat, maakt ook nog even zijn trouwe fans boos

Koop jij een zuinige Skoda Citigo diesel met 276 pk en vierwielaandrijving?

Dit onopvallende Golfje is stiekem sneller dan menig supercar (900+ pk!)

De Mini Cooper S Cabrio is oude wijn in nieuwe zakken, maar is dat erg? (review)

Met een paar aanpassingen kost deze kleine hatchback meer dan 100.000 euro

Ooit de grootste ouwe-lullenbak van Nederland krijgt een opvolger (die wel cool is)

Naast Tesla is er nog een merk dat (gek genoeg) plotseling niemand meer wil kopen

Eindelijk, de meest legendarische hot hatch maakt een comeback

De nieuwe Kia EV2 wordt de goedkoopste elektrische Kia (en heeft bijzondere deuren)

Met een paar aanpassingen kost deze kleine hatchback meer dan 100.000 euro

Parkeren in een kleine parkeergarage wordt op deze manier extra lastig

Mensen moeten echt kappen met deze piepkleine (maar vreselijke) modificatie aan hun auto’s

Lynx GT1 is een echte Ford GT met een echte V8 (met 1.500 pk)

Eindelijk, de Ferrari Purosangue is een echte offroader

Ben jij succesvolle linksback bij een voetbalclub, dan is dit je nieuwe auto

Met een paar aanpassingen kost deze kleine hatchback meer dan 100.000 euro

Waarom je niet bang (meer) hoeft te zijn dat Nissan failliet gaat

Ooit de grootste ouwe-lullenbak van Nederland krijgt een opvolger (die wel cool is)

De eerste volwaardige elektrische auto krijgt nu eindelijk een opvolger

Is zo’n snelle Mazda 3 MPS met 260 pk na bijna 20 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Mazda geeft toe foutjes te hebben gemaakt – rijdt de nieuwe CX-60 eindelijk wel goed? (review)

De binnenspiegel in je auto is verplicht, maar er is een hele rare uitzondering

Dikke nep-BMW 7-serie ziet er beter uit dan het origineel (en daar is een goede reden voor)

Let op: deze parkeerapp wordt binnenkort flink duurder (en welke moet je nu hebben?)

Duitsers willen snelheidslimiet op Autobahn, maar er is nog hoop

Op deze wijze gaat de Fiat 500 weer een enorm succes worden in Europa (en dus ook in Nederland)
