
Auto’s zijn duur. Leuke auto’s zijn schreeuwend duur. Bijzonder leuke auto’s zijn niet te betalen. Dat is een beetje hoe het zit in Nederland. Elektrische auto’s en PHEV’s zijn nog wel te doen, maar als je een leuke auto wil met een benzinemotor wordt deze heel erg duur. We zijn dan ook benieuwd hoe duur de Toyota GR Yaris zal worden met deze aanpassingen van Tom’s.
Tom’s is een Japanse specialist die zich bezighoudt met het dikker maken van Toyota’s en Lexussen. Voor nu hebben ze een Yaris met een zogenaamde ‘Styling Pars Set’. Het zijn een paar eenvoudige modificaties die ervoor moeten zorgen dat jij je net iets bijzonderder voelt in deze al heel erg bijzondere auto. Met andere woorden: de nieuwswaarde is minimaal, maar we vinden het gewoon een gave auto.
Groen!
Een paar bijzondere dingen. Ten eerste is deze versie is gebaseerd op de geheel nieuwe Toyota Yaris. Dus ook degene met een heel jong model kunnen terecht. Ten tweede is de kleurstelling bijzonder: groene lak en gele stickers en remmen. De velgen zijn zwart. De meeste exemplaren die we nu hebben gezien zijn wit, grijs, zwart of rood.

De set bestaat uit een nieuwe voorbumper, opzetstukken aan de zijkant (ja, het is precies zoals het klinkt, zie de foto’s) en een diffusor aan de achterzijde. De grootste modificatie aan de achterkant is de enorme dakspoiler. Deze is net zo subtiel als een analogie van René van der Gijp. Het is echter wel een zeer effectieve. Vervolgens zijn er vijfspaaks velgen die wel je smaak moeten zijn.
Alles aan de Tom’s Toyota GR Yaris is echt functioneel
Als afsluiter is er een sportuitlaatsysteem. Deze ziet er niet alleen nog dikker uit, volgens Tom’s is er ook sprake van een betere luchtstroom én klinkt deze beter. Overigens zijn alle onderdelen ook functioneel. De aerodynamische eigenschappen van de GR Yaris zijn verbeterd. Er is namelijk meer downforce, zonder dat er meer weerstand is, precies wat je wil. Oh, en dat gekke opzetstuk aan de zijkant: dat is tevens een bescherming voor rubberresten tijdens circuitgebruik, waarvoor de auto bedoeld is.
Lees ook: Dit is de bijzondere reden waarom Japanse auto’s juist wel betrouwbaar zijn
Bij elkaar is het geen goedkoop grapje. Je kunt kiezen uit onderdelen in blanke lak, die je zelf nog moet (laten) spuiten. Je kunt ook kiezen voor hoogglans zwarte afwerking, zoals je kunt zien op dit exemplaar. De bodykit kost 2.873 euro, exclusief montage. De sportuitlaat is nog eens 1.560 euro. Een Toyota GR Yaris met automaat met metallic lak kost je 98.635 euro. Dus deze B-segmentauto kost 103.068 euro. Slik.
In België gingen ze als zoete broodjes over de toonbank, want ze zijn uitverkocht. Dat zal in Nederland niet gaan gebeuren met die van de pot gerukte prijzen en daar komt dan nog eens een BPM van €46.971 bij. En ondertussen bij de Oosterburen heb je dezelfde voor €56.290.