Deze week reden we met een Kia van 80.000 euro. Dat hadden we ruim tien jaar geleden niet geloofd, toen de Picanto nog de voornaamste reden was om naar de Kia-dealer te gaan. Zo’n Picanto heb je inmiddels pas vanaf 18.000 euro en écht goedkope auto’s zijn hier niet meer. Daarom kunnen we soms best jaloers naar Azië kijken, waar ze deze Toyota van slechts 10.000 euro krijgen.
Officieel heet ie nog de Toyota IMV 0, maar volgens diverse bronnen heet de productieversie straks de Toyota Hilux Champ. De afmetingen verklappen al dat ie gemaakt is voor landen met krappere wegen; hoewel hij een forse 5,3 meter lang is, is hij slechts 1,78 meter breed. Hij zou in november de verkoop in moeten gaan in diverse Aziatische landen.
Voor 10.000 euro heb je uiteraard niet zo’n dik uitgevoerd exemplaar als op hoofdfoto. Nee, voor dat geld krijg je een kale bedrijfsauto. Daar kun je zelf een laadbak op zetten, of bijvoorbeeld een caravan zonder wielen, om er een camper van te maken. Als je er een offroad-beul van wilt maken, dan mag je uiteraard flink de portemonnee trekken.
De Toyota IMV 0 (of Hilux Champ) kan zo goedkoop zijn, omdat hij zo kaal is. De pick-up heeft raamslingers en in bepaalde markten zal hij geen airbags hebben. Ook zal de motor een simpele viercilinder zijn (exacte specificaties zijn niet bekend) zonder lastige hybride techniek of dure partikelfilters.
Waarom komt deze auto niet naar Nederland?
De specificaties van de productieversie zijn nog niet bekend, maar bij dit soort auto’s mag je gerust aannemen dat ze niet voldoen aan onze Europese eisen. Te veel uitstoot, te onveilig en noem maar op. Bovendien zou de auto hier misschien 10.000 euro kosten als bedrijfsauto (zonder BPM en BTW), maar voor de particulier zou er nog flink wat belasting bij komen.
Oudhands heeft op 11 mei 2024 geschreven:
Wat een complete onzin, onveilig, te veel uitstoot!?!?! De Champ is veiliger dan de huidige UTV’s die blijkbaar wel volgens de EU richtlijnen op de weg mogen. In zo’n UTV-dingetje wil je echt geen ongeluk krijgen. Overigens, Toyota staat erom bekend dat men veilige autos produceert. Dat is bij de Champ echt niet anders. En wat betreft de zogenaamde uitstoot die niet zou voldoen, onzin! Het is domweg enkel een kwestie van marktbelangen en het feit dat een overheid bij goedkopere auto’s veel minder belasting zal innen. Immers, ook met 10K als basisprijs, blijft de prijs van Champ met alle belastingen uiteindelijk ver onder de 20K. Het is zelfs goedkoper dan een beetje UTV. Echter, daar geen van de andere autofabrikant hiermee kan of wil concurreren, wordt de Champ door lobbyisten geblokkeerd en mogen wij als EU burgers weer eens de hoofdprijs betalen. Zo eenvoudig is dat!