Dat de Toyota Land Cruiser zomaar een kwart van zijn 0-100-tijd afhaalt, wil overigens nog altijd niet zeggen dat het een snelle auto is geworden. Iets minder tergend traag is waarschijnlijk de betere term. Hij doet het nu, bij zijn facelift, in 9,9 seconden, wat drie seconden sneller is dan voorheen. Nou gebiedt de eerlijkheid te zeggen: er zijn niet veel auto’s waarbij de 0-100-tijd zo volkomen onbelangrijk is als bij een Toyota Land Cruiser. Toch, opmerkelijk blijft het.

Waarom is die Toyota Land Cruiser zo veel minder traag?

Nou, omdat zijn 2,8-liter dieselmotor er zomaar 27 pk en 50 Nm bij heeft gekregen. Aardig, toch, van Toyota? De onverwoestbare pruttelaar schopt nu 204 pk en 500 Nm naar alle vier de wielen. Mede dankzij een start/stopsysteem verbruikt hij ook nog eens 0,7 l/100 km minder en stoot elke kilometer 18 gram minder CO2 het zwerk in. Het zijn allemaal dingen die de gemiddelde Toyota Land Cruiser-rijder waarschijnlijk allerminst zullen boeien, want die koopt zijn auto vooral om nooit meer een andere te hoeven kopen, hoe oud hij ook wordt. Er zijn immers ook maar weinig auto’s die op zo’n onvoorstelbare status op het gebied van ‘nooit kapotgaan’ kunnen bogen.

Verder nog iets nieuws aan die Toyota Land Cruiser? Ik zie namelijk niks

Klopt, er is ook nauwelijks iets te zien. Ook dat is van nul en generlei belang; de Toyota Land Cruiser is al bijna 70 jaar volkomen zichzelf en waarom zou je dat veranderen? Oké: je kunt nu ook een ‘Black Line’ bestellen. Die heeft een grille van donker chroom en zwarte randjes rond mistlampen, spiegels achterlichten en ramen. Belangrijker zijn het nieuwe infotainment met hippe zaken als Apple CarPlay en Android Auto, allerlei connected dingen en automatische ‘over-the-air’-updates. Ook zijn er meer elektronische hulpjes die vooral in stedelijke omgevingen handig zijn. Denk aan voetgangers- en fietsers-detectie en intelligente cruise-control. Ook handig als je wilt aanhaken bij een kamelenkaravaan in de woestijn, vermoeden we.

Goedkoper zal ie wel niet zijn geworden?

Nee, maar dat was de Toyota Land Cruiser dankzij ons leuke BPM-systeem toch al niet. De driedeurs kost je minimaal € 93.995, de vijfdeurs € 97.295. De zevenzitter komt op € 106.795 en de Executive alles-erop-en-eraan-versie daarvan kost je 122.995 euro. Maar goed, hoef je ook nooit meer een andere auto te kopen. Een grijs kenteken-versie kan trouwens ook. Dan kun je meteen bijna niemand meer meenemen, maar ben je ex BTW maar € 34.295 voor een kale driedeurs en € 1.200 meer voor de vijfdeurs kwijt.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)