Het lijkt erop dat de steeds strenger wordende emissie-eisen in Europa slachtoffers gaan eisen. Toyota staakt de verkoop van de Land Cruiser in dit werelddeel.
Op dit moment hebben fabrikanten onderling afgesproken om te streven naar een modellengamma met een gemiddelde CO2-uitstoot van 140 g/km. Vanaf 2012 zal wel sprake zijn van een harde norm, die dan zelfs ligt op 120 g/km.
Zelfs met schone types als de Aygo en de Prius in portefeuille heeft Toyota moeite om aan de eerste afspraak tegemoet te komen. En daarom moet een relatief grote vervuiler als de Land Cruiser maar van het Europese toneel verdwijnen. Nu is de grote SUV van Toyota bij ons nooit zoān verkooptopper geweest, dus wellicht heeft dit offer weinig effect. De RAV4 is in Europa aanzienlijk populairder, en ook hier denkt Toyota winst voor het milieu te kunnen halen. Daarbij denken de Japanners gelukkig ook aan hun eigen portemonnee, want de RAV4 wordt wat duurder gemaakt om potentiĆ«le kopers te ontmoedigen.
Met deze maatregelen neemt Toyota het voortouw om in 2012 te kunnen voldoen aan de strenge EU-norm. Een fabrikant als Porsche heeft al laten weten nooit aan de toekomstige eisen te kunnen voldoen. In Stuttgart wordt al voorzichtig gesproken over een gang naar de rechter als de eisen daadwerkelijk van kracht worden, maar of het zover zal komen?
Reacties