
In New York trekt Toyota het doek van de nieuwe Prius Plug-in Hybrid, die er om de een of andere reden volledig anders uitziet dan de standaard Prius. Da's niet erg, zullen veel mensen zeggen, en inderdaad lijkt dit design een stukje beter verteerbaar. Mooi? Dat is wat overdreven.
De specificaties van de nieuwe Prius Plug-in klinken alleraardigst: een ultra-efficiënte 1,8-liter VVT-i benzinemotor, een generator, een elektromotor en een lithium-ion accupakket van 8,8 kWh zorgen samen voor een opgegeven gemiddeld verbruik (bij volle accu's dus) van 1,4 l/100 km en een CO2-uitstoot van 32 g/km.
De elektrische actieradius is 50 kilometer en de topsnelheid die je kunt bereiken zonder de benzinemotor aan te spreken, is maar liefst 135 km/u. Verder is de Prius Plug-in uitgerust met led-projectiekoplampen, slimme airco (die weet hoeveel mensen aan boord zijn en waar ze zitten), zonnepanelen in het dak en dezelfde voorraad veiligheidssnufjes als de standaard Prius.
Klinkt niet gek, zeg je? Dat vonden wij ook. En toch kunnen we je de Prius Plug-in niet aanbevelen. Sterker nog: Toyota zélf kan je de Prius Plug-in niet aanbevelen. Plug-in hybrides zijn namelijk, zo hebben ze onlangs bij de introductie van de gewone Prius nog luidkeels staan verkondigen, helemaal geen goed idee. Zo moet je ze om de haverklap opladen (wat een gedoe), dus moet je de hele tijd met kabels in de weer in de stromende regen (hè getsie), en daar krijg je weer vieze handen en smoezelige kleren van (boehoe).
Helemaal drie keer niks dus, zo'n Prius Plug-in. Die moet je echt niet hebben als ie eind dit jaar op de markt komt.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Meer van TopGear


Is de nieuwe plug-in hybride Toyota Prius een goede taxi?

De enige Prius waarvan het zonde zou zijn als ie gesloopt zou worden, wordt gesloopt

VIDEO: Hoe rijdt de nieuwe Toyota Prius op het circuit? The Stig test hem

Onderzoek: De groenste auto van dit moment heeft een benzinemotor

Straatracende Lamborghini Huracán neemt Toyota Prius mee in zijn graf bij crash

Met een paar aanpassingen kost deze kleine hatchback meer dan 100.000 euro

Toyota haalt de Supra uit productie: dit betaalde een Nederlander voor het allerlaatste model

Vernieuwde Toyota bZ4x: gaan de Nederlanders hem nu wel kopen?

Toyota C-HR+ is precies even sterk én even snel als de meest legendarische BMW M3

Het grootste automerk ter wereld verkoopt nauwelijks elektrische auto’s, behalve in één land

De vernieuwde Toyota Corolla: minder koeien, maar ook minder paarden

Met een paar aanpassingen kost deze kleine hatchback meer dan 100.000 euro

Waarom je niet bang (meer) hoeft te zijn dat Nissan failliet gaat

Ooit de grootste ouwe-lullenbak van Nederland krijgt een opvolger (die wel cool is)

De eerste volwaardige elektrische auto krijgt nu eindelijk een opvolger

Is zo’n snelle Mazda 3 MPS met 260 pk na bijna 20 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Mazda geeft toe foutjes te hebben gemaakt – rijdt de nieuwe CX-60 eindelijk wel goed? (review)

De mooiste achterruit ooit maakt misschien een comeback

Dit is de populairste Volvo van dit moment, maar dan ruimer en goedkoper. Moet je dat willen? (review)

Deze automerken weigeren (goede) elektrische auto’s te bouwen en boeken verkooprecord

De leukste (semi-betaalbare) elektrische auto is vernieuwd en heeft nu een heel prijzige optie erbij

Veel EV-rijders hebben er een benzineauto naast, maar dat is niet het bijzonderste

Skoda Elroq RS is heel erg snel, maar tegelijkertijd best wel traag

Handig: sommige mensen hebben autoleningen die langer duren dan hun huwelijk

De mooiste achterruit ooit maakt misschien een comeback

Hyundai wil deze twee schitterende auto’s op de markt brengen

Mercedes C 53 AMG met dikke motor vervangt viercilinder C 43 én C 63

Waarom moet je een auto uitlijnen en hoe vaak moet je dit doen?
