Geef maar toe: hier zat je al maanden om te springen. Toyota onthulde vandaag de van top tot teen nieuwe Prius, en tjonge, het is ons er eentje.
Oké, we mogen wel stellen dat TopGear en de Prius elkaar niet liggen. Maar dat heeft op zich niet zo veel met de auto te maken – meer met waar ie voor staat. Of moeten we zeggen: waar ie voor stond. Als we Toyota mogen geloven, zou het namelijk best eens kunnen dat deze nieuwe generatie géén rollende wasmachine is die elke gram pret uit autorijden probeert te zuigen ten faveure van het besparen van een beetje CO2. Nee: ze hebben bij Toyota echt hun best gedaan, zo lijkt het, om van deze Prius iets te maken dat een glimlach in de hand zou kunnen werken. (Ze nemen zelfs het woord 'rijdynamiek' in de mond; dat belooft wat.)
Zo staat de auto op een geheel nieuw modulair platform – als eerste van de volgende modellenreeks Toyota's – waarin de verschillende hybride-onderdelen optimaal geplaatst zijn voor een betere gewichtsverdeling. Ook is het zwaartepunt lager en belooft Toyota een alertere respons en een meer lineaire acceleratie die niet volledig los lijkt te staan van het toerental van de benzinemotor.
Maar laten we onszelf niet voor de gek houden: de hoofdtaak van de Prius is en blijft natuurlijk brandschoon en verantwoord autorijden, en dat kan deze vierde generatie als nooit tevoren. Toyota claimt zelfs dat deze Prius de zuinigste hybride ter wereld is. Let wel: dit is nog niet eens de plug-in-versie (die vast nog wel gaat komen), dit is er eentje van het type 'voltanken en verder niet nadenken'.
Toyota laat nog geen specifieke cijfers los, maar meldt wel dat het rendement van de benzinemotor een ongehoord hoge 40 procent is. De accu – nog steeds van het type nikkel-metaalhydride – is kleiner maar presteert toch beter. Uiteraard hangt de auto rondom vol met led'jes en zijn de meest gewilde veiligheidsaccessoires te krijgen, van adaptieve cruisecontrole tot verkeersbordenherkenning en van botswaarschuwing met voetgangersherkenning tot automatisch grootlicht.
De nieuwe Prius wordt voor het eerst voorgesteld in Frankfurt, waarna het niet lang zal duren voor hij zijn weg naar spaarzaam bijtellende Nederlanders en milieubewuste Belgen vindt.
Reacties