TopGear reed zojuist de Toyota Prius Wagon. In het komende nummer lees je er alles over, nu alvast de highlights.
Testobject: Full Hybrid Toyota Prius Wagon
Uitvoering: Er is er maar één
Locatie: Nederland
Omstandigheden: zonnig, warm: zomer!
Wat reden we?
De (door sommigen) langverwachte stationwagen-versie van de Toyota Prius.
Beviel het?
Tsja. Wat zullen we zeggen. Wie ons een beetje kent, weet dat we niet direct Prius-fans zijn, en de Wagon is zo’n beetje de overtreffende trap. Want: zelfde techniek, alleen een forse klap groter. Dat is op zich goed nieuws voor degenen die daar op zaten te wachten. De Wagon is 15 centimeter langer dan een gewone Prius (waarvan 8 cm ten goede komt aan de wielbasis), wat plek voor drie zitrijen oplevert. Je kunt met de middelste rij schuiven, waardoor helemaal achterin plek is voor twee mensen, mits ze van kabouterformaat zijn. In de praktijk vermoeden we dat die achterste bank veelal opgeklapt zal zijn, wat een vlakke laadvloer, 505 liter bagageruimte én riante ruimte op de normale achterbank oplevert. Om het goede nieuws te besluiten: de Prius Wagon zit vanwege 95 gram CO2-uitstoot zeker tot 2014 in de 14-procent bijtellingscategorie, is BPM- en wegenbelastingvrij en verbruikt (volgens Toyota) 4,1 liter per 100 km. Tel uit je winst. Het slechte nieuws: hij rijdt als een Prius – zo opwindend als zaaddodende pasta dus. Deze auto schrééuwt, meer nog dan een gewone Prius of een sufgebeukt zesdehandsje, dat je hem maar om één reden hebt: het geld. En dat je geen barst kan schelen dat je je complete mannelijkheid, gevoel voor eigenwaarde en trots te grabbel hebt gegooid voor een paar rottige zilverlingen. Succes ermee.
Nog bijzonderheden?
Nee. Of het moet je interesseren dat Toyota nu voor het eerste lithium-ion batterijen gebruikt, die een stuk kleiner zijn, waardoor ze tussen de voorstoelen passen, waardoor je geen bagageruimte inlevert. Boeiend? Dachten we al…
Welke modellen komen er, wat gaan ze kosten en wanneer staan ze in de showroom?
Er zijn als te doen gebruikelijk drie uitrustingsniveaus (Comfort, Aspiration en Dynamic Business) die respectievelijk € 30.990, € 32.750 en € 37.500 kosten). Ze staan in juni in de showroom, maar je kunt ze nu al bestellen. Dat hebben trouwens, niet schrikken, al dik 1.700 mensen gedaan, zonder dat ze de auto dus zelfs maar gezien hadden. Vonden ze zelfs bij Toyota bijzonder.
Kom maar door met het eindoordeel dan!
Mensen die van autorijden houden: blijf op ruime afstand. Het is nauwelijks vooruit te trappen, en als je het probeert word je horendol van die gierende CVT-automaat, het stuurt als een stoomschip en ziet er min of meer ook zo uit. Mensen die van geld houden: bel gezwind de Toyota-dealer. Extra gratis tip van ons: hou wat van het bespaarde geld apart om sex van te kopen. De kans dat iemand het ooit nog uit vrije wil met je wil hebben als ze weten wat voor auto je rijdt, lijkt ons op z’n best microscopisch.
Reacties